Jaarlijstjes | 2018

De tijd vliegt en we bevinden ons alweer in de laatste uren van het jaar 2018. Het was een jaar met flink wat problemen met de hosting; een frustratie voor zowel onze bezoekers als de redactie. Gelukkig is 2018 ook weer een goed jaar voor ons gebleken, waarbij onze groep trouwe volgers week na week bleef groeien en we meer dan ooit uitgebreid werden voorzien door diverse PR bureaus en distributeurs. Dit zorgde ervoor dat onze cijfers niet alleen met regelmaat met een flinke piek te maken kregen, maar ook de standaard wederom een stuk hoger kwam te liggen dan vorig jaar. Gelukkig kunnen we daarbij bouwen op onze redactie die bestaat uit een vast team van vijf personen. Mensen die allemaal een filmhart hebben met een sterke mening én de liefde voor schrijven delen.

Toch hebben deze personen ook allemaal een eigen mening en dat kwam in de loop van het jaar dan ook regelmatig naar voren. Het einde van het jaar biedt gelukkig alle kans om zelf met die mening naar voren te komen. Het is voor filmgeeks namelijk dè tijd om hun jaarlijstjes op te maken. Voor ons is dat natuurlijk niet anders.

Belangrijk om te weten is dat wij hierbij uit zijn gegaan van de Nederlandse releasedata en dat de genoemde recensies ook van dat betreffende redactielid zijn.

Klik hieronder op de naam van een redactielid om direct naar zijn of haar lijst te gaan:
Axel Karsdorp | Michel van Beek | Richard Olthof | Marc Vulker | Ingrid Karsdorp

Axel Karsdorp
Eigenaar | Hoofdredactie | Eindredactie | Public Relations
   
01. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri – recensie
02. Call Me by Your Name – recensie
03. Mission: Impossible – Fallout – recensie
04. Roma – recensie
05. Annihilation – recensie
06. Avengers: Infinity War
07. Leave No Trace – recensie
08. The Florida Project
09. A Quiet Place
10. Ready Player One – recensie

Toelichting:
Zoals ieder jaar het geval is, waren er al vroeg in het jaar wat releases waarvan ik zeker wist dat ze mijn jaarlijst zouden halen. Goede voorbeelden hiervan zijn de films op de bovenste twee plaatsen. Alweer de zesde Mission: Impossible-film toont een Tom Cruise zoals ik hem nooit eerder zag. Natuurlijk staat hij bekend om zijn passie en volledige overgave voor zijn werk, maar dat werd hier naar een nieuw niveau getild. Dan is 2018 ook het jaar van Netflix, want voor het eerst zijn er films van deze streamingdienst die mijn jaarlijst halen. Enerzijds zien we Roma, het recente pareltje van Alfonso Cuarón, en anderzijds het relatief onbekende Annihilation. Natuurlijk mag Avengers: Infinity War niet ontbreken, het eerste deel in de Marvel-climax en als we het toch over actie hebben. Tussen al het geweld zijn The Florida Project en Leave No Trace prachtige kleine drama’s en blinkt A Quiet Place op een andere manier uit in stilte.  Op de tiende plek staat Ready Player One, de perfecte film voor een eerste kennismaking met 4DX. Tot slot wil ik nog een eervolle vermelding maken van de indrukwekkende Eerste Wereldoorlog documentaire They Shall Not Grow Old van Peter Jackson. Deze was direct te zien op de BBC en kreeg geen bioscooprelease. Aan de hand van technische hoogstandjes en ingekleurde beelden laat deze documentaire de oorlog zien zoals de soldaten het zelf zagen. 

Michel van Beek
Eigenaar | Redactie
   
01. Ready Player One – recensie
02. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
03. Bohemian Rhapsody
04. Under the Silver Lake – recensie
05. Annihilation
06. Bankier van het Verzet – recensie
07. A Quiet Place – recensie
08. Bad Times at the El Royale – recensie
09. Unsane – recensie
10. Darkest Hour – recensie

Toelichting:
2018 bracht een handvol toppers met zich mee, maar over het gehele jaar bekeken viel het toch allemaal een beetje tegen. Ready Player One was absoluut fantastisch en staat hierom op de eerste plaats. De film won het voor mij op nostalgisch vlak van de andere films, vooral ook door het krankzinnig goed gemaakte eerbetoon aan mijn all time favoriete film The Shining. Bankier van het Verzet is de enige Nederlandse titel die zich in mijn top 10 van 2018 mocht nestelen en Under the Silver Lake voegde ik op de valreep nog toe aan de lijst, een echt hate it or love it-film. Helaas vervielen mede hierdoor het bizarre Hereditary en het indrukwekkende First Man op het laatste moment. Het is toch te hopen dat 2019 een wat beter filmjaar mag brengen.

Richard Olthof
Eindredactie
 
01. Spider-Man Into the Spider-verse
02. Ready Player One
03. Avengers: Infinity War – recensie
04. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
05. The Rider – recensie
06. Roma
07. Mission: Impossible – Fallout
08. Au revoir là-haut – recensie
09. The Sisters Brothers
10. I, Tonya – recensie

Toelichting:
Het was dit jaar voor het eerst echt lastig om te kiezen welke film er op de eerste plek moest komen. Dus zie de eerste vier titels vooral allemaal als gezamenlijke nummer 1 van dit jaar. Zo knalde het gitzwarte Three Billboards Outside Ebbing, Missouri er lekker in, begin dit jaar maar leek Infinity War toch de beste film te worden. Moest wel als conclusie na tien jaar Marvel-films toch? Het liep anders toen Ready Player One ten tonele verscheen en mij in één klap terug bracht naar alles wat ik tof vond in mijn jeugd. En dan ook nog eens geregisseerd door Steven Spielberg die na een rits serieuze films weer doet wat hij het beste kan! Ik kon niet blijer van de film worden en zag in het spektakelstuk vol popcultuur dan ook lang mijn nummer 1. Tot op de valreep een animatiefilm van s’werelds favoriete webslingeraar de bios binnen denderde. Waar kwam die film ineens vandaan? En waarom voelt het als de beste film die het karakter van bedenker Stan Lee ooit heeft gekregen? En waarom voelt deze animatiefilm zo verschrikkelijk goed? Ik heb geen flauw idee, maar wat ik wel weet is dat hij meer dan verdiend de eerste positie op mijn lijst mag innemen dit jaar. Dat gun ik de film niet alleen. Nee, de film verdient het gewoon. Zonder twijfel.

Marc Vulker
Redactie
   
01. The Florida Project – recensie
02. Zimna wojna (Cold War)
03. Avengers: Infinity War – recensie
04. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri – recensie
05. Spider-Man: Into the Spider-Verse – recensie
06. You Were Never Really Here – recensie
07. Mission: Impossible – Fallout – recensie
08. Mandy
09. Annihilation
10. Phantom Thread – recensie

Toelichting:
2018 is voor mij een nogal merkwaardig filmjaar geweest. Waar ik tot voor kort onder de impressie was dat het een zeer matig filmjaar was, moet ik deze gedachte na een korte terugblik toch nog enigszins bijstellen. Bovenaan mijn lijst prijken twee totaal verschillende films die toch een bepaalde overeenkomst hebben. De onderdrukking van een ontwrichte samenleving, de één in modern Amerika en de ander tijdens de Koude Oorlog in de jaren 50. Cold War is een ingetogen drama over een haast onmogelijke liefde, prachtig geschoten in zwart-wit. The Florida Project toont de onschuld en het plezier van opgroeien in een ellendige wereld, oprecht en zonder vals sentiment. Vele blockbusters waren dit jaar ondermaats, maar gelukkig waren er enkele positieve uitzonderingen. Een van die uitzonderingen is gelijk de allergrootste blockbuster van het jaar, Avengers: Infinity War, die de immense hype volledig waarmaakte. Een andere geprezen kaskraker was een zesde (!) deel uit een filmreeks, Mission: Impossible – Fallout. De franchise wordt met ieder deel intenser en spectaculairder, en met “Fallout” hebben ze een nieuwe standaard gezet voor het actiegenre. Ondanks dat Spider-Man: Into the Spider-Verse op de valreep van 2018 werd uitgebracht, verraste Sony’s animatiefilm vriend en vijand, waaronder ondergetekende. “Spider-Verse” is origineel, grappig maar bovenal een visueel kunstwerk. You Were Never Really Here is een rauwe eenmansshow van Joaquin Phoenix, waar Three Billboards Outside Ebbing, Missouri dit is voor Frances McDormand. In het surrealistische Mandy draait alles om de sfeer, gecreëerd door psychedelische beelden en dito muziek. Pulp ten voeten uit, met een uitzinnige Cage! Annihilation is de beste ‘reddingsfilm’ van Netflix tot op heden en met Phantom Thread verlegde Paul Thomas Anderson zijn grenzen naar het kostuumdrama genre, en alleen hij kan een film zo eigen maken. Eervolle vermeldingen voor Lady Bird, Dogman en Leave No Trace.

Ingrid Karsdorp
Eindredactie
   
01. Annihilation
02. Mission Impossible – Fallout
03. Avengers: Infinity War
04. A Quiet Place – recensie
05. Bohemian Rhapsody
06. Unsane – recensie
07. Bird Box
08. Incredibles 2
09. Shape of Water
10. Ready Player One

Toelichting:
Met het einde van 2018 in zicht kunnen we terugkijken op een mooi filmjaar. Uiteraard heb ook ik mijn mening over wat de toppers zijn van 2018. Bovenaan mijn filmjaarlijst prijkt Annihilation, een fascinerende sciencefictionfilm met daarin Natalie Portman en Oscar Isaac. Op de tweede plaats staat Mission Impossible – Fallout, de beste Mission Impossible film uit de MI-reeks en tevens een hele vette actiefilm. Hierna zien we Avengers: Infinity War, het sterke eerste deel in de ultieme climax in het Marvel Cinematic Universe. Op de vierde plaats staat A Quiet Place, een unieke film in zijn genre mede dankzij de fenomenale uitwerking. Een film die je als muziek en/of filmliefhebber gezien moet hebben is Bohemian Rhapsody. Rami Malek kruipt in de huid van Freddie Mercury en zet een geweldige prestatie neer. Net buiten de top 5 valt Unsane, een naargeestige film die onder je huid kruipt doordat de film bijzonder realistisch oogt. Op de zevende plaats is geëindigd Bird Box, een spannende film waarvoor je op het puntje van je stoel gaat zitten. Hierna volgt Incredibles 2, een vermakelijk vervolg op The Incredibles. Op de een na laatste plaats staat Shape of Water, een prachtig sprookje over een onwaarschijnlijke liefde. Hekkensluiter is Ready Player One, een heerlijke film voor mensen die games, films en de jaren 80 een warm hart toe draagt.

Iedereen een gelukkig en vooral veilig uiteinde van 2018 gewenst!

31 december, 2018

Meepraten over dit artikel