Anomalisa

RegieDuke Johnson en Charlie Kaufman
Releasedatum06-07-2016
Speelduur90 minuten
DistributeurUniversal Pictures Home Entertainment
CastDavid Thewlis, Jennifer Jason Leigh en Tom Noonan

Het is 2005 als de gerespecteerd auteur Michael Stone naar Cincinnati, Ohio reist om zijn laatste boek over klantvriendelijkheid te promoten. Nadat hij zijn intrek heeft genomen in het hotel oefent hij zijn toespraak, waarbij hij zich van ieder ander af houdt. Michael leeft in zijn eigen realiteit waar ieder een kopie lijkt van de ander, met een zelfde stem en een zelfde gezicht. Zijn blik op de wereld verandert als hij in contact komt met Lisa en haar vriendin. Hij raakt danig gefascineerd door Lisa en biedt de dames iets aan in de hotelbar. Na een intieme nacht met Lisa is het echter nog maar de vraag of zij wel de uitweg is uit zijn wanhoop. Zeker als hij een zenuwinzinking krijgt tijdens zijn toespraak op het congres.

Bij het horen van de filmtitels Synecdoche, New York, Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Being Jong Malkovich zal je niet direct denken aan een animatiefilm. Toch is het de schrijver van deze films die bij Anomalisa aan het roer staat, dit keer samen met Duke Johnson. Anomalisa is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Kaufman uit 2005. Via fundraising werd de film gebracht als short van pakweg drie kwartier, maar nadat dit doel bereikt was werd een aanvullende fundraise gestart om de film te kunnen maken op speelfilmlengte. Daarmee waren de makers er echter nog niet. Zo werden de poppen gemaakt met behulp van een 3D printer en nam de productie meer dan twee jaar in beslag. Dit kwam vooral door het gebruik van de stop-motion techniek, waarbij soms maar een halve seconde per dag werd opgenomen.

Voor de invulling van de stemmen deed Kaufman een beroep op David Thewlis, Jennifer Jason Leigh en Toom Noonan. Thewlis is te horen als de wat onzekere auteur Michael Stone en Leigh als Lisa, het eveneens onzekere meisje. Noonan nam de taak op zich om de stemmen van alle andere personages op zich te nemen. Een vondst, want zo komt het goed op de kijker over dat iedereen in de wereld van Michael identiek is aan een ander. Maar ondanks het goede stemmenwerk is de animatie het belangrijkste ‘personage’ van de film. Het is indrukwekkend om te zien hoe de animatie je juist weet te raken zonder levensecht te zijn. Waar eerdere pogingen tot bijna fotorealisme steeds weer strandde op dezelfde punten (dode ogen) wordt dit hier vermeden.

Toch is de animatie realistisch genoeg om je als kijker bij tijd en wijlen wat ongemakkelijk te voelen V.oral bij de seksscène. Verwacht hier echter geen platte Team America-taferelen, maar eerder het intiem zijn zoals dat voor velen van ons herkenbaar zal zijn. Plat is de film dan ook nergens, de film is vooral een grote spiegel die gepresenteerd wordt aan de kijker waarbij deze gewezen wordt op het gebrek aan diepgang in de moderne wereld. Zijn wij niet allen een persoon als die in de wereld van Michael? Verder is Anomalisa vooral een unieke film over een auteur met een identiteitscrisis, lijdend aan een syndroom wellicht zoals de verwijzing in de hotelnaam Fregoli ons doet vermoeden. Alles gepresenteerd op een manier zoals alleen Charlie Kaufman dat kan.

Extra’s:
 None of them are you: crafting Anomalisa:
(30:03) een terugblik op het gehele productieproces, waarin alle facetten voorbij komen. Zelfs het eerder genoemde Fregoli syndroom.
 Intimacy in miniature:
(09:22) Een blik op het making van de seksscène in de film.
 The sound of unease:
(05:54) Een korte featurette over het creeëren van het juiste geluid bij de film.

Anomalisa is een soms wat ongemakkelijke maar prachtige gemaakte stop-motion film, waarin de hand van Charlie Kaufman duidelijk zichtbaar is. Het maakt van Anomalisa overduidelijk een animatiefilm voor volwassenen, ogenschijnlijk rechtlijnig maar ook een film waarin vele lagen vallen te ontdekken. Dit gezegd hebbende is de film gelukkig niet zo complex als bijvoorbeeld een Synecdoche, New York. Anomalisa kreeg lovende kritieken, maar werd niet omarmt door het grote publiek. Laten we hopen dat met deze release meer mensen gaan genieten van deze animatie voor volwassenen.

Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

19 juli, 2016