Bears

RegieAlastair Fothergill & Keith Scholey
Releasedatum26-08-2015
Speelduur78 minuten
DistributeurWalt Disney Nederland
CastThomas Acda

Na een diepe winterslaap ontwaakt de moederbeer Sky met haar jonge welpen Scout en Amber. Om haar kinderen goed op te kunnen laten groeien, onderneemt ze samen met hen de lange en gevaarlijke reis richting de zalmentrek. De reis is echter niet zonder gevaar. Sky en haar welpen krijgen te maken met de verwoestende krachten van de natuur, andere beren en een gevaarlijke wolf die hen op de voet volgt. Sky moet alles op alles zetten om haar welpen te beschermen en hun lange reis tot een succesvol einde te brengen.

Dat Disney moeder natuur hoog in het vaandel heeft staan bleek wel toen het onder het gloednieuwe dochterbedrijf Disney Nature de film Chimpanzee uitbracht in 2012. Die film, over een jonge en verstoten chimpansee die door een volwassen chimpansee wordt geadopteerd, bleek een groot succes en nog geen drie jaar later komt de studio met een documentaire omtrent een familie beren. Wederom is het de Engelsman Alastair Fothergill die achter de camera heeft plaatsgenomen om het prachtige schouwspel van moeder natuur op de gevoelige plaat vast te leggen en de wereld van de beren de huiskamer in te brengen. En wederom met veel succes.

Net zoals bij Chimpanzee is er voor gekozen om niet simpel weg de beelden aan elkaar te monteren en te voorzien van een informatieve voice-over, maar de beelden in een mooi maar klein verhaal te gieten. Deze aanpak werkt omdat de beren hierdoor een soort identiteit mee krijgen, zodat de kijker nog meer met het jonge gezin zal meeleven. Een voice-over is er overigens wel, maar enkel om de scènes en gebeurtenissen aan elkaar te praten in plaats van het spuien van weetjes en dergelijke. Hierdoor ontstaat er een mooi consistent verhaal die vooral op de jonge kijkers veel indruk zal achter laten. Het is in het begin wel even wennen aan de stem van Thomas Acda (in de originele versie is het acteur John C. Reilly die de voice-over voor zijn rekening neemt), maar na een tijdje vloeit zijn stemgeluid prima samen met de indrukwekkende beelden.

Wat zonder twijfel naast de prachtige beren ook indruk zal maken is het overweldigende landschap van Alaska, dat in al zijn schoonheid in beeld wordt gebracht. Het is werkelijk adembenemend om te zien hoe Fothergill en zijn team er is zijn geslaagd om het landschap op weergaloze wijze in beeld te brengen. Hierdoor is het soms even de vraag of de film nou draait om de beren of de natuur van Alaska, maar een kniesoor die daarop let. De film maakt daarmee namelijk maar weer eens duidelijk hoe nou de natuur samenwerkt en dieren elkaar nodig hebben om te kunnen overleven.

Extra’s: Een documentaire vraagt natuurlijk om extra’s, maar helaas moet de dvd het zonder bonusmateriaal doen. Erg zonde natuurlijk, al wordt je als kijker tijdens de aftiteling wel getrakteerd op een kleine blik achter de schermen. Het loont ditmaal dus ook om de aftiteling uit te zitten om te zien hoe Fothergill en zijn team er in zijn geslaagd om ons dit prachtige verhaal voor te kunnen schotelen.

Bears is geen saaie documentaire over een familie beren, maar een hartverwarmend verhaal over een moederbeer die er alles aan doet om haar twee welpen te beschermen tijdens een barre overlevingstocht. De beelden van het gezin zijn op werkelijk adembenemende wijze geschoten en zullen bij de kijker een diepe indruk achterlaten. Bovendien wordt de kijker hiernaast ook nog getrakteerd op het weergaloze landschap van Alaska dat in al zijn schoonheid in beeld wordt gebracht. Bears is een prachtige documentaire die jong en oud jaren zal kunnen blijven boeien.

Met dank aan Disney Nederland voor het recensie-exemplaar.

12 september, 2015