Bon Bini Holland

RegieJelle de Jonge
Releasedatum01-04-2016
Speelduur88 minuten
DistributeurEntertainment One Benelux
CastJandino Asporaat, Liliana de Vries, Teun Kuilboer, Sergio Ijssel, Dennis Rudge, Alpha Oumar Barry en Phi Nguyen

De charmante oplichter Robertico Florentina verdient zijn geld met het bureau Bon Bini Bungalows. Hiermee brengt hij toeristen onder in vakantiehuizen op Curaçao zonder dat de rechtmatige eigenaren hiervan weten. Als Robertico hierbij echter per ongeluk een gevaarlijke crimineel belazert vlucht hij naar Nederland. Hier ontmoet hij de mooie Noëlla Maduro, maar als hij erachter komt dat haar vader de rijke zakenman Ken Maduro is verschijnen direct de Eurotekens in zijn ogen. Hij weet Ken te overtuigen om te investeren in de Bon Bini Bungalows, maar dan verschijnen zijn tante Judeska, zijn collega’s van FC Kip en zijn grof gebekte buurvrouw Gerrie ten tonele om flink wat roet in het eten te gooien.

Jandino Asporaat, een komiek waar je echt van moet houden. De komische talkshowhost en presentator maakt zijn debuut met deze langspeelfilm. In Bon Bini Holland speelt hij maar liefst vijf rollen en dat is een kunstje dat we al eens eerder hebben gezien. Het is namelijk een trucje van Eddie Murphy, die dit in de jaren tachtig bijvoorbeeld al eens geniaal deed in de komedie Coming to America. Geïnspireerd door Murphy probeert Jandino zijn beste beentje voor te zetten, waarbij zijn repertoire bestaat uit tante Judeska, Rajesh, Sidney en misschien wel de meest irritante buurvrouw Gerrie. Helaas is de uitwerking niet altijd even goed, wat duidelijk terug te zien is in het eindresultaat. Daarbij komt (uiteraard) dat je echt wel fan van Jandino moet zijn om dit alles te kunnen waarderen.

Wat flink op de zenuwen werkt is dat het verhaal tergend langzaam op gang komt en helaas geldt hetzelfde voor de humor. Met een krappe anderhalf uur is het dan ook eigenlijk van de zotte dat het eerste uur wordt gekozen voor een poging tot uitdieping van het verhaal, waar dit eigenlijk behoorlijk onleuk is. Het enige stukje dat misschien nog een kleine lach op het gelaat weet te toveren is als Judeska een bejaarde vrouw bijna voor d’r sokken rijdt in een brommerauto, maar dit soort ongein hebben we al zoveel eerder én beter gezien. Naast Jandino zien we een aantal gastrollen van bekende Nederlanders, waaronder Jörgen Raymann en Humberto Tan. Hiermee proberen de makers nog iets van een geheel te kneden, maar het is allemaal te minimaal om de film te redden.

Naast dat het geheel namelijk ronduit onleuk is, liggen de acteerprestaties van de gehele cast op een dramatisch niveau. Vooral de acteurs die zijn ingehuurd om de collega’s van Robertico te spelen bij FC Kip lijken hun teksten regelrecht van een papiertje op te lezen. Gewoonweg pijnlijk en iets waardoor je de film direct uit je Blu-rayspeler zou willen halen. Ook Jandino zelf maakt er soms een potje van en we kunnen direct concluderen dat hoe leuk je Jandino op televisie ook vind, de beste man absoluut niet kan acteren. We raden hem hierbij dan ook aan dit in de toekomst lekker te laten voor wat het is. Dat een film als Bon Bini Holland de Nederlandse bioscopen ooit heeft gehaald ligt vast aan de populariteit van Jandino, maar feitelijk is de film alleen interessant voor de echte fans.

Extra’s: Het is misschien gek, maar de making of die is bijgesloten op de Blu-ray is erg leuk en informatief. Hier licht Jandino toe hoe de film is gemaak en een krappe negen minuten zien we bijvoorbeeld hoe de make-up afdeling zijn werk doet voor de transformaties die Jandino ondergaat. Voor de fans is het bijzonder jammer te noemen dat de schijf zo karig gevuld is, want een langere making of en zeker bloopers hadden voor hen zeker niet misstaan.

Bon Bini Holland is een film vol onderbroekenlol die eigenlijk alleen te genieten is voor fans van Jandino Asporaat. Als je hier niet toe behoort is het aan te raden dit zeer flauwe werkje te negeren, want als je een keer Jandino al niet trekt staat deze film al op een achterstand die niet meer te overbruggen is. Het is bijzonder jammer dat de humor in deze schijnbare komedie zo verschrikkelijk laat op gang komt, maar nog erger is het dat als de humor dan eenmaal aanwezig is deze simpelweg niet leuk is. De clichématige typetjes werken dan ook zwaar op de zenuwen, met als hoogtepunt de racistische buurvrouw Gerrie. Alles bij elkaar genomen is Bon Bini Holland een film die bij de liefhebbers zeker in de smaak zal vallen, maar ook zeker een project waarmee Jandino geen nieuwe kijkers zal weten te bereiken.

Met dank aan Triple P Entertainment voor het recensie-exemplaar.

24 april, 2016