Brooklyn

RegieJohn Crowley
Releasedatum13-07-2016
Speelduur111 minuten
Distributeur20th Century Fox
CastSaoirse Ronan, Emory Cohen, Domhnall Gleeson, Jim Broadbent en Julie Walters

Eilis Lacey is een jong Ierse meisje die in het najaar van 1951 emigreert naar Brooklyn. Met steun van Father Flood, een priester uit haar geboortestad Enniscorthy, is ze daar al verzekerd van een full-time baan. Desondanks valt het leven haar in de beginfase zwaar. Zeeziekte tijdens de lange bootreis maakt plaats voor eenzaamheid en heimwee op het vaste land, wat vooral het gevolg is van het gemis van haar weduwe moeder en haar zusje Rose. Naarmate Eilis zich meer begint aan te passen aan de Amerikaanse cultuur, gaat ze zich steeds beter op haar plek voelen. Dit wordt versterkt als ze verliefd wordt op de Italiaans-Amerikaanse Tony, die haar adoreert en met veel respect behandeld. Ze besluiten uiteindelijk om te gaan trouwen maar dit geheim te houden voor de buitenwereld. Wanneer er een tragedie plaatsvindt in haar geboorteplaats, besluit ze voor bepaalde tijd terug te keren. Als ze daar per toeval stuit op de jonge lokale Jim Farrell, komt ze voor een onmogelijke beslissing te staan.

Brooklyn is een ontroerende, intelligente en verfrissende ouderwetse film. Het verhaal is perfect gesitueerd in de vroege jaren ’50, maar de stijl van de filmmakers gaat nog verder terug in de tijd. Een tijd waarin vrouwen de onmiskenbare ruggengraat waren van de populaire cinema. Waar het hedendaagse publiek wordt grootgebracht met een overvloed aan grafisch spektakel en geforceerde romantiek, weet regisseur John Crowley een klassieke sfeer te creëren. Met name voor degenen die gecharmeerd zijn van de jaren ’30 en ’40, de hoogtijdagen van onder meer Bette Davis, Joan Crawford en Barbara Stanwyck, voelt Brooklyn als een verademing. Het literale script van Colm Tóibíns’ gelijknamige roman werd door Nick Hornby bewerkt tot filmadaptatie. Regisseur Crowley, die van oorsprong vooral theaters aandoet, doet om de paar jaar een stap opzij, om vervolgens een moreel complex drama uit te brengen. Hij weet het publiek er vaak aan te herinneren dat het kijken van een film ook een bepaald gevoel teweeg moet brengen. Brooklyn past wat dat betreft uitstekend bij zijn andere succesvolle films, ‘Boy A’ en ‘Intermission’.

Vanaf onze eerste ontmoeting lijkt Eilis met haar zachte kinderlijke stem niet het type dat moedig genoeg is om de overgang naar het Amerikaanse leven te doorstaan. Sterker nog, op het eerste oog zou het een stuk logischer zijn als haar oudere zus, Rose (Fiona Glascott) deze uitdagende trip zou aangaan. Zij lijkt veel volwassener en dynamischer om deze reis te trotseren. Het is echter de krachtige prestatie van Saoirse Ronan die met haar hemelsblauwe ogen een subtiele techniek heeft geperfectioneerd om een overtuigende en emotionele rol neer te zetten. Haar onschuldige popachtige uitstraling lijkt moeilijk te doorgronden, maar aan de oppervlakte begrijpen we toch ieder detail door slechts een oogwenk of een krampachtige glimlach. Hierdoor voel je haar enorme diepte van onrust en twijfel dat haar personage doorstaat. Ronan is de grootste kracht van Brooklyn en ze werd dan ook zeer terecht genomineerd voor een Oscar.

Van hoofdrol tot kleine bijrollen, de casting en het acteerwerk is fantastisch. Emory Cohen heeft als Tony een bijzondere mix van verlegenheid, enthousiasme en een onontkoombare beleefdheid jegens vrouwen, die sinds de jaren 60 verdwenen lijkt. Waar veel films een Italiaans-Amerikaanse love-interest op clichématige wijze als een gladde womanizer portretteren, wordt Tony neergezet als een charismatisch en beschaafde gentlemen. Op Ierse bodem vinden we de onzekere Jim Farrell (Domhnall Gleeson), een eveneens sociale jongeman die qua aanbod niet kan tippen aan het grote Amerika, maar desondanks de interesse wekt bij Eilis. Oudgedienden Julie Walters en Jim Broadbent hebben weliswaar geen groot aandeel in de film, maar zorgen wel voor een prima balans met humor en oprechtheid. John Crowley heeft een sterke cast verzameld, met een excellerende Sairse Ronan die de beste rol van haar prille carriere gespeeld heeft.

Extra’s: De blu-ray schijf van Brooklyn heeft niet bijster veel bonusmateriaal. De film is voorzien van audiocommentaar van de regisseur, enkele verwijderde scenes en wat promo materiaal.

Brooklyn is een zeer onderhoudende romantische dramafilm met een fantastische hoofdrolspeelster en kleurrijke bijrollen. Saoirse Ronan is perfect gecast als onschuldige Ierse jonge vrouw die in de jaren 60 de gedurfde oversteek maakt naar het grote Amerika. Zoals vele vergelijkbare genre films, vervalt Brooklyn gelukkig niet in clichés of overbodig melodrama. Haar romance met Tony is zacht, charmant en geloofwaardig, waarvoor alle krediet naar Emory Cohen als liefhebbende en verliefde jongeman. Regisseur John Crowley en zijn team hebben een haast perfecte jaren 50 stijl op het scherm gebracht. Kostuums, make-up, muziek en decors, alles is tot in de puntjes verzorgd om de typische vijftiger jaren sfeer te creëren. Brooklyn is een mooi en subtiel drama met een glansrol voor Saoirse Ronan.

Met dank aan Team Lewis en 20th Century Fox Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

16 juli, 2016