CHAPPiE

RegieNeill Blomkamp
Releasedatum15-07-2015
Speelduur120 minuten
CastSharlto Copley, Dev Patel, Hugh Jackman, Sigourney Weaver, Ninja en Yo-Landi Visser

In de nabije toekomst is Johannesburg vergeven van criminaliteit. Daarom bestrijden de politiemachten samen met Scouts, robots voorzien van kunstmatige intelligentie, de misdaad. Als het aan Vincent Moore ligt worden vechtmachines, zoals Moose, ingezet die bestuurd worden door mensen. Deon Wilson daarentegen wil zijn Scouts een upgrade geven, waardoor deze een bewustzijn krijgen. Wanneer Wilson stiekem een Scout mee naar huis neemt, wordt hij onderweg gekidnapt door criminelen die de Scout opeisen. Al snel vormt de geüpgrade Scout, CHAPPiE, een bedreiging voor de politiemachten.

CHAPPiE is een futuristische actiefilm van de Zuid-Afrikaanse regisseur Neill Blomkamp. In 2009 wist Blomkamp indruk te maken met zijn ijzersterke debuutfilm District 9. Met deze film wist hij zelfs vier Oscarnominaties in de wacht te slepen, waaronder die voor Beste Film. Blomkamp had de lat dus meteen hoog gelegd voor zichzelf en de verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Helaas wist Blomkamp deze verwachtingen met Elysium, zijn tweede speelfilm, niet helemaal waar te maken. Blomkamp baseerde District 9 op zijn korte film Alive in Joburg uit 2006 (over een invasie van buitenaardse wezens in Johannesburg). Voor CHAPPiE lijkt het wel alsof hij dit succesvolle recept wilde herhalen. Voor deze film haalde hij zijn inspiratie namelijk uit drie van zijn korte films, Tetra Vaal uit 2004 (over een politierobot die wordt ingezet in Johannesburg), Adicolor Yellow uit 2006 (over een robot die een bewustzijn krijgt) en Tempbot uit 2006 (over een robot die wordt ingezet in een kantoor waar zijn menselijke collega’s zich robotachtig gedragen). Waar dit recept bij District 9 een indrukwekkende film opleverde is dit niet het geval bij CHAPPiE.

Op het eerste gezicht heeft het uitgangspunt van CHAPPiE zeker kans van slagen. Worden tegenwoordig niet steeds vaker machines overal en nergens voor ingezet? En wordt er niet al heel lang gewerkt aan zelfbewuste machines? Het antwoord op deze vragen is simpel: ja! Het toekomstscenario dat geschetst wordt in CHAPPiE is dan ook best aannemelijk, alleen de uitwerking hiervan is een stuk minder. Dit komt onder andere door allerlei ongeloofwaardige details, zoals dat Wilson in zijn eentje verantwoordelijk lijkt voor het (door)ontwikkelen van de Scouts. Dit terwijl het hier om een megaproject gaat waar enorm veel geld in omgaat. Ook zien we crimineel Yo-Landi eerst rondrennen met een wapen, terwijl zij zich daarna als een soort moeder over CHAPPiE ontfermt. Acteur Sharlto Copley, die we eerder al zagen in District 9 en Elysium, stond model voor CHAPPiE. Hij was elke dag op de set aanwezig in een zwart pak met witte stippen erop. Hierdoor konden zijn bewegingen door digitale animatoren omgezet worden naar die van een robot. Ook leende Copley zijn stem aan CHAPPiE. Dit alles zorgt ervoor dat CHAPPiE duidelijk gevoelens en emoties kan laten zien. Een dikke pluim dus voor Copley die een flinke bijdrage deed in de visualisatie van CHAPPiE.

In de rol van Wilson zien we Dev Patel (Jamal in Slumdog Millionaire). In CHAPPiE lijkt Patel vooral op de automatische piloot te spelen. Wilson zijn concurrent is Vincent Moore, de uitvinder van Moose. Beter goed gejat dan slecht bedacht lijkt het motto te zijn geweest, Moose heeft namelijk erg veel weg van de zelfdenkende robot uit Robocop. Het verhaal rondom Moore en Moose heeft niet bijster veel om het lijf. Het lijkt er vooral op dat deze bedacht is om een grote naam aan de cast toe te voegen en dat is gelukt met Hugh Jackman. Naast Jackman zien we ook Sigourney Weaver voorbijkomen, zij speel Michelle Bradley de baas van Wilson en Moore. Helaas bewijzen Weaver en Jackman dat een grote naam niet altijd iets zegt over de acteerprestatie. De rappers Ninja en Yo-Landi Visser van de Zuid-Afrikaanse formatie Die Antwoord spelen twee van de drie criminelen. Ook zij weten met hun bijdrage geen pluspunten te scoren voor de film. We kunnen dus niks anders concluderen dan dat Blomkamp met zijn derde speelfilm opnieuw het niveau van District 9 (bij lange na) niet haalt.

Extra’s: Voordat je in het hoofdmenu van de Blu-ray uitgave komt, komen eerst twee trailers voorbij. Naast deze trailers staan er een uitgebreide scène, een alternatief einde en een aantal featurettes op de schijf. Vooral deze featurettes zijn wel interessant, omdat ze een blik geven achter de schermen en een soort making of vormen. In ‘Chappie: de hippe professor’ zien we hoe Copley model stond voor Chappie en hoe de visualisatie verder werd opgepakt. In ‘Jozi: de echte stad en een sci-fi omgeving‘ krijgen we een indruk waarom is gefilmd in Johannesburg. Naast deze twee featurettes staan er nog zeven andere op de Blu-ray disc.

CHAPPiE lijkt op papier een goede film met een aannemelijk toekomstscenario. Helaas is de uitwerking een flinke teleurstelling en dat levert een middelmatige film op. Hiermee weet Blomkamp opnieuw het niveau van District 9 niet te evenaren. Voor CHAPPiE wist Blomkamp grote namen te casten, maar ook zij weten de film niet naar een hoger niveau te tillen, dit met uitzondering van Copley die model stond voor CHAPPiE. Wat overblijft is een film die leuk is voor de liefhebbers, maar die helaas niet echt beklijft.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

15 juli, 2015