Dark Places

RegieGilles Paquet-Brenner
Releasedatum25-03-2016
Speelduur113 minuten
DistributeurDutch Filmworks
CastCharlize Theron, Nicholas Holt, Christina Hendriks, Corey Stoll, Tye Sheridan & Corey Stoll

De zevenjarige Libby Day is de enige overlevende van een brute moordpartij op haar familie, waarbij haar moeder en zusjes om het leven komen. Haar oudere broer Ben wordt al snel als schuldige door Libby aangewezen en krijgt een levenslange gevangenisstraf. Ruim 25 jaar later neemt een groep fanatiekelingen die zichzelf ‘The Kill Club’ noemen contact op met Libby, omdat ze er van overtuigt zijn dat haar broer Ben onschuldig achter de tralies zit. Uit geldnood verleent Libby haar hulp aan de groep, maar beetje bij beetje komt de duistere waarheid naar boven en komen er bewijzen en gruwelijke details op tafel die de zaak in een geheel ander licht zullen brengen.

Twee jaar geleden was de verfilming van het boek Gone Girl van schrijfster Gillian Flynn een groot succes en dus werd er al snel gekeken naar andere boeken van de schrijfster om naar het witte doek te brengen. Dark Places is hiervan het resultaat en beleefde vorig jaar zijn première op het witte doek. Een groot succes als Gone Girl werd het echter niet, al ligt dat ook in het feit dat de film niet op grote schaal werd uitgebracht en slechts op een paar bioscoopschermen te zien was. Ook hier in Nederland was de film een kleine drie weken te zien, maar verloor haar aandacht al snel nadat distributeur A-film failliet ging. Doordat Dutch Filmworks de rechten overnam krijgt de film nu een tweede kans op dvd en Blu-ray.

De grote vraag is natuurlijk of de film een groot publiek als Gone Girl had verdiend ten tijde van zijn release, maar dat is helaas niet het geval. Dark Places is namelijk op zich best een aardige thriller, maar echt bijzonder wil het nergens worden. Daarvoor voelt het verhaal soms iets te voorspelbaar aan, al moet wel gezegd worden dat de film op zich nog best een verrassing in petto heeft voor de kijker tegen het einde van de film. Ook de goedgevulde en kleurrijke cast met namen als Charlize Theron. Nicholas Hoult, Christina Hendriks, Tye Sheridan en Chloë Grace Moretz kan niet voor het gewenste vuurwerk zorgen om de film boven de middenmaat te laten uitsteken.

Regisseur van dienst is de nog tamelijk onbekende Fransman Gilles Paquet-Brenner die in 2010 veel succes boekte met de boekverfilming van Sarah’s Key (hier in Nederland beter bekend als Haar naam was Sarah). Hij presenteert het verhaal van Libby keurig binnen de lijntjes aan de kijker, maar zorgt nergens echt voor een verrassing. Hij probeert wel degelijk om met cinematografische trucjes het verhaal een extra dimensie te geven, maar schokkende zwart-wit beelden die het verhaal van het oogpunt van de zevenjarige Libby moeten vertellen werken eerder irriterend dan dat ze echt wat extra’s aan de film toevoegen.

Extra’s: Helaas moet ook deze uitgave van Dutch Filmworks het stellen zonder extra’s waardoor we dus niet meer dan alleen de film, en een handjevol trailers voor aanvang van de film, op de schijf aantreffen. Uiteraard was een interview met schrijfster Gillian Flynn een leuke toevoeging geweest, maar misschien moeten we vooral blij zijn dat de film überhaupt nog een release hier in Nederland op dvd en Blu-ray heeft gekregen.

Dark Places is de tweede verfilming van een boek van schrijfster Gillian Flynn, maar weet een heel stuk minder indruk te maken dat het eerder verfilmde Gone Girl. Dark Places is een brave verfilming die met cinematografische trucjes wel degelijk iets nieuws probeert te doen, maar daarmee helaas nog steeds niet goed uit de verf weet te komen. Bovendien weet ook het verhaal niet echt voor een verrassing te zorgen om de kijker op het einde met een knock-out naar de aftiteling te laten staren. Hierdoor is Dark Places niet meer dan een aardige thriller die verder weinig nieuws onder de zon weet te bieden.

Met dank aan Dutch Filmworks voor het recensie-exemplaar.

28 maart, 2016