RegieJuan José Campanella
Jaartal2013
Releasedatum27-08-2015
Speelduur106 minuten
DistributeurSplendid Film
CastRonald de Boer, Jan van Halst en Johan Derksen

Joachim is de beste tafelvoetballer van het dorp. Helaas werkt dit tegen hem in zijn pogingen om het hart van Laura te veroveren, op wie hij smoorverliefd is. Als Joachim op een dag dorpsetter Rolando verslaat, neemt Rolando hem dat niet in dank af. De jaren verstrijken, maar als Rolando jaren later weer terugkeert in het dorpje wil hij de rekening dan ook vereffenen met Joachim. Hij laat het café slopen waar Joachim hem heeft verslagen, iets dat Joachim natuurlijk erg verdrietig maakt. Maar dan gebeurd er iets wonderbaarlijks. De poppetjes uit het tafelvoetbalspel komen tot leven en samen met de poppetjes begint Joachim een wonderbaarlijke reis om Laura en het dorp te redden. Op hun avontuur moeten ze een hecht team vormen om de kwade plannen van Rolando te stoppen, maar bestaan er nog wel wonderen in de wereld van het voetbal?

De Argentijnse regisseur Juan José Campanella won in 2010 een Oscar voor Beste Buitenlandse Film met het indrukwekkende El secreto de sus ojos. Voor zijn nieuwste film begeeft Campanella zich op een totaal ander vlak in de filmwereld, namelijk animatie. Natuurlijk is het lastig te concurreren met Disney en andere grote maatschappijen, maar met Metegol (letterlijk vertaald: tafelvoetbal) doet hij totaal niet onder voor die grote maatschappijen. In Nederland verschijnt de film op de markt als De Kampioentjes en waarom er voor zo’n kinderlijke naam is gekozen laat zich raden. De reden hiervoor is vast te vinden in het feit dat de film met zijn animaties gebracht wordt als kinderfilm. Laat dat je echter vooral niet tegenhouden, want zelfs ondanks de titel (en de verschrikkelijke hoes) is De Kampioentjes een schot in de roos.

De opening van de film is direct al geniaal te noemen. We zien hierin de openingsscène van Stanley Kubrick’s meesterwerk 2001: A Space Odyssey nagemaakt, alleen slaan de apen dit keer geen schedel kapot, maar beginnen ze ermee te voetballen. In de scène die daarop volgt zien we de tafelvoetbalpoppetjes in actie, waarbij de animatie te wensen over laat. Je hoopt dan ook dat animatiekwaliteit hiervan geen indicatie is voor de rest van de film. Gelukkig is dat ook niet het geval, want de animatie is werkelijk prachtig. Je kan zo nu en dan de haren op het hoofd tellen van de figuurtjes. Dit had in 3D dan ook vast erg goed tot zijn recht gekomen, maar ondanks dat wij de beschikking kregen over de 3D Blu-ray bleek deze nergens op de schijf te bekennen.

Buiten het feit dat de animatie prachtig is, is ook het verhaal erg leuk gevonden. Deze wordt deels op een Toy Story-achtige wijze gebracht, maar toch houdt de film gelukkig wel zijn eigen identiteit. Daarnaast zijn ook de tafelvoetbalpoppetjes erg grappig, waarbij het extra leuk is dat de stemmen hiervan zijn ingesproken door ex-voetballers Ronald de Boer en Jan van Halst. De Boer spreekt de stem in van een tweeling en het voelt dan ook een beetje als zelfspot, wat zeer goed uit de verf komt. Helaas duurt de film op sommige punten echt veel te lang en kunnen we ook concluderen dat de film best een kwartiertje korter had mogen duren. Toch zal dit niet al te veel roet in het eten gooien, want het einde van de film is zeer sterk en zorgt ervoor dat je met een goed gevoel terugkijkt op de film.

Extra’s: Bij het opstarten van film krijg je de keuze om de film te bekijken in het Duits of in het Nederlands. Na een handvol trailers volgt een grappig gemaakt menu, dat helaas wel een beetje verwarrend is. Let hierbij goed op de figuurtjes die op de tekst zitten, want die navigeren je door het menu. Verder kunnen we helaas spreken van een karige bedoeling zonder enige echte extra’s.

De Kampioentjes scoort qua film met een prachtige omhaal in de kruising. De humor is gevat en de film wordt daarnaast ook nog eens erg leuk ingesproken door onder andere Ronald de Boer. Hier en daar duurt de film wel iets te lang, waardoor bepaalde scènes soms vervelend lang duren. Toch zijn dat kleine dingen, die uiteindelijk de totale filmbeleving niet in de weg staan. Daar zorgt de werkelijk prachtige animatie wel voor en ook het leuke verhaal zal zorgen voor een voldaan gevoel. Helaas bleek de 3D versie van de film niet te vinden op de schijf, maar de 2D versie oogt in ieder geval al prachtig. Dus aan de beelden te zien zou het 3D-effect bij deze film zeker wat toe kunnen voegen aan de film.

Met dank aan Splendid Film en Triple P Entertainment voor het recensie-exemplaar.

Update:
Ondertussen hebben wij bericht van de distributeur ontvangen dat er met de 3D versie iets fout is gegaan met de levering. Als u de film aanschaft zal het genoemde probleem met de 3D versie dan ook niet voorkomen.

31 augustus, 2015