De Ontsnapping

RegieIneke Houtman
Releasedatum28-08-2015
Speelduur96 minuten
DistributeurDutch Filmworks
CastIsa Hoes, Edwin Jonker, Abbey Hoes, Mathijs van de Sande Bakhuyzen, Rik Mayall & Kees Boot

Vlak voor het overlijden van haar broer sluit Julia met hem een pact om alles uit het leven te halen en vooral te genieten. Bijna dertig jaar later is er helaas nog weinig over van dat pact en slijt Julia haar dagen als huismoeder en boekhouder bij haar vader op kantoor. Op een dag knapt er iets bij Julia en vindt ze dat het tijd is om niet langer voor haar drukke gezin te kiezen, maar vooral voor zichzelf. Ze pakt de oude auto van haar vader, grist nog snel de urn met as van haar broer van de schouw en vertrekt richting het warme zuiden om in Portugal te eindigen. Daar ontmoet ze nieuwe vrienden en loopt ze de bevallige gigolo Romeo tegen het goddelijke lijf. Julia lijkt ver van huis eindelijk te kunnen genieten van haar leven, maar is dat ook zo? Is ontsnappen van haar saaie leven met een donker familiegeheim wel echt mogelijk?

Met De ontsnapping zag schrijfster Heleen van Royen een tweede boek uit haar oeuvre verfilmd worden. Zo succesvol als de eerste verfilming, met De Gelukkige Huisvrouw in 2010, werd het helaas niet. Toch deed De Ontsnapping van regisseuse Ineke Houtman het zeker niet onaardig, toen deze afgelopen april landelijk in première ging op het witte doek. Zo eindigde de opbrengst ruim boven de twee miljoen euro en met de release van de zojuist uitgekomen dvd en Blu-ray komen daar vast nog aardig wat euro’s bij. De film speelt handig op het leven van aardig wat (vooral vrouwelijke) kijkers en zal voor hen een feest van herkenning zijn. Wie droomde er tenslotte vroeger niet van om een leven vol feesten en plezier te hebben, maar vindt daar in haar huidige leven uiteindelijk weinig van terug. Grote invloed daarop zijn natuurlijk het hebben van kinderen, een saaie baan en een man die één keer per week (het liefst op hetzelfde tijdstip) het huwelijk wil consumeren.

Wat dat betreft slaat regisseuse Ineke Houtman, die vorig jaar nog het matig ontvangen Toen Was Gelukkig Nog Heel Gewoon afleverde, vooral met de eerste acte van de film de spijker op zijn kop. Helaas weet ze dat gevoel voor de daaropvolgende scènes niet goed vast te houden. Vanaf het moment dat Julia de auto pakt en vertrekt richting de Algarve slaat de toon van de film om. In eerste instantie geen gekke gedachte aangezien daarmee het verschil tussen het saaie Nederland en het zonnige Portugal al snel duidelijk wordt, maar helaas maakt het de film ook meteen een stuk onevenwichtiger. De scenes onder de brandende zon volgen elkaar in rap tempo op en voelen maar moeilijk als één geheel. Wat meer balans was wellicht goed geweest, maar Houtman moet het uiteindelijk doen met het bronmateriaal die dezelfde thema’s behandelt.

Isa Hoes zet een prima rol neer als Julia, maar helaas is de chemie tussen haar en Edwin Jonker, als gigolo Romeo, niet altijd even goed voelbaar. Het is vanaf de eerste ontmoeting duidelijk dat beiden geïnteresseerd zijn in elkaar, maar het wil allemaal niet echt lekker uit de verf komen. Wat dat betreft zijn de flashbackscènes in de film tussen de jonge Julia en haar broer een stuk sterker en geloofwaardiger. Uiteraard helpt het sterke acteerspel van de jonge acteurs Abbey Hoes en Matthijs van de Sande Bakhuyzen hier zeker bij. Daarnaast heeft Houtman de scènes een mooi filter meegegeven om deze op die manier van een extra laag emotie te voorzien. De flashbacks zijn sowieso nodig om langzaam duidelijk te maken welk geheim Julia met zich meedraagt en haar zo getekend heeft. Het geeft de finale van de film daardoor net dat beetje extra wat de film zo broodnodig heeft.

Extra’s: De Blu-ray schijf heeft, naast een handjevol trailers van andere releases, een paar leuke extra’s meegekregen. Er is een twintig minuten durende making of terug te vinden, die de productie en al haar facetten goed weergeeft. Daarbij moet wel de kanttekening worden gemaakt dat het geluid soms te wensen overlaat. De voice-over is niet altijd even sterk en het achtergrondmuziekje voelt vaak een beetje goedkoop aan. Naast de making of vinden we nog drie specials terug die ieder inzoomen op een draaiweek, maar die zijn te kort om echt een goede blik op het maken van de film te geven. Daarnaast geldt ook dat hier het geluid soms te wensen overlaat.

De Ontsnapping begint sterk, maar weet dat gevoel helaas niet de gehele film vast te houden. Het tweede deel voelt wat warrig en onevenwichtig aan en dat is zonde na de sterke start die regisseuse Ineke Houtman voor de kijker in petto heeft. Daarnaast komt de chemie tussen hoofdrolspelers Isa Hoes en Edwin Jonker niet helemaal lekker uit de verf en dat gaat de film op een bepaald moment parten spelen. De Ontsnapping is de tweede verfilming naar een boek van Heleen van Royen en is zeker geen onaardige film, maar echt bijzonder wil het helaas nergens worden.

Met dank aan Dutch Filmworks voor het recensie-exemplaar.

27 augustus, 2015