De Vijf en de Piratenschat

RegieMike Marzuk
Releasedatum09-07-2015
Speelduur95 minuten
DistributeurJust Film
CastValeria Eisenbart, Quirin Oettl en Justus Schlingensiepen

George, Julian, Dick, Anne en Timmy de hond gaan samen met hun vader op vakantie naar een prachtig vakantie eiland. Als de Vijf na een boottocht een oud gezonken schip vinden, besluiten ze te gaan duiken om te kijken wat er in het schip ligt. Daar vinden ze een oud kompas dat op het eerste gezicht waardeloos lijkt te zijn. Totdat Joe, de dochter van een plaatselijke visser, de Vijf weet te vertellen dat het kompas leidt naar een grote schat van een legendarische plaatselijke piraat. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar deze schat. De schat is namelijk de enige redding voor het dorp van Joe, waar de rijke eigenaar een luxe hotelcomplex wil bouwen. Diestuurt de boeven Nick en Cassi op pad, die vastberaden zijn om de kompas te stelen van de Vijf en zo de schat te vinden ende buit met z’n drieën te verdelen.

Dit is alweer de derde verfilming van de Britse boekenreeks De Vijf van kinderboekenschrijfster Edin Blyton. Deze zeer succesvolle schrijfster schreef in 50 jaar meer dan 700 kinderboeken, waaronder de zeer succesvolle reeks The Famous Five. Er werden maar liefst 21 boeken in de reeks geschreven en in 1953 waren er al meer dan zes miljoen exemplaren verkocht van de reeks. In 1978 verscheen er zelfs een televisieserie in Engeland. Nu is het de beurt aan onze oosterburen en als Duitsers iets goed kunnen, dan is het kinderfilms maken. De regie wordt alweer voor de derde keer gedaan door Mike Marzuk en het lijkt er dan ook op dat de Duitse regisseur plezier heeft met het maken van de films enhet einde nog lang niet in zicht is.

Toch is het maar de vraag of eventuele vervolgen nog te rechtvaardigen zijn. Laten we openen met het eerste punt van kritiek. Als de Vijf op een bootje bij een haaienbaai varen, merkt een van de kinderen op dat er een oud wrak in het water ligt. Als twee van de kinderen gaan duiken naar het wrak verschijnt er een CGI-haai die gewoon pijn doet aan je ogen. Misschien is het iets te kritisch gekeken, maar de film mag van geluk spreken dat dit soort CGI zich beperkt tot deze ene scène. Het gaat hier immers om een kinderfilm en de doelgroep waar de film zich voor leent zal dit hoogstwaarschijnlijk niet eens opvallen. Voor kinderen vanaf zeven jaar zal de film een geweldige belevenis zijn, want de film bevat naast een spannend verhaal ook de nodige humor. Die komt vooral van het boevenduo Nick en Cassi, die op een Home Alone-achtige manier hun taken vervullen.

Als de film zich naar de jungle verplaatst, waar gezocht wordt naar de piratenschat, neemt de spanning toe. Julian wordt gebeten door een insect en zakt in elkaar, waardoor de vrienden snel opzoek moeten gaan naar een tegengif. Dit tegengif vinden ze niet zomaar natuurlijk. Ze moeten een berg beklimmen, om daar het tegengif uit een zeer zeldzame plant te kunnen halen. Natuurlijk worden de vrienden dwarsgezeten door het boevenduo Nick en Cassi. Maar Joe heeft een bes gevonden die voor verlamming van het lichaam zorgt en dat zorgt dan ook meteen voor de meest hilarische situaties. De bessen moeten in de mond van de boeven geschoten worden, wat is natuurlijk niet de makkelijkste taak om uit te voeren, maar dan krijgt Joe een idee waarbij dolle pret gegarandeerd is voor de jonge kijkers.

Omdat het hier een Duitse film betreft zijn de stemmen nagesynchroniseerd. Zo worden de stemmen ingesproken door onder andere Gino Korsel en Sarah Nauta en de liedjes gezongen door Tommie Christiaan. Het is begrijpelijk dat dit de beste manier is om de film te brengen voor de kleinsten onder ons, maar de stemmen zijn erg slecht gedaan. Het zorgt ervoor dat je soms compleet uit het verhaal gehaald wordt. Let wel, het is iets wat de jonge kijkers wederom een zorg zal zijnen waarschijnlijk niet eens opvalt. Maar als volwassen kijker zou je je dood kunnen ergeren aan de nagesynchroniseerde stem van bijvoorbeeld de lokale wetenschapper. Ook de kinderstemmen hadden beter ingesproken kunnen worden, want veel gebeurt op een te overdreven manier of lijkt rechtstreeks te zijn opgelezen van een papiertje.

De Vijf en de Piratenschat is een hele leuke film geworden voor kinderen vanaf zeven jaar, die de volwassenen helaas een stuk minder zal kunnen bekoren. Dat laatste is niet zo erg, want de doelgroep wordt bereikt en daar gaat het toch echt om. Een bioscoopbezoek met de kinderen is best aan te raden, want die zullen volop geëntertaind worden. De film bevat veel spannende scènes en een goede dosis humor die een flinke lach op het gezicht van de kinderen zal toveren. Voor de volwassen begeleiders kunnen we hooguit als tip meegeven om niet te kritisch te kijken en je niet te laten storen door zaken als bijvoorbeeld de nasynchronisatie. Het plezier van je kroost zal jou zeer zeker leuke middag opleveren.

Met dank aan Triple P Entertainment voor de streaminglink.

8 juli, 2015