Dokter Tinus – Seizoen 5

RegieMarcel Visbeen, Marc Willard, Pollo de Pimentel en Bob Wilbers
Releasedatum13-12-2016
Speelduur540 minuten
DistributeurJust Bridge Entertainment
CastThom Hoffman, Tygo Gernandt, Rik Hoogendoorn, Margreet Blanken en Jennifer Hoffman

Nog steeds wil dokter Tinus graag verhuizen uit Woerkum, om zo zijn beroep weer te kunnen uitvoeren in de grote stad. Het plan is dan ook om samen met zijn vrouw en kind zijn koffers te pakken en te vertrekken, maar dan maakt Tinus een onverwachte beslissing. Hij besluit in therapie te gaan omdat hij het gevoel heeft dat hij niet meer helemaal zichzelf is. Gijs doet ontzetten zijn best om zijn B&B tot een groot succes te maken, maar dit verloopt niet helemaal zoals hij dit wil. Terwijl Ken ook nog eens een nieuwe liefde krijgt, besluiten Tinus en zijn vrouw Lisa om alles op alles te zetten om hun relatie te redden. En alsof dit allemaal niet genoeg is komt het leven van Tinus ook nog eens aan een zijden draadje te hangen.

Na drie succesvolle seizoenen leek de koek een beetje op te raken voor de succesvolle SBS6 serie Dokter Tinus. Waar het vierde seizoen wat stroef verliep, komen de makers in dit vijfde seizoen gelukkig weer erg geestig terug met nieuwe avonturen rondom de nukkige dokter Tinus. Thom Hoffman keert hierbij natuurlijk opnieuw terug als de plattelandsdokter met de grote droom om ooit zijn praktijk weer in de grote stad te vestigen. Om ook de andere personen in het boerendorpje Woerkum weer in te vullen keert naast Hoffman gelukkig de volledige cast weer terug. Zo zien we dus opnieuw de vertrouwde gezichten van Tygo Gernandt, Rik Hoogendoorn, Margreet Blanken en Jennifer Hoffman verschijnen. Met succes overigens, want het vijfde seizoen van Dokter Tinus is weer ouderwets leuk geworden.

Losjes gebaseerd op de Britse serie Doc Martin is het een voordeel dat we deze serie in Nederland nooit te zien hebben gekregen. Hierdoor voelt deze serie fris en origineel aan. En gelukkig is deze frisheid weer terug, want waar het vorige seizoen nog een beetje geforceerd overkwam, zijn de makers op de goede weg terug. Zo kan er weer veel gelachen worden, waarbij vooral de dorpsagent Ken Derks (Tygo Gernandt) de lachers weer flink op zijn hand weet te krijgen. De goede casting blijft hier dan ook opvallen. Het leek er even op dat Dokter Tinus na dit seizoen zijn doktersjas aan de wilgen zou hangen, maar onlangs verscheen er het goede nieuws dat we ook in 2017 mogen gaan genieten van de nukkige, maar zo betrouwbare plattelandsdokter uit Woerkum.

Extra’s: Zoals we van Just Bridge Entertainment gewend zijn, zijn de 12 afleveringen die dit vijfde seizoen bevat weer netjes verdeeld over drie dvd’s. Wel had men iets meer moeite mogen steken in het bonusmateriaal, te meer omdat het hier het laatste seizoen betreft. Een gemiste kans om Dokter Tinus een feestelijk afscheid te kunnen geven.

Dokter Tinus – Seizoen 5 is weer ouderwets leuk geworden en doet het iets mindere vierde seizoen snel vergeten. Thom Hoffman is weer heerlijk op dreef als de nukkige plattelandsdokter Tinus en zijn verschrikkelijk foute bloempotkapsel. Toch is het in dit seizoen Tygo Gernandt als dorpsagent Ken Derks die echt uitblinkt en de lachers nog het meest op zijn hand krijgt. Daarnaast kent de serie weer de nodige interessante en dramatische plotwendingen, die ervoor zorgen dat je als kijker constant geboeid blijft. Het is te hopen dat de serie niet te lang dit hoogtepunt wil oprekken, want met de komst van een nieuw seizoen in 2017 (bron) ligt dat gevaar zeker op de loer. Vooralsnog is het gelukkig genieten!

Met dank aan Just Bridge Entertainment voor het recensie-exemplaar.

14 december, 2016