Elle

RegiePaul Verhoeven
Releasedatum13-10-2016
Speelduur130 minuten
DistributeurIndependent Films BV
CastIsabelle Huppert, Laurent Lafitte, Anne Consigny, Charles Berling en Virginie Efira

Michèle is een sterke onafhankelijke vrouw die aan het hoofd staat van een bedrijf dat videogames produceert. Al op jonge leeftijd wordt zij geconfronteerd met de monsterlijke daden van haar vader, die na een reeks moorden voor altijd achter de tralies belandt. Het is een gebeurtenis die een grote impact heeft gehad op de rest van haar leven. Als zij wordt aangevallen en verkracht in haar huis reageert zij dan ook anders dan een ander. In plaats van naar de politie te gaan om aangifte te doen, neemt ze alles bijna luchtig op en gaat over tot de orde van de dag. Uiteindelijk neemt ze het initiatief tot een bijna grenzeloos kat-en-muis-spel dat ieder moment volledig uit de hand kan lopen.

Sinds de millennium wisseling maakte Paul Verhoeven nog maar een viertal films. Hollow Man was een mislukte film en tevens zijn zwanenzang in Hollywood, waarna hij succesvol terugkeerde naar Nederland met Zwartboek. Ondanks dat die film een succes werd kwam zijn beoogde volgende project, De Stille Kracht naar het gelijknamige boek van Louis Couperus, niet van de grond. Vervolgens stortte Verhoeven zich op de Entertainment Experience, een cross mediaal filmproject. Het levert de film Steekspel op, maar ondanks dat het een interessant project betreft blijft het echte succes uit. Vrij onverwacht strijkt Verhoeven weer wat jaren later neer op Franse grond, om daar te gaan werken aan de verfilming van Elle, een roman van Philippe Djian. Na veelal positieve recensies en het recente nieuws dat de film de Franse inzending voor de Oscars is mogen we spreken van een geslaagde comeback.

Zoals in al de films van Verhoeven leunt ook Elle op een sterke vrouw in de hoofdrol. Maar waar Verhoeven in het verleden vaak een beroep deed op een jonge actrice die hij bijna eigenhandig een carrière wist te bezorgen, geeft hij hier de hoofdrol aan niemand minder dan Isabelle Huppert, de grande dame van de Franse cinema. Als Michèle zet zij opnieuw een sterke rol neer als een emotioneel verlamde doch sterke vrouw met een verleden waar zij nooit helemaal los van is geraakt. Het heeft ervoor gezorgd dat zij alle tegenslagen in haar leven op een soms bijna luchtige manier te lijf gaat. Dit maakt haar een intrigerend, maar zeker niet een altijd even sympathiek persoon, zo neukt zij bijvoorbeeld met de man van haar beste vriendin. De man in kwestie is overigens Duitser Christian Berkel, die eerder al te zien was als hoofd van de Sicherheitsdienst in Verhoevens’ Zwartboek.

Ondanks dat de verkrachting rauw gefilmd is en enig bloot niet schuwt, is Elle vooral ook een mix van genres. Zo is de film doorspekt met zwarte humor, wat bijvoorbeeld zorgt voor een memorabele scène rond een kerstdiner. En wat te denken van haar zoon, die in de vaderrol kruipt bij een kind dat overduidelijk niet van hem is. Het is een situatie die Michèle bijna spottend meespeelt. Niet zonder hem overigens hiermee te willen confronteren. Wel laat Verhoeven soms iets teveel gebeurtenissen los in het leven van zijn hoofdpersonage, een gevoel dat ons vooral bekroop bij de eenzijdige aanrijding met een hert. Toch is dit weer de aanleiding voor een mooie nuance met haar verkrachter en de grote verrassing van de film zit dan ook niet in wie haar verkrachter is, dit zal voor veel kijkers namelijk al vrij snel duidelijk worden. De film draait nog het meest om het kat-en-muisspel dat de dominante Michèle met het leven en al haar pionnen speelt.

Extra’s: Helaas is er op deze uitgave van Elle geen plek ingeruimd voor bonusmateriaal. Spijtig, want het was bijvoorbeeld interessant geweest om in een blik achter de schermen ‘onze’ Paul Verhoeven in Frankrijk aan het werk te zien.

Elle is een intrigerende film die zoveel meer is dan een film waarbij Paul Verhoeven een Franse film regisseert. Met een ogenschijnlijke vrijheid die hij elders niet meer mocht verkopen geeft hij de Franse cinema een injectie met alles waar hij om bekend staat, zonder daarin door te schieten in platsvoersheid. De film ontving een zeven minuten durende staande ovatie tijdens zijn première op het Filmfestival van Cannes, iets dat niet minder dan verdiend blijkt. De film profiteert van een uitblinkende Huppert en van Verhoeven in topvorm, die hiermee in de nadagen van zijn carrière zeer verrassend een van de beste films uit zijn toch al rijke carrière aflevert.

Met dank aan Red Square Film en Independent Films voor het recensie-exemplaar.

16 oktober, 2016