Follow the Money – seizoen 1

RegieSøren Balle, Per Fly, Søren Kragh-Jacobsen en Jannik Johansen
Releasedatum10-05-2016
Speelduur550 minuten
DistributeurLumiére
CastThomas Bo Larsen, Nicolaj Lies Kaas, Esben Smed Jensen en Natalie Madueño

Vlakbij een windmolenpark wordt het lijk van een gastarbeider gevonden. Inspecteur Mads Justesen bijt zich vast in de zaak en gaat op zoek naar het verband tussen het lijk en vermeende wanpraktijken binnen de energiewereld waarin de overledene werkzaam was. Samen met zijn collega’s van fraudebestrijding stuit hij op verdachte financiële ontwikkelingen bij Energreen, de marktleider in de groene energiemarkt met aan het roer de charismatische CEO Alexander Sødergren. Ondertussen ontdekt de ambitieuze advocate Claudia Moreno fraude binnen het bedrijf, waarna ze halsoverkop wordt aangesteld als hoofd Juridische Zaken. In eerste instantie is Moreno dolblij met haar promotie, tot ze meer en meer verstrikt raakt in het bedrog van Energreen. Het lijkt erop dat het bedrijf financieel en juridisch iets te verbergen heeft en daarbij over lijken gaat.

Follow the Money verscheen in thuisland Denemarken onder de titel Bedrag. De serie werd gemaakt door de Deense publieke omroep DR, die eerder verantwoordelijk was voor ijzersterke series als Forbrydelsen (The Killing), Borgen (The Government) en Arvingerne (The Legacy). Het verhaal van Follow the Money werd geschreven door Jeppe Gjervig Gram, die als scenarist eerder meeschreef aan het succesvolle Borgen. Waar Borgen een politieke dramaserie was, is Follow the Money een financiële misdaadserie. De financiële wereld als onderwerp levert al snel een taaie productie op, die met name een specifieke doelgroep bereikt. Gram daarentegen weet een zwaar en slaapverwekkend verhaal vakkundig te vermijden. Meteen in de eerste aflevering weet hij de aandacht van de kijker te trekken om deze de overige negen afleveringen niet meer los te laten.

De serie opent echter totaal niet origineel als een inspecteur op de plaats arriveert waar een lijk is gevonden. Gelukkig ontpopt de serie zich daarna al snel tot een spannende financiële thriller die goed in elkaar steekt. Zo zien we drie verhaallijnen die uitgesmeerd zijn over de drie verschillende sociale klassen. In de bovenklasse zien we Sødergren de scepter zwaaien over Energreen en zien we Moreno die op uiterst doortrapte wijze een promotie binnensleept. In de middenklasse zien we Justesen worstelen met de balans tussen zijn veeleisende baan en de zorg voor zijn vrouw (die MS heeft) en hun kinderen. De onderklasse wordt vertegenwoordigd door automonteur Nicky die bij de diefstal van een BMW een tas vol geld vindt, waarna er van alles gebeurd in zijn leven. Eén ding is meteen duidelijk: voor elke bevolkingslaag geldt dat geld niet stinkt en hebzucht overheerst.

In de rollen van Justesen, Moreno en Nicky zien we Thomas Bo Larsen, Natalie Madueño en Esben Smed Jensen. Larson, een Deense beroemdheid op acteervlak (Jagten a.k.a The Hunt), is perfect gecast als doortastende inspecteur die zowel op werk als thuis behoorlijk wat hooi op zijn vork neemt. Madueño, die nog op de toneelschool zat, speelt met gemak de charmante Moreno die ongewild in het bedrog van Energreen wordt meegezogen. En Jensen, die net afgestudeerd was, zet sterk automonteur Nicky neer die ondanks verwoede pogingen opnieuw op het criminele pad beland met alle gevolgen van dien. De ster van seizoen 1 is echter Nikolaj Lie Kaas, die Sødergren gestalte geeft. Dat Kaas kan acteren bewees hij met rollen in onder andere Elsker Dig For Evigt (Open Hearts) en Brødre (Brothers). Met zijn rol als CEO van Energreen zet Kaas opnieuw een sterke rol neer. Dit keer als charismatische, betrokken en modieuze leider en badguy.

Extra’s: Voordat we in het hoofdmenu terecht komen zien we een trailer met daarin de releases van Lumière Series in 2016. Verder bevatten de discs drie trailers van andere releases van Lumière. Te bekijken zijn trailers van Trapped, Norskov en The Bridge – seizoen 3. Daarnaast is ook een preview van Follow the Money – seizoen 2 op de discs te vinden.

Follow the Money – seizoen 1 is een goed uitgewerkte serie die zich met gemak kan meten aan de betere Scandinavische series. Scenarist Gram weet zonder problemen een zwaar en slaapverwekkend verhaal te mijden ondanks dat de financiële wereld het onderwerp is. Dat de serie in drie verhaallijnen is ingedeeld die zich afspelen in de drie verschillende sociale klassen is hierbij een sterke vondst. Wat daarbij helpt is dat de serie kan rekenen op een sterke cast, waar Nicolaj Lie Kaas bovenuit steekt. Met smart kijken we uit naar het tweede seizoen dat inmiddels al is aangekondigd.

Met dank aan Lumière voor het recensie-exemplaar.

19 mei, 2016