Geostorm

RegieDean Devlin
Releasedatum07-03-2018
Speelduur108 minuten
DistributeurWarner Bros. Home Entertainment Benelux
CastGerard Butler, Jim Sturgess, Abbie Cornish, Daniel Wu, Ed Harris, Alexandra Maria Lara en Andy Garcia

Nadat de aarde door meerdere opeenvolgende natuurrampen is geteisterd, besluit een internationale coalitie in 2019 een systeem te lanceren om het klimaat te kunnen controleren. Nadat deze zogenaamde ‘Dutch Boy’ een tyfoon heeft geneutraliseerd wordt Jake Lawson van het project gehaald, omdat hij zou hebben gehandeld zonder autorisatie van hogerhand. Hij wordt hierop vervangen door zijn broer Max. In de jaren die volgen beschermt de technologie met succes de aarde, maar in 2022 gaat het vreselijk mis als Dutch Boy door een storing rampen lijkt te veroorzaken die het eigenlijk tegen zou moeten gaan. Ten einde raad went Max zich tot Jake, die uiteindelijk akkoord gaat met de reparatie. Tot die tijd wordt de wereld echter geteisterd met de ergste natuurrampen. Als er echter sabotage in het spel blijkt, blijkt dat de grootste dreiging misschien niet eens van moeder natuur afkomstig is.

Het komt in de filmwereld geregeld voor dat iemand anders dan de regisseur dusdanig succesvol is dat hij of zij ook eens wil ervaren hoe het is om een project te leiden vanaf de regisseursstoel. Bij Geostorm is dat het geval met Dean Devlin. Devlin begon zijn carrière midden jaren tachtig ooit als acteur om in de jaren negentig de stap te maken naar schrijver en producent. Met regisseur Roland Emmerich als partner boekte hij hiermee diverse successen, waaronder bombastische producties als Stargate en Independence Day. Met een budget van 120 miljoen dollar op zak maakt hij zijn debuut als regisseur, waarnaast hij tevens optreedt als schrijver en producent. Helaas voor Devlin verliep de productie van zijn debuut niet bepaald zonder slag of stoot. Zo liep het project meermaals veel vertraging op vanwege diverse reshoots en werd de releasedatum mede hierdoor meermaals verschoven.

Dit soort zaken zijn veelal een vaag voorteken van wat komen gaat, al is het op papier natuurlijk helemaal niet zo´n gek idee om een blockbuster te verwelkomen rond de klimaatproblemen in combinatie met flinke wat entertainment waarin de wereld weer eens bedreigd wordt. Wat dat betreft tapt Devlin uit hetzelfde vaatje als zijn voormalig partner Emmerich. Net als bij hun grootste successen mag Devlin daarnaast een blik aan grote namen opentrekken om zijn film mee tot leven te wekken. Zo werden Gerard Butler, Ed Harris en Andy Garcia aan de film verbonden. Toch heeft het verleden meermaals uitgewezen dat een zak geld en wat grote namen nog geen garantie zijn voor een goede film. Helaas onderstreept Geostorm dat nog maar eens, want waar je als kijker nog hoopt op heerlijk bombastisch popcornvermaak blijkt ook dat er amper in te zitten.

Al direct aan het begin van de film wordt de natuurproblematiek van vandaag de dag aangekaart. Het zorgt een wat drammerige boodschap die de film nodig in de weg zit. Films als deze dienen ten slotte vooral ter vermaak, iets wat Emmerich zeker in het begin van zijn regisseurscarrière wel goed leek te begrijpen. Toch verplaatst het verhaal zich vrij snel richting Jake Lawson, gespeeld door Butler. We zien hoe hij van zijn passieproject wordt gehaald, om vervolgens een drietal jaar later weer te worden teruggehaald. Het is een wat ongeloofwaardige wending, want was hij niet net drie jaar geleden ontslagen door de politieke kopstukken die hem nu onmisbaar verklaren? Maar goed, bij aanvang van de film neem je als kijker reeds aan dat de film het niet moet hebben van zijn realisme, dus dit neem je op de koop toe. Tijd voor de storm uit de titel van de film!

Helaas kabbelt de film ruim een uur eerst nog even wat voort en nemen de makers zichzelf in de tussentijd veel te serieus. Dan is het tijd voor de Geostorm, een zware globale storm die zich voedt met allemaal kleine stormen om zo tot een catastrofale storm uit te groeien. Dat klinkt enerverend, maar helaas. Ondanks het meer dan aanzienlijke budget blijken de uit de computer getrokken effecten niet al te best. Dit waar een indrukwekkende effecten dergelijke producties vaak weten te redden. Het lijkt er echter op dat Devlin zijn maatje Emmerich nodig mist. Als hij richting het einde toe doorschiet in de Michael Bay-modus, wat gepaard gaat met energiek camerawerk en een flink aangezet drama, werkt dit juist averechts en blijken de met regelmaat verguisde blockbusters van zowel Emmerich als Bay opeens helemaal zo slecht nog niet. Belangrijkste punt; zij wisten het publiek omver te blazen met indrukwekkende effecten en namen zichzelf in het verhaal niet te serieus.

Extra’s: Blockbusters worden vaak overladen met extra’s op de home entertainment release, waarin vaak de vaak ligt op het digitale ingrediënt. Bij Geostorm is dat niet anders, al geldt voor de kwaliteit hetzelfde als voor de film zelf.
∙ Search for Answers (04:13) Een korte feature over de onstaansgeschiedenis van de film aan de hand van een gesprek tussen Dean Devlin en zijn dochter.
∙ An International Event (05:40) Een blik op de brede cast van Geostorm. Wat opvalt is hoe etnisch divers deze is, iets waarbij men vooral ook richt op de internationale markt.
∙ Wreaking Havoc (06:30) De meest interessante feature, waarbij men laat zien hoe CGI werd gecombineerd met praktische effecten.

Geostorm neemt zichzelf veel te serieus en verzuimt indruk te maken met de uitvergrote rampen van moeder natuur. Waar de kijker zich echter instelt op heerlijk popcornvermaak, slaat de film in het eerste uur een serieuze toon aan die niet tegemoet komt aan het verwachtingspatroon. Natuurlijk ligt dit dan deels ook aan de kijker, maar het feit is wel dat het verhaal met regelmaat werkelijk kant noch wal raakt. En als het dan uiteindelijk tijd is voor een stormvloed aan natuurrampen kan de film nog wel gered worden, maar niet als de effecten tweedehands lijken en doen denken aan het werk van een productiemaatschappij als Asylum. Dat zij met een schijntje van Devlin’s kostenplaatje ongeveer hetzelfde gevoel op weten te wekken is dan ook veelzeggend. Het maakt van Geostorm een mislukte blockbuster die zijn plek gewoonweg niet weet en veel teveel hooi op zijn vork neemt en juist daardoor de plank volledig misslaat als een code rood waarbij de storm maar niet tot leven komt.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment Benelux voor het recensie-exemplaar.

7 maart, 2018