Gifted

RegieMarc Webb
Releasedatum14-09-2017
Speelduur101 minuten
Distributeur20th Century Fox
CastChris Evans, Mckenna Grace, Lindsay Duncan, Jenny Slate, Octavia Spencer en Glenn Plummer

In een klein kustplaatsje in Florida woont de 7-jarige Mary Adler bij haar oom Frank, die de voogdij op zich heeft genomen na het overlijden van zijn zus. Al direct op haar eerste schooldag valt mary op met haar opmerkelijk wiskundig talent. Dit ontgaat ook Bonnie Stevenson niet, haar lerares. Mary krijgt een beurs aangeboden voor een privéschool voor begaafde kinderen, maar Frank wijst dit af. Door zijn ervaringen na een familiedrama is hij namelijk bang dat Mary geen kans zal krijgen op een ‘normale’ jeugd. Als Frank’s moeder lucht krijgt van de talenten van haar kleindochter, smeedt zij plannen om Frank en Mary uit elkaar te halen.

Regisseur Marc Webb verraste in 2009 met het frisse (500) Days of Summer, een onconventioneel liefdesverhaal. Voor zijn twee volgende films kreeg hij de kans om het over een compleet andere boeg te gooien, namelijk de twee rebootfilms van The Amazing Spider-Man. Er waren plannen om de reeks verder uit te breiden, maar de tweede film bracht zowel commercieel als artistiek niet wat werd verwacht. Webb bleef onverminderd productief en regisseerde afleveringen van een drietal televisieserie, die hij ook mede produceerde. Toch staat dit jaar pas echt in het teken van zijn comeback, met maar liefst twee originele films. Naast Gifted zagen we onlangs namelijk ook The Only Living Boy in New York in de bioscoop verschijnen.

Met een bescheiden budget van 7 miljoen dollar wist Webb een mooie cast te verzamelen. Het bekende gezicht hiervan is Chris Evans, die de hoofdrol vertolkt van Frank Adler. Sinds Evans in 2011 voor het eerst te zien was als Captain America in Marvels Cinematic Universe zien we hem tussen de films door steeds opduiken in een kleinschalig project, in een rol die ver van de bekende superheld afstaat. Hij toont hier nog maar eens dat hij veel meer in zijn mars heeft. Toch wordt hij wel overtroefd door de jonge, maar talentvolle Mckenna Grace, die we eerder zagen in Independence Day: Resurgence. Zij speelt op indrukwekkende wijze de rol van de 7-jarige Mary. Daarnaast zien we Lindsay Duncan als Evelyn Adler, de moeder van Frank en Jenny Slate als de lerares van Mary. Een klein rolletje is er voor Octavia Spencer als de buurvrouw en tevens beste vriendin van Mary.

Gifted begint als een positieve film waarin een begaafde jongeling centraal staat. De nadruk komt hierbij te liggen op haar onbezorgde leven onder de vleugels van oom Frank. Dat er voor Frank soms momenten zijn dat hij terug verlangd naar zijn vrijgezelle bestaan zorgt voor een grappige scène waarin Mary al vroeg in de ochtend wordt geconfronteerd met haar lerares. Door de gave van Mary begint de film als een soort Rain Man junior, maar al snel begint het juridisch getouwtrek. Daarbij moge duidelijk zijn dat degene die hier het meest onder lijdt juist de begaafde Mary is. Dat je als kijker steeds meer te weten komt hoe en waarom Frank de zorg draagt voor zijn nichtje, zorgt ervoor dat je als kijker al snel een kant kiest in het verhaal.

Wat dat betreft liggen er genoeg mogelijkheden om de diepte in te duiken, maar blijft de film vrij oppervlakkig. Het maakt Gifted weinig origineel en zijn er talrijke voorbeelden te noemen van soortgelijke films. Toch heeft Gifted, net als het eerder genoemde (500) Days of Summer overigens, iets wat ervoor zorgt dat de film boven de soortgelijke films in het genre uitsteekt. Dit is vooral te danken aan de onbevangen spelende Mckenna Grace, maar ook aan de regie van Marc Webb die de film ondanks het zware thema vrij luchtig van aard weet te houden. Hij spoelt hiermee de nare nasmaak van tegenvaller The Amazing Spider-Man 2 weg.

Gifted is een kleine film met een groot hart. Het verhaal is weinig origineel en nergens zo ingenieus als zijn jonge hoofdpersoon, maar al snel weet het de kijker mee te voeren in de machteloze strijd die oom Frank voert om de laatste wens van zijn overleden zus na te leven. Dat je je hierbij kan afvragen, zoals vaak in dergelijke situaties, voor wie die strijd nou daadwerkelijke gevoerd wordt is hier wat dat betreft een behoorlijke open deur. Toch is Gifted een klein filmpje met een grote gunfactor, waarbij het leuk is om Chris Evans weer eens in een andere rol te zien dan die van Captain America en daarnaast revancheert regisseur Marc Webb zich voor het, op z’n zachts gezegd, matige The Amazing Spider-Man 2.

13 september, 2017