Guardians

RegieSarik Andreasyan
Releasedatum15-06-2017
Speelduur100 minuten
DistributeurSource 1 Media
CastSebastien Sisak, Sanzhar Madiyev, Anton Pampushnyy, Alina Lanina, Valeriya Shkirando, Stanislav Shirin en Vyacheslav Razbegaev

Tijdens de Koude Oorlog vormde de geheime organisatie Patriot een Russisch team van superhelden om de landsgrenzen te verdedigen tegen buitenaardse dreigingen. De teamleden waren afkomstig uit verschillende delen van de Sovjet-Unie, waardoor zij allen hun eigen identiteit meekregen. Nadat de Sovjet-Unie uiteen viel, keerden zij terug naar hun eigen land. Dan ontstaat er een nieuwe dreiging, in de vorm van de wraakzuchtige wetenschapper August Kuratov, die op het punt staat om een nucleaire ramp te ontketenen. Het team komt weer bij elkaar om hem een halt toe te roepen.

Guardians, of Zashchitniki zoals de originele Russische titel luidt, is overduidelijk geïnspireerd op Marvels’ Guardians of the Galaxy en bedoeld als het Russische antwoord op deze bijzonder succesvolle films. Vanuit Russisch oogpunt gezien helemaal zo’n slecht idee nog niet, zeker niet als je kijkt naar het budget van 330 miljoen. Mocht je enthousiast worden van dit bedrag zullen we je snel uit de droom helpen, het gaat hier namelijk om Russische roebels en omgerekend komt het budget neer op een krappe 5 miljoen dollar. Nu staat het Oostblok erom bekend dat het een financieel gunstige regio is om films te maken, maar zelfs voor die maatstaven is dit budget niet voldoende om een representatief CGI-spektakel neer te zetten. Laat staan eentje die zich kan meten met die dure films uit Hollywood.

Wat we voorgeschoteld krijgen is dan ook een soort budget aftreksel, iets waar toch vooral films van kabeltelevisiekanaal Syfy patent op leken te hebben. Het gekke van alles is echter dat de special effects er nog niet eens zo slecht uitzien. De film schiet namelijk vooral verhaaltechnisch tekort. Dit begint al bij de introductie van de karakters. Hierbij zien we, voor ons Nederlanders althans, geen bekende gezichten. Zo is Valeria Shkirando te zien als Elena Larina, oftewel de Russiche Nick Fury. Daarnaast bestaat het team zelf uit semi-creatieve variaties op wat we eerder zagen in de ons zo bekende reeks. Zo speelt Sebastien Sisak het personage Ler, Armeens voor berg, die de kracht heeft om aarde te manipuleren. Anton Pampushnyy speelt de Siberische Ursus, het makkelijkst te beschrijven als een beer. De Kazak Khan, die met wind mag spelen, wordt neergezet door Sanzhar Madiyev en tot slot zien we een vrouwelijke toevoeging in, hoe kan het ook anders, Xenia. Deze lenige dame vindt haar oorsprong in Moskou en is creatief met water.

Allemaal bijzonder vermakelijk als je je over het ‘heb ik dit niet eerder’-gevoel heen kan zetten. Helaas mist de komische noot en komen de paar aanwezige grappen niet erg goed uit de verf. Wellicht is de oorzaak hiervan te vinden in het politieke klimaat waarin de film werd gemaakt. Grootste minpunt aan de film is echter de montage. Zo worden dik aangezette actiescènes meermaals abrupt afgekapt ten faveure van een emotioneel of romantische moment. We kunnen dan ook niets anders stellen dat, dat Guardians wellicht erg vermakelijk is voor de liefhebbers, maar het anderzijds nog niet in de schaduw mag staan van zijn Amerikaanse tegenhangers.

Extra’s: Naast de hoofdfilm zien we een leuke blik achter de schermen toegevoegd op de Blu-ray.

Guardians is een slap low-budget aftreksel van de zo succesvolle Marvel-films. De Russische cinema staat niet bekend om zijn hoogstaande films, al zijn deze, in het arthouse segment zeker te vinden. Deze The Avengers- imitatie hoort hier echter niet bij. Gek genoeg zijn het niet eens zozeer de special effects die tegenvallen, grootste mankementen zitten hem in het script en de montage. Dat deze film in ons land nog een Blu-ray release heeft gekregen is overigens een klein wonder, want zelfs in eigen land kon de film op weinig positieve kritieken rekenen. Het is dan ook verrassend dat een opvolger reeds is aangekondigd. Guardians is vooral leuk voor liefhebbers van slechte smaak die hier de humor van in kunnen zien, andere mensen adviseren wij om de Amerikaanse tegenhanger(s) nog eens op te zetten.

Met dank aan Source 1 Media voor het recensie-exemplaar.

23 juni, 2017

[bol_product_links block_id="bol_595f90d630d38_selected-products" products="9200000077300374,9200000077300368" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]