Levende Rivier

RegieRuben Smit
Releasedatum15-12-2015
Speelduur120 minuten
DistributeurJust Bridge Entertainment
CastRuben Smit

Een man die met zijn kano de rivier afvaart, op zoek naar onbekende watergangen en stromen. Hierbij Nederland doorkruisend, van Lobith tot aan de Noordzee. Een reis door een land van water, langs alle vier de seizoenen. Een expeditie met avontuurlijke overnachtingen langs de onbekende waterwegen. Een spectaculair, nieuw waterland, een landschap van nevengeulen en rivierduinen, van ooibossen en kwelmoerassen. Op zoek naar bever en lepelaar, ringslang en rivierrombout, zeearend en zomersneeuw. Vaar mee op zijn reis door een uniek, nieuw Nederland.

Levende Rivier is een passieproject van Ruben Smit, die veel lof kreeg voor zijn debuut De Nieuwe Wildernis. Als ecoloog, fotograaf en filmer heeft hij dan ook alles in huis om ons bewust te maken van de pracht van de natuur van eigen bodem. Samen met zijn crew maakte hij deze documentaire door in alle seizoenen van 2014 en 2015 een reis per kano te maken van Lobith tot aan de Noordzee, hierbij gebruikmakend van de meest moderne technieken. Het zorgt ervoor dat de serie eruit ziet of kosten noch moeite zijn gespaard voor een prachtige weergave van ons eigen land. De serie is opgesplitst in vier etappes, te weten Gelderse Poort, Nederrijn-Lek, Biesbosch en Haringvliet.

Wat we te zien krijgen is interessant voor één ieder die onder de indruk was van De Nieuwe Wildernis. Levende Rivier is dan ook eveneens een natuurdocumentaire van eigen bodem, maar dit keer een stuk persoonlijker. Dit komt doordat er niet voor gekozen is om een bekende Nederlander in te huren om de beelden van een voice-over te voorzien, maar Ruben Smit de beelden zelf van commentaar voorziet aan de hand van zijn persoonlijke memoires. Een verstandige keuze, want alles komt erg natuurgetrouw over. Het blijft mooi om te zien wat ons waterige landschap voor schoonheid in zich heeft, terwijl de focus van zovelen steeds maar ligt op alles wat de stad te bieden heeft. Soms komt dit trouwens even samen, zoals wanneer Ruben met zijn kano een groot vrachtschip passeert of het lawaai van graafmachines de natuur overstemmen.

De vier etappes van tezamen twee uur staan in zeer nette kwaliteit op de eerste dvd. Natuurlijk is Blu-ray de standaard van tegenwoordig, een medium dat zeker zijn toegevoegde waarde bewijst bij natuurdocumentaires als deze. Maar het moet gezegd worden dat de kwaliteit van de dvd hier amper voor onder doet. Wat hierin vast positief werkt is dat ervoor gekozen is om de blik achter de schermen van een klein half uur toe te voegen op een aparte dvd. Wat hierbij wel opvalt is dat beide dvd’s starten met dezelfde inleiding van pakweg een minuut. Iets wat natuurlijk een beetje overbodig is.

Extra’s: Naast de op een extra disc meegeleverde behind the scenes is er geen bonusmateriaal aanwezig op de dvd set. Toch is juist deze bonus disc behoorlijk informatief. Zo komt Ruben Smit uitgebreid aan het woord tussen de opnames door en krijgen we echt een interessante blik op het maken van deze serie.

Levende Rivier is opnieuw een indrukwekkende natuurdocumentaire van Ruben Smit. Als man in een kano neemt hij ons mee op een mooie en persoonlijke reis door het Hollandse landschap, waarbij hij de kijker bewust maakt van wat je zelf zo snel over het hoofd ziet. De serie debuteerde op televisie, maar doet absoluut niet onder voor de pracht die we eerder in de bioscoop zagen met De Nieuwe Wildernis en Holland – Natuur in de Delta. BBC Earth heeft wellicht de monopolie positie betreft natuurdocumentaires, maar laten we dit soort projecten koesteren en niet vergeten dat ons eigen kikkerlandje ook de nodige pracht te bieden heeft.

Met dank aan Triple P Entertainment en Just Bridge Entertainment voor het recensie-exemplaar.

9 januari, 2016