Magic Mike XXL

RegieGregory Jacobs
Releasedatum02-07-2015
Speelduur115 minuten
DistributeurWarner Bros. Pictures International Holland BV
CastChanning Tatum, Matt Bomer, Joe manganiello, Kevin Nash, Adam Rodriguez, Gabriel Iglesias, Amber Hear, Andie MacDowell, Jada Pinkett Smith en Elizabeth Banks

We pakken de draad drie jaar nadat Mike zijn stripcarrière vaarwel zei weer op. Ondertussen besluiten ook de overige leden van Kings of Tampa het voor gezien te houden, al willen ze graag in stijl afscheid nemen. Daarom besluiten ze om Mike terug te halen en nog één keer de boel op stelten te zetten met een spetterende afscheidsshow in Myrtle Beach. Tijdens hun reis ontmoeten ze oude kennissen, maken ze nieuwe vrienden en weten ze een manier om het verleden achter zich te laten.

Magic Mike was in 2012 één van de laatste bioscoopfilms onder regie van Steve Soderbergh. Doordat de film bij een relatief laag budget van 7 miljoen dollar maar liefst 167 miljoen dollar wist op te brengen, werd er nog datzelfde jaar gesproken over een vervolg. We zijn ondertussen drie jaar verder en Soderbergh is gestopt met het regisseren van grote films. De regie heeft hij dan ook overgedragen aan Gregory Jacobs, die bij de eerste film nog zijn assistent regisseur was en dus vrij weinig ervaring heeft om alleen aan het roer te staan. Soderbergh wilde, wellicht vooral daarom, zijn schepping dan ook niet geheel uit handen geven en keert terug achter de camera.

Dat Channing Tatum opnieuw te zien is als Mike met iets magisch betekent overigens niet dat we iedereen terug zien voor dit vervolg. Zo haakte Alex Pettyfer af en bleek Matthew McConaughey wel bereid om zijn rol te herhalen, maar bleek hij sinds hij een Oscar in de wacht sleepte voor Dallas Buyers Club gewoonweg te duur. Exit dus voor Dallas en Adam. Wel keren Matt Bomer en Joe Manganiello terug als respectievelijk Ken en ‘Big Dick’ Richie en zien we ook de minder grote goden Tarzan, Tito en Tobias weer terug in dit vervolg. Het gemis van McConaughey en Pettyfer wordt gepoogd op te vangen door de komst van Andie MacDowell, Amber Heard, Jada Pinkett Smith en Elizabeth Banks. Oftewel een handvol vrouwen, wat wellicht een poging is van de makers om de drempel iets lager te leggen voor de mannen om hun vrouw te vergezellen.

Maar laten we wel zijn: Magic Mike XXL is gemaakt voor de dames en de perfecte film voor een avondje uit met de meiden. Dat blijkt eens te meer uit het feit dat Cody Horn in geen velden of wegen meer te bekennen is als Brooke, het vriendinnetje waar Mike mee eindigt in de eerste film. Geen sleur, maar een nieuw vuur dus in het leven van Mike. Dit keer in de vorm van de bevallige Amber Heard. Maar er zit meer vuur in de film. Zo zijn de dansscènes opnieuw sterk gechoreografeerd  en krijgen deze een extra boost door de perfecte muziekkeus. Voor een film als deze bedoelen we dat dan, want als we hier even een greep uit nemen, horen we onder andere gladde glijers van R. Kelly, Jodeci en Ginuwine voorbij komen.

Wat minder sterk is aan de film, is het camerawerk. Zo is het gebruik van een handheld camera voor de autoscènes nou niet echt bepaald een aanbeveling. Ook de montage helpt daarbij niet heel erg mee, zo schieten we meermaals van een scène in het donker naar een lichte scène, iets wat menigmaal geknijp met de ogen oplevert. Maar goed, een kniesoor die daarop let, daar kom je tenslotte niet voor. De ogen zijn dan ook wijd opengesperd bij het aanschouwen van al het mannelijk schoon. Daar krijg je dan ook genoeg tijd voor om van te genieten, want meer nog dan in de eerste film zijn de serieuze scènes vrij kort gehouden, niet te zoetsappig en bovendien voorzien van een welkome scheut humor.

Magic Mike XXL trakteert de liefhebbers op precies datgene waarvoor ze komen. Zo ziet de cast er lekker uit, hetzelfde geldt voor de dansscènes, de muziek glijdt ook lekker naar binnen en het verhaal leidt alles behalve teveel af van dat moois zonder geheel tot niks te gereduceerd te worden. Of de vrouwelijke inbreng genoeg is om de partners mee te krijgen blijft de vraag, maar voor een meidenavond is de film de perfecte keus. Magic Mike XXL is dan ook de ultieme zomerfilm bij de huidige 30 graden, die de temperaturen nog even wat verder doet stijgen en zorgt dat je precies krijgt waar je voor komt.

Met dank aan gastredactrice Silvana van Beek

2 juli, 2015