Marco Polo – seizoen 1

RegieJohn Fusco
Releasedatum25-02-2016
Speelduur600 minuten
DistributeureOne Entertainment
CastLorenzo Richelmy, Benedict Wong, Olivia Cheng, Mahesh Jadu & Joan Chen

Marco Polo groeit op bij zijn tante, nadat zijn moeder vroeg is gestorven en zijn vader na zijn geboorte nooit meer huiswaarts is gekeerd. Als zijn vader hem na jaren eindelijk op zoekt is dat voor Marco de uitgelezen kans om zijn vader beter te leren kennen. Helaas staat die alweer snel op het punt om aan zijn volgende reis te beginnen. Marco geeft echter niet op en verstopt zich aan boord om met zijn vader op reis te kunnen gaan. Die reis brengt hem in het gevaarlijke Mongolië waar ze gevangen worden genomen door Koeblai Khan, kleinzoon van de machtige Djengis Khan. Om zelf vrijgelaten te worden stelt Nicolo Polo voor om zijn zoon als dienaar achter te laten als onderpand. Verraden door zijn vader dient Marco aan het hof van de machtige Khan en voorziet hem van zijn bijzondere zienswijze op de wereld. Hierdoor raakt Marco meer en meer betrokken bij de plannen die Koeblai heeft om zijn imperium richting China uit te breiden.

Of de serie rondom de wereldberoemde ontdekkingsreiziger Marco Polo echt heel goed bekeken is op Netflix zullen we nooit weten (Netflix maakt helaas nooit kijkcijfers bekend), maar aangezien er een tweede seizoen op komst is, zal men ongetwijfeld tevreden zijn geweest. In juli gaat zijn spannende avontuur in Mongolië dus weer verder als het tweede seizoen beschikbaar zal zijn, wat de reden moet zijn geweest om de serie ook op dvd uit te brengen voor wie er geen abonnement heeft op de streamingsdienst.

We lijken er als kijkers geen genoeg van te krijgen: spannende series met een historische inslag, dan al niet gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen. Kijk tenslotte maar naar het succes van series als Rome, Spartacus en, in mindere mate realistisch te noemen, Game of Thrones. Niet zo gek dus dat ook Marco Polo er een keer aan moest geloven om een serie te krijgen die zijn bijzondere en veelzijdige leven in beeld zou brengen. Marco Polo verbleef namelijk, samen met zijn vader en oom, ruim zeventien jaar in het rijk van Koeblai Khan wat dus genoeg stof moet opleveren voor een zeer interessante serie rondom deze periode.

De serie heeft historische correctheid hoog in het vaandel staan, wat terug te zien is de waanzinnige aankleding. Kosten noch moeite zijn gespaard om het Mongolië van de dertiende eeuw overtuigend in beeld te brengen. Maar een waanzinnige vormgeving maakt een serie nog niet tot een groot succes, aangezien het verhaal dat de tiendelige serie behuisd minstens zo belangrijk is. En dat is nou juist datgene waar de serie het meeste moeite mee heeft. De serie gaat in zijn eerste aflevering namelijk vlot van start, maar trapt in de tweede aflevering alweer vol op de rem. Ongetwijfeld bedoelt om het verblijf van Marco Polo bij Koeblai Khan meer dan uitgebreid uit de doeken te doen, maar het lage tempo zorgt er helaas ook voor dat de serie een beetje inkakt. Gelukkig gaat het tempo halverwege het seizoen weer omhoog en komt de nadruk ook weer meer te liggen op de ontdekkingsreiziger om wie de serie uiteindelijk draait in plaats van het Mongoolse rijk waar de aandacht vooral naar uit lijkt te gaan.

Extra’s: Vreemd genoeg moet de DVD-boxset, helaas is er geen versie op blu-ray beschikbaar, het doen zonder extra’s. Een vreemde zaak aangezien Netflix zelf nog een korte aflevering als extra aanbiedt om te streamen rondom één van de karakters van de serie. Deze had dus op zijn minst ook terug te vinden moeten zijn op deze uitgave. Daarnaast was een blik achter de schermen van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de liefhebber of een documentaire om kunnen zien hoe trouw de makers aan het bronmateriaal zijn gebleven of waar ze hun fantasie de vrije loop hebben laten gaan. Een gemiste kans.

Marco Polo is een vermakelijke serie die helaas vorm boven inhoud kiest. De serie is namelijk een lust voor het oog door zijn zeer fraaie aankleding en oog voor detail, maar schiet helaas te kort op het verhaaltechnische vlak. Het lijkt alsof de makers teveel hun best doen om de geschiedenis rondom Marco Polo’s verblijf aan het hof van Koeblai Khan uit de doeken te doen, maar nemen daarvoor zoveel de tijd dat daarmee ook het tempo flink omlaag gaat. Gelukkig herpakt de serie zich halverwege en verschuift de nadruk weer iets meer richting de actie, maar een betere balans had de serie waarschijnlijk nog een stuk beter gemaakt. Het is in ieder geval voor het veelbelovende tweede seizoen te hopen dat de makers die balans beter in de vingers zullen hebben.

Met dank aan Entertainment One Benelux voor het recensie-exemplaar.

29 februari, 2016