RegieAlfonso Cuarón
Jaartal2018
Releasedatum13-12-2018
Speelduur135 minuten
DistributeurNetflix
CastYalitza Aparicio, Marina de Tavira, Fernando Grediaga, Jorge Antonio Guerrero, Marco Graf, Daniela Demesa, Diego Cortina Autrey en Carlos Peralta

In de wijk Colonia Roma in Mexico City volgen we Cleo, een dienstmeisje in het huishouden van Sofia en Antonio en hun vier kinderen. Andere inwoners zijn Teresa, de moeder van Sofia, en Adela, een ander dienstmeisje. Als Antonio, die werkzaam is als arts, naar Quebec vertrekt voor een conferentie, zien we aan de hand van de dagelijkse zaken van Cleo dat het huwelijk van Sofia en Antonio op gespannen voet staat. Na een korte terugkeer vertrekt Antonio dan ook opnieuw naar Quebec. In haar vrije tijd trekt Cleo op met haar vriendje Fermín. Het is een moeizame relatie die gedoemd lijkt te mislukken, zeker als Cleo ontdekt dat zij zwanger is en Fermín bij het horen van dit nieuws wegloopt om niet meer terug te keren. Als Sofia de dienstmeisjes en haar kinderen vervolgens meeneemt voor een nieuwjaarsfeest bij vrienden en er een brand losbarst in het bos lijkt dit symbool te staan voor de situatie in de familie.

Het werk van Alfonso Cuarón ligt goed bij de critici. Het is niet voor niets dat hij met Gravity de eerste latino en Mexicaanse regisseur was die een Academy Award voor Beste Regisseur wist te winnen. Toch gaan zijn prestaties veel verder dan dat. Zo leverde hij met Harry Potter and the Prisoner of Azkaban misschien wel de beste film af in de zo populaire franchise en is zijn Children of Men niet alleen een steengoede film, maar bevat deze camerakunsten die zelfs vraagtekens oproepen bij zijn collega´s. Waar iedere filmliefhebber reikhalzend uitkeek naar een volgende project bleef het na zijn grote triomftocht met Gravity juist relatief stil. Tot in 2016 het bericht kwam dat hij een film zou gaan opnemen rond een Mexicaanse familie in Mexico City in de jaren zeventig. Het is overduidelijk een persoonlijk passieproject gezien de regisseur juist in deze periode opgroeide in deze stad.

Het volgende grote bericht was van april dit jaar, toen bekend werd gemaakt dat Netflix de distributierechten voor de film had bemachtigd. Het zorgde voor wat vraagtekens. Niet alleen levert Cuarón films die gekeken in de bioscoop een meerwaarde hebben, ook is er een snel groeiend voorbeeld aan titels die deze constructie gebruiken om uit de kosten te komen, omdat de kwaliteit niet is wat werd beoogd. Toen de film in première ging op het filmfestival in Venetië bleek al snel dat dit niet voor Roma gold. Met een kleine run in de bioscopen voorafgaand aan de release op Netflix bleek al snel dat de film één van de beste films van het jaar is. Een understatement, want de film is vooral op technisch vlak onovertroffen. Dit uit zich niet alleen in de presentatie in zwart, wit en vooral grijstinten, maar ook in de cameravoering die mede verantwoordelijk is voor het tempo van de film.

Cuarón toont zich met Roma een voyeuristische tijdreiziger die met een combinatie van enerzijds langdurige tracking shots en anderzijds statische shots het leven van een familie een jaar lang in zich heeft genomen. Deze cameravoering zorgt ervoor dat je deze film eerder beleeft dan gewoonweg kijkt, maar mede door de afstand die hij fysiek bewaard tot de personages lijkt de film in het eerste deel soms eerder op een documentaire. Het duurt uiteindelijk pakweg drie kwartier voor we getuige mogen zijn van het eerste dialoog dat de kijker direct in informatie voorziet. Deze benadering, of beter gezegd beleving, betekent echter niet dat hij diezelfde afstand ook op emotioneel vlak bewaard. Dat blijkt nog maar eens als je meer en meer deelgenoot wordt van Cleo en zich bij haar een aantal ingrijpende persoonlijke drama’s voordoen.

Een belangrijke rol lijkt hierbij weggelegd voor de Ford Galaxy die het gezin bezit. Zien we in het begin van de film nog hoe deze uiterst zorgvuldig wordt ingeparkeerd in de nogal krappe garage van de familie, het duurt niet lang voor de eerste schades zichtbaar wordt. Het staat symbool voor de haarscheurtjes in de relatie tussen de gezinshoofden en de situatie van Antonio, de vader. Waar de schade in eerste instantie nog wordt opgelapt, rijdt Sofia de auto al snel finaal in puin om vervolgens de auto een afscheid te gunnen. Dit terwijl er al een nieuw exemplaar voor het gezin klaarstaat. Dat er op datzelfde moment ook nog een persoonlijk drama plaatsvind voor Cleo maakt het dat de film voor menig kijker een aanslag zal zijn op de emotionele kant. Ondanks dat Roma een stijlvol drama is overheerst aan het einde toch het warme gevoel wat ook de poster oproept; het vastpakken van een geliefde en even verdomde goed beseffen wat je zou moeten missen als het allemaal anders was gelopen.

Roma is een nieuw meesterwerk van Cuarón en cinematografisch werkelijk om te kwijlen! De film verschilt totaal van het eerdere werk dat Cuarón afleverde en laat zich nog het beste beschrijven als een trage bijna voyeuristische film waarin de camera het tempo bepaald. Het maakt dat de film vooral technisch hoogstaand is, al mag men ook het naturelle acteerwerk van de cast niet onderschatten. Eigenlijk is het enige nadeel aan Roma dat de film beschikbaar is op Netflix. Hierdoor zal de film waarschijnlijk ook een publiek bereiken dat niet direct de doelgroep is, wat kan resulteren in negatieve kijkervaringen. De liefhebber van dit soort trage ontvouwende technische hoogstandjes raden we dan ook vooral aan om een bezoek te brengen aan de dichtstbijzijnde bioscoop of filmhuis. Cuarón voegt met Roma een nieuw meesterwerk toe aan zijn diverse oeuvre waarna iedere liefhebber reikhalzend zal uitkijken naar zijn volgende meesterzet.

19 december, 2018