Good Kill

RegieAndrew Niccol
Releasedatum28-05-2015
Speelduur105 minuten
DistributeurRemain in Light
CastEthan Hawke, January Jones, Bruce Greenwood en Zoë Kravitz

Ex-straaljagerpiloot Tom Egan is een drone-piloot die voor het Amerikaanse leger vanuit een container in Las Vegas werkt. Met een joystick in de hand bestookt hij doelen die 7.000 kilometer verderop zijn. Maar als de missies steeds vager worden, en ook de CIA ten tonele verschijnt met zo hun eigen belangen, raakt Egan verstrikt in een web waaruit hij onmogelijk lijkt te kunnen ontsnappen. Egan wil dolgraag terugkeren als piloot van een vliegtuig, maar dat komt onder zware druk te staan als het leger zijn beste drone-piloot weigert af te staan. Hierdoor lopen de spanningen met zijn vrouw ook nog eens hoog op, waardoor Egan genoodzaakt wordt om keuzes te maken die alles wat hem lief is op het spel kan zetten.

Een heftig onderwerp verpakt in een heftige film. De omstreden drone-aanvallen die de Verenigde Staten uitvoert op landen als Afghanistan en Irak worden door de overheid noodzakelijk geacht, maar deze film laat zien hoeveel onschuldige slachtoffers daarbij vallen. In dit waargebeurde verhaal komt de Verenigde Staten er een stuk minder goed vanaf als in bijvoorbeeld American Sniper, die al het militaire geweld leek te vergoelijken. Hoewel de vergelijkingen daar zijn in de zin van hoe moeilijk de beul het wel niet heeft met zijn beslissingen, zit het verschil hier in de wreedheden. Dat het maakt dat we hier feitelijk naar oorlogsmisdaden zitten te kijken. Natuurlijk heeft ex-piloot Egan daar moeite mee, hij is tenslotte één van de mensen die ze moet uitvoeren. Onder het militaire regime voert hij missies uit op strategische terroristische doelen in oorlogsgebieden. Maar dan komt de CIA om de hoek kijken en neemt het verhaal een zeer grimmige wending.

Vanuit de containers die op een basis in Las Vegas staan, worden de drone-aanvallen uitgevoerd. Egan is daar zo verschrikkelijk goed in, dat de CIA er op staat dat Egan in het team blijft. Op het eerste gezicht niet veel aan de hand dus, maar als Egan bij een zekere missie zijn doel heeft uitgeschakeld, krijgt hij het bevel om een tweede keer te vuren. Nu staat Egan dus voor een dilemma, omdat er onschuldige mensen de lijken onder het puin vandaan aan het halen zijn. Egan besluit het bevel uit te voeren, ondanks dat zijn collega tegen hem zegt dat dit oorlogsmisdaden zijn. En dat zijn het natuurlijk ook en het prijst de film zeer dat het dit niet onder stoelen of banken schuift. Want de oorlog tegen het terrorisme eist helaas teveel onschuldige slachtoffers en dat wordt meer dan eens in de doofpot gestopt in de Amerikaanse cinema.

Ethan Hawke zet een rol neer waarmee hij wederom hoge ogen weet te gooien. In de film Boyhood liet Hawke al zien dat hij een begenadigd acteur is, maar in Good Kill zet hij een prestatie van heb ik jou daar neer. Zo niet nog opvallender is Zoë Kravitz (dochter van Lenny) in de rol van Vera Suarez. Vera krijgt als eerste in de gaten dat het niet pluis is betreft de verwachtingen die de CIA heeft van het drone-team en treedt dan ook vaak op als het geweten van Egan. De naïeve Vera treedt toe tot het drone-team omdat ze wil helpen, maar heeft op het eerste gezicht meer het idee dat het om een PlayStation-spel gaat. Het lachen vergaat haar dan ook snel als ze ziet dat het menens is en dat er echt mensen sterven door de acties van het drone-team.

Het mindere element van de film is als de spanning een hoogtepunt bereikt in de relatie tussen Egan en zijn vrouw. Dit is verschrikkelijk cliché en zit helaas dwars door het andere verhaal heen verweven, waarbij het daar duidelijk afbreuk aan doet. In het begin gaat het nog wel en zal je ook snappen waarom dit aangehaald wordt, maar hoe verder het verhaal vordert, hoe langdradiger en vooral voorspelbaarder het wordt. Dit maakt het dat de film nogal langdradig aanvoelt en de kijker zal zijn aandacht er dan ook niet volledig bij kunnen houden. Het gezin begint langzaam uit elkaar te vallen en vrouwlief wil natuurlijk dat Egan meer tijd maakt voor zijn gezin. De pleuris breekt pas echt goed uit als Egan aan zijn meerdere vraagt of hij weer missies als echte piloot mag gaan vliegen. Dit zijn van die typische dingen die de film direct een volle ster in de waardering doen dalen.

De drone-aanvallen zijn heel erg rauw en realistisch in beeld gebracht. De laser markering op het doel en het afvuren van de raket, waarbij Egan altijd 10 seconden aftelt, doen het bloed af en toe stollen. Vooral bij een scène waarbij er gevuurd is op de vijand en er binnen die 10 seconden twee jonge kinderen al spelend in beeld verschijnen. Met dat soort wrange momenten benaderen de makers van Good Kill de realiteit en kan je jezelf ook ten zeerste afvragen of drone-aanvallen geoorloofd moeten blijven in een tijd van oorlog. Maar de vraag die door Vera gesteld wordt zet je pas echt aan het denken: ‘Wat als de terroristen drones in handen krijgen en daar aanvallen mee gaan uitvoeren?’ Dit zijn zeker vragen die bij je zullen opkomen bij het zien van deze film.

Good Kill laat goed de waanzin van oorlog zien die gevoerd wordt met onbemande vliegtuigen. Alles wat American Sniper fout deed, doet Good Kill eigenlijk goed en de oorlogsmisdaden die de Verenigde Staten pleegt worden dan ook nergens verzwegen. Ethan Hawke zet een hele goede rol neer als drone-piloot die geen raad meer weet met zijn gevoel. De film kent in de verhaallijn rondom de relatieproblemen van Egan wel een behoorlijke dip en daardoor wordt de film op bepaalde punten zeer langdradig. Gelukkig heeft de film haar punt zeker gemaakt en is die boodschap luid en duidelijk. Good Kill is dan ook zeker een aanrader om op het grote doek te gaan bewonderen, want in de bioscoop krijg je dat beklemmende gevoel nog wat versterkt tot je.

28 mei, 2015