‘T Schaep Ahoy

RegieFrank Krom
Releasedatum26-05-2015
Speelduur320 minuten
DistributeurBridge Entertainment - Triple P. Entertainment
CastBianca Krijgsman, Laus Steenbeeke, Marc-Marie Huijbrechts, Loes Luca, Ton Kas, Pierre Bokma, Jenny Arean en Georgina Verbaan

Kootje heeft een reisje langs de Rijn gewonnen op een cruise schip en neemt natuurlijk Door mee voor een romantische vakantie. Hun Jordanese vrienden weten al snel roet in het eten te gooien door allemaal mee te varen op de MS Alexander. Terwijl het schip nog niet eens fatsoenlijk is uitgevaren krijgt de kapitein van het schip een hartaanval en dan ziet Riek haar kans schoon om Arie naar voren te schuiven als kapitein van het schip. Natuurlijk gaat dit niet zonder slag of stoot en de nodige knotsgekke dingen gebeuren aan boord. Zo organiseert colporteur Cees met een C elke avond een verkoopavond, komt Lukas op het idee om een moordspel te organiseren en komt het schip in noodweer terecht waarbij het de vraag is of de passagiers het er levend vanaf zullen gaan brengen.

’T Schaep met de 5 Pooten was een Nederlandse komedieserie die vanaf 24 oktober 1969 tot 8 mei 1970 te zien was bij de publieke omroep KRO. In 2006 besloot de KRO om een remake van de serie te maken, welke de omroep bepaald geen windeieren heeft gelegd. Deze remake werd in 2009 voortgezet met ’T Vrije Schaep en de serie was een heus kijkcijferkanon. Nu zijn we alweer in het vijfde seizoen beland en de eerste aflevering trok alleen al meer dan 2 miljoen kijkers. Nu rijst natuurlijk de vraag of de makers het niveau van de vorige vier seizoenen nog wel waarborgen. De serie bereikte met het vierde seizoen (’T Schaep in Mokum) toch wel een klein hoogtepunt en tot nu toe was dat veruit het leukste seizoen. Dat belooft veel goeds natuurlijk, hoewel er wel een gevaar in schuilt dat de serie zich dit keer heeft verplaatst naar een cruise schip.

Alle vertrouwde gezichten uit de vorige seizoenen zijn weer terug. Zo zien we Pierre Bokma weer als Kootje de Beer, Loes Luca als Doortje Lefèvre, Marc-Marie Huijbregts als Lucas Blijdtschap en natuurlijk Georgina Verbaan als Lena Braams. Uiteraard zijn Arie, Riek, Huipie, Greet en Barend ook weer van de partij. Ook kent de serie een aantal erg leuke gastacteurs en actrices. Zo zien we onder andere Serge-Henri Valke, Peter Bolhuis en Katja Schuurman de set sieren. De kwaliteit en het acteerniveau blijven hetzelfde als dat we gewend zijn. Zo zien we in de vierde aflevering dat een gezelschap van Stichting De Zonnebloem langs komt op de MS Alexander. Als een van de begeleiders een oude liefde van Door blijkt te zijn, zijn de rapen gaar en komen ze weer in leuke situaties terecht. In dit soort voorbeeldsituaties toont de cast zich weer sterk en dat zal zeker weer een glimlach op je gezicht toveren.

Toch is ’T Schaep Ahoy wel het minst leuke seizoen van de serie. Dit komt omdat de setting zich naar het schip heeft verplaatst. Met dit probleem kampte ’T Spaanse Schaep ook al een beetje, maar het begint er toch een beetje op te lijken dat de koek opraakt. Zo zijn de altijd sterke Nederlandse liedjes ook een stuk minder van kwaliteit dan in de voorgaande seizoenen, al kent de laatste aflevering wel twee klassiekers die waardig aan de serie zijn. Zo zingen Guy Clemens en Marc-Marie Huijbregts het prachtige Vluchten kan niet meer van Frans Halsema en Jenny Arean en galmt het in Nederland wereldberoemde nummer We zullen doorgaan van Ramses Shaffy over de televisiespeakers. Maar echte kippenvelmomenten, zoals bij het prachtig gezongen De mallenmolen, ontbreken en gillers als de parodie op Bohemian Rhapsody van Queen zitten er helaas ook niet meer in.

Extra’s: Bij de KRO-webwinkel is er een gelimiteerde editie verkrijgbaar die een extra CD met de liedjes bevat uit ’T Schaep Ahoy. De dvd die je in de winkel koopt is helaas net als zijn voorgangers niet voorzien van enige extra’s. Ook is de verpakking wederom van lage kwaliteit en liggen de dvd’s weer bovenop elkaar zoals bij een spindel. De serie zelf staat prima op de schijven en de geluidskwaliteit is ook niets op aan te merken, maar het had toch leuk geweest als uitgever Bridge Entertainment iets meer aandacht had besteed aan de vulling van de schijven. Zo had een documentaire of een making of geen overbodige luxe geweest.

’T Schaep Ahoy is helaas het minste seizoen van de serie, maar weet toch nog altijd prima te entertainen. Het gemis van Carry Tefsen als Opoe is groot, maar dat is niet waar de serie op faalt. Dit is meer te wijten aan het verhaal, dat beduidend minder is uitgewerkt en ook de liedjes nemen in kracht af. Er is nog niet bekend of de serie een vervolg krijgt, maar als dat het geval zou zijn is het een aanrader om het gezelschap zich weer gewoon aan het vaste land te laten begeven. Qua prijs-kwaliteitsverhouding en entertainmentwaarde is de serie het absoluut waard om aan te schaffen. De sfeer en de kleurrijke personages zorgen voor uren kijkplezier en al is het het minste seizoen, is het een herkijk nog steeds waard.

Met dank aan Triple P Entertainment voor het recensie-exemplaar.

28 mei, 2015