The Danish Girl

RegieTom Hooper
Releasedatum01-06-16
Speelduur119 minuten
CastEddie Redmayne, Alicia Vikander, Mathias Schoenaerts, Amber Heard, Ben Whisaw & Sebastian Koch

De kunstenaars Einar en Gerda Wegener leven in de jaren ‘20 een gelukkig leven in Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken. Gerda is gespecialiseerd in het schilderen van vrouwenlichamen, maar als ze op een dag zonder model komt te zitten wendt ze zich tot haar man. Met enige twijfel hijst Einar zich in een panty om als model te fungeren, maar deze onschuldige medewerking maakt nieuwe gevoelens bij hem los. Einar krijgt een obsessie voor het vrouwelijk lichaam, wat hem doet besluiten om soms als een vrouw genaamd Lili Elbe door het leven te gaan. Wat begint als een onschuldig spel mondt al snel uit in een innerlijke strijd bij Einar die continu lijkt te balanceren tussen het leven als man en als vrouw, waardoor Gerda meer en meer de man dreigt kwijt te raken die ze ooit huwde.

Het had weinig gescheeld of acteur Eddie Redmayne harkte bij de afgelopen Oscaruitreiking zijn tweede Academy Award binnen nadat hem dat vorig jaar lukte voor zijn rol van Stephen Hawking in The Theory of Everything. Helaas stak de acteerprestatie van Leonardo DiCaprio in The Revenant daar een stokje voor, maar dat neemt niet weg dat Redmayne niet zonder reden wederom kans maakte op een gouden beeldje. Tom Hooper maakte dan ook een zeer verstandige keuze door de 34-jarige Brit te casten voor de rol van Einar Wegener en zijn alterego Lili Elbe om het waargebeurde verhaal van de eerste transgender ter wereld te verfilmen.

Het onderwerp over een transgender is op zich al een bijzonder onderwerp wat in Amerika ongetwijfeld als controversieel gezien zal zijn. Het zal de reden zijn dat regisseur Hooper het voor de rest van zijn film wat vlakjes en braaf houdt. Nergens wordt de controverse opgezocht om het vuurtje nog iets meer op te stoken, maar wordt het verhaal over de innerlijke strijd van Einar met zichzelf op een rustige manier opgebouwd en afgerond. En dat terwijl het in de jaren ’20 voor Einar ongetwijfeld een hel moet zijn geweest om ook als vrouw door het leven te gaan. In die tijd was er uiteraard nog geen sprake van mannen die met vrouwenkleren over straat liepen, publiek althans, maar die spanning is nergens in de film voelbaar.

Dat is aan de ene kant jammer, want het had de film waarschijnlijk net dat fijne randje meegegeven om het ongemak voor Einar nog meer voelbaar te maken bij de kijker. Aan de andere kant houdt Hooper het nu vooral klein door met name de focus te leggen bij Einar en zijn relatie met zijn begripvolle vrouw Gerda. Hooper heeft hierbij het geluk dat hij niet alleen kan rekenen op Redmayne, maar ook op actrice Alicia Vikander die voor de zoveelste maal laat zien een actrice te zijn waar we nog veel van zullen gaan horen. Haar rol van Gerda Wegener werd dan ook beloond met een welverdiende Oscar wat ongetwijfeld niet de laatste zal zijn in haar carrière

Extra’s: Helaas moet The Danisch Girl het doen met een ietwat magere uitgave op Blu-ray. Er is wel een making-of op de schijf terug te vinden, maar die is met zijn krappe tien minuten wel wat aan de korte kant. Een wat langere documentaire die ook in zou zoomen op het echte leven van Einar / Lili was natuurlijk een ontzettend goede toevoeging geweest, maar wellicht bewaard Universal die voor een special edition die wellicht in de toekomst in de winkelschappen zal liggen.

The Danish Girl is een prachtig gemaakte film, maar is ondanks zijn controversiële onderwerp wel iets aan de brave kant. De film had wat meer mogen inzoomen op de ongemakken die Einar op zijn levenspad als vrouw heeft meegemaakt, maar door de kleine setting lijkt het haast een bewuste keuze van regisseur Hooper om de nadruk vooral te leggen op de relatie met zijn vrouw Gerda. Gelukkig worden de hoofdrollen vertolkt door Eddie Redmayne en Alicia Vikander waardoor de film meer dan de moeite van het kijken waard is. Niet voor niets werden beiden voor hun rollen genomineerd voor een Oscar en wist Vikander het beeldje zelfs mee naar huis te nemen. The Danish Girl zal niet de dialoog gang opbrengen voor de acceptatie van transgenders wereldwijd, maar levert met zijn 120 minuten zeker een bijzondere kijkervaring op.

Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Picture Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

3 juni, 2016