The Fox

RegieKlaas van Eijkeren
Releasedatum21-09-2017
Speelduur93 minuten
DistributeurPink Moon B.V.
CastMorgan C. Jones, Maarten Dannenberg, Eric Corton, Joshua Rubin, Anita Donk & Harold Brusse

Simon Fox is een Europol-agent die in Den Haag is gestationeerd. Hij leeft een moeizaam bestaan nadat hij tijdens een missie per ongeluk een kind heeft doodgeschoten, een situatie waar hij maar moeilijk mee om kan gaan. Daar bovenop komt ook nog eens het overlijden van zijn vader, waardoor Simon weinig over heeft om voor te leven. Maar dan komt hij op het spoor van ‘Gladio’, een geheime organisatie. Deze organisatie wordt gebruikt door politici met slechte bedoelingen die er alles aan doen om Nederland langzaam te kunnen laten vervallen in een politiestaat. Simon moet alles op alles zetten om de juiste mensen te kunnen ontmaskeren, maar als al snel blijkt dat ook mensen binnen Europol betrokken zijn bij Gladio, kan hij niemand meer vertrouwen. Lukt het Simon om de waarheid boven tafel te krijgen en het tij op tijd weer te keren?

Regisseur Klaas van Eijkeren had met zijn debuutfilm Patria, over een Nederlandse jongen die tijdens de Eerste Wereldoorlog terecht komt in de loopgravenoorlog, een bescheiden hit te pakken in 2014. De film draaide onder de internationale titel No Man’s Land onder andere in landen als Frankrijk, Italië en zelfs Zuid Korea. Ditmaal is het echter tijd voor een vaderlandse thriller tegen een achtergrond van hedendaagse problemen rondom onze veiligheid en privacy en een politiek klimaat waar regelmatig aan te twijfelen valt. Het succes met Patria in het buitenland smaakte ongetwijfeld naar meer, want The Fox is in al zijn vezels een greep naar internationaal succes. En het moet gezegd worden; van Eijkeren laat met zijn tweede speelfilm zien dat je met een laag budget een heel eind kan komen in het filmklimaat van ons kikkerlandje.

Met het oog op de internationale markt is de hoofdrol in The Fox weggelegd voor de Ierse acteur Morgan C. Jones. Jones is in tal van series te zien geweest, waaronder Game of Thrones en Vikings. Het is overigens de enige internationale naam die de film rijk is, want de rest van de cast komt gewoon uit eigen land. Daarbij is het soms even slikken als er Engelse woorden over de Nederlandse tongen rollen, maar gelukkig stoort het nergens. Sterker, het geeft de film daarmee nog steeds een Nederlands tintje mee en daar is helemaal niks mis mee. Waar wel wat mis mee is zijn de clichés die hier en daar de kop op steken. Zo lopen rechercheurs anno 2017 nog steeds rond in veel te grote jassen, zijn kopstukken in belangrijke organisaties al door hun uiterlijk niet te vertrouwen en zijn handlangers voor het vuile werk altijd gezegend met een flink stel spieren, weinig woorden en kale hoofden. Het is een klein smetje op een verder prima thriller.

Toch zijn de clichés de makers te vergeven, want het is wonderbaarlijk te noemen wat zij, gezien het geringe budget, voor elkaar hebben gekregen. Vooral het camerawerk van Mick Gooren valt op en doet zeker niet onder voor wat we inmiddels gewend zijn van soortgelijke films met een veel hoger prijskaartje uit Hollywood. Daarnaast weet regisseur van Eijkeren de spanning ook prima vast te houden, ook als het tempo van de film iets wordt terug geschroefd in het middenstuk van de film, en daarmee prima toewerkt naar een allesbeslissende finale waarin duidelijk moet worden of Simon Fox de juiste mensen kan vinden om te kunnen vertrouwen. Het maakt The Fox een meer dan fijne thriller van eigen bodem die hopelijk, net als Patria, ook in het buitenland op positieve aandacht kan rekenen.

The Fox is een verrassend sterke thriller van eigen bodem. Door een fijn internationaal randje doet de film zeker niet onderdoet voor soortgenoten uit Hollywood die een wat ruimer budget voorhanden hebben. Regisseur Klaas van Eijkeren laat zijn talent met The Fox helemaal de vrije loop wat er in resulteert dat de film uitblinkt in een lekker vlot lopend en spannend verhaal, meer dan prima actiescènes en vooral een samenhangend geheel. The Fox wordt helaas maar beperkt in distributie gebracht, dus het zal even zoeken zijn naar een bioscoop die de film vertoond, maar voor wie eens aangenaam verrast wil worden door een film van eigen bodem met internationale allure zal zeker geen spijt hebben van een bezoekje aan The Fox.

Met dank aan Pink Moon B.V. en Triple P Entertainment voor het beschikbaar stellen van een screenerlink.

20 september, 2017