The Good Doctor – seizoen 1

RegieSeth Gordon, Mike Listo, John Dahl, Steven DePaul, Larry Teng, Michael Patrick Jann, David Straiton, Nester Carbonell, Bronwen Hughes, Bill D'Elia, Cherie Nowlan, Regina King en Allison Liddi-Brown
Releasedatum18-07-2018
Speelduur741 minuten
CastFreddie Highmore, Nicholas Gonzalez, Antonia Thomas, Chuku Modu, Beau Garrett, Hill Harper, Richard Schiff en Tamlyn Tomita

Shaun Murphy is een jonge chirurg die ervan droomt om levens te redden. Zijn autisme lijkt deze droom in de weg te staan, tot hij wordt aangenomen op de chirurgische afdeling van het prestigieuze San Jose St. Bonaventure Hospital. In eerste instantie maakt het ziekenhuisbestuur zich nog zorgen over het inhuren van een chirurg met autisme, maar door zijn gave weet hij keer op keer op indrukwekkende wijze diagnoses te stellen en als hij het leven van de jongen weet te redden lijkt de mening van het ziekenhuis te veranderen. Toch is nog steeds niet iedereen overtuigd, inclusief Shauns behandelende chirurg Dr. Melendez. Hoewel hij de weg naar de operatiekamer heeft gevonden staat Shaun dan ook nog voor de nodige uitdagingen.

The Good Doctor is een medische dramaserie gebaseerd op de bekroonde gelijknamige Zuid-Koreaanse serie uit 2013. David Shore nam de productie van de serie voor zijn rekening. Eerder maakte hij al vele populaire series, waaronder House M.D. en Law and Order. De pilot verscheen in Amerika op 25 september 2017 en werd overwegend positief ontvangen door critici. Het resulteerde erin dat de serie vanaf 29 januari dit jaar niet alleen op RTL4, maar ook via streamingdienst Videoland te bekijken was. De pers was vooral ook lovend over de sterke prestatie van Freddie Highmore. Hij speelt hier de autistische Dr. Shaun Murphy. Hij had hiervoor al een rol in Bates Motel en Close to the Enemy.

Het is het idee achter de serie dat deze onderscheidt van een handvol genregenoten. Zo is de hoofdpersoon niet alleen een jonge chirurg, maar ook iemand met autisme en het savant-syndroom. Als hij het rustige plattelandsleven verruilt voor de prestigieuze chirurgische eenheid van een ziekenhuis in San José gebeurt er meer dan dat er alleen een nieuwe wereld voor hem opent. Zo is hij onbekwaam om persoonlijk contact te maken met de mensen om hem heen. Iedereen is bij aanvang dan ook sceptisch over deze stap en hij moet harder werken dan hij ooit heeft gedaan, ook buiten de operatiekamer. Terwijl hij zich een weg moet zien vinden tussen zijn nieuwe collega’s en vooral zijn omgeving, dient Shaun zijn collega’s te overtuigen dat zijn buitengewone medische gaven levens zullen redden.

De voornaamste conclusie die we kunnen trekken na het zien van The Good Doctor, is dat feel good scoort. Zo weet de serie op een handige manier de kijker te verleiden door deze mee te nemen in het leven van Shaun, zowel in het heden als het verleden. Je leeft met hem mee en de makers weten de serie een dusdanig goede balans te geven qua medeleven met zowel de beperking van Shaun als het onbegrip in zijn omgeving. Toch bekruipt je meer dan eens toch ook het gevoel dat de serie misschien iets teveel lof heeft gekregen. Zo is de ruime acht op filmdatabase IDMb behoorlijk overtrokken. Maar door de goede opbouw en, wellicht onbedoeld, goed getimede sterke scènes heb je keer op keer wel de behoefte om verder te kijken. Ook wordt de kijker meermaals gestimuleerd om mee te denken, wat het geheel natuurlijk zeer aantrekkelijk maakt.

Extra’s: Over de vijf discs tellende release zijn een aantal interessante extra’s te vinden. Helaas is de speelduur vrij kort en zijn eigenlijk alleen de verwijderde scènes echt de moeite waard.
·  Verwijderde scènes (23:46) Maar liefst 31 verwijderde scènes, die soms een leuke uitdieping bieden, maar soms ook logisch genoeg gesneuveld zijn tijdens de montage.
· Bloopers (03:17) De welbekende verzameling aan versprekingen en andere foutjes.
· Achter-de-Schermen featurettes (04:20) Een tweetal featurettes, The Good Doctor – Dissecting a Scene (02:15) en In Production (02:05), die een leuke, maar erg vluchtige blik achter de schermen bieden.

The Good Doctor – seizoen 1 is een feel good dramaserie, die zich door het savant autismesyndroom van zijn hoofdpersonage en goede vertolker weet te onderscheiden van zijn genregenoten. Zo is een medische dramaserie op zich niets nieuws onder de zon, maar is de invalshoek met een autistische hoofdpersoon hier goed gekozen en wordt hier gelukkig ook met respect mee omgegaan. Dat maakt deze serie zo interessant en het is iets wat ongetwijfeld ook iets dat een hele nieuwe doelgroep zal aanspreken. Zo goed als sommige quotes je wil doen vermoeden is de serie niet, maar je hebt wel continu de behoefte om verder te kijken. De film scoort daarbij dusdanig goed dat een tweede seizoen in de maak is. Het is ongetwijfeld iets waar velen naar uit zullen kijken.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het recensie-exemplaar.

25 juli, 2018

[bol_product_links block_id="bol_5b51ab25f27ca_selected-products" products="9200000092582628" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]