The Neon Demon

RegieNicolas Winding Refn
Releasedatum28-10-2016
Speelduur117 minuten
DistributeurCinéart Nederland BV
CastElle Fanning, Karl Glusman, Jena Malone, Bella Heathcote, Abbey Lee, Christina Hendricks en Keanu Reeves

De jonge en ambitieuze Jesse is naar Los Angeles verhuist om daar een carrière als model na te streven. Al direct bij haar eerste fotoshoot weet zij alle aandacht naar zich toe te trekken, wat een doorn in het oog is van de andere modellen. Toch weet ze vrienden te worden met visagiste Ruby. Als ze weer terugkomt in haar motel blijkt haar kamer compleet overhoop te zijn gehaald en zoekt de manager een reden om haar alle schade te laten vergoeden. Als Jesse niet veel later naar een casting call gaat blijkt de jaloezie en afgunst van de andere modellen zover te zijn toegenomen dat ze haar bloed wel kunnen drinken. Als Jesse na thuiskomst wordt overvallen door een nachtmerrie belt ze Ruby, maar eenmaal bij Ruby blijkt dit pas het begin van de nachtmerrie.

De films van regisseur Nicolas Winding Refn kijk je niet, maar die beleef je. Hoe simpel het verhaal in basis ook is, Refn weet zijn films door te spelen met kleur, beelden en muziek tot een waar kunstwerk uit te werken. Dit zagen we eerder al bij bijvoorbeeld Drive en vooral bij het vrij ontoegankelijke Only God Forgives. The Neon Demon heeft het meeste weg van de laatstgenoemde film en dit is dan ook direct een waarschuwing voor veel mensen die die film verafschuwden. Toch is alles hier meer gedoseerd en is het onbegrijpelijk dat vele critici de film richting het horrorgenre schoven, alhoewel de film zeker zijn schokkende momenten kent. Het spel dat Refn speelt met beeld en geluid wordt versterkt door een opnieuw geniale soundtrack van componist Cliff Martinez.

Het verhaal heeft ook hier eigenlijk maar weinig om het lijf. Toch weet Refn zelfs een vrij simpel verhaal als dit naar zijn eigen hand te zetten, waarna hij de film richting een overweldigende climax weet te brengen. Daarnaast laat de film in al zijn ogenschijnlijke eenvoud de oppervlakkigheid zien van de modellenwereld. Ondanks de eenvoud zijn er opnieuw twee scènes waarmee Refn het publiek weet te choqueren, waarvan één scène eigenlijk te walgelijk voor woorden is. Dit kunstje flikte Refn ook al met Only God Forgives, wat erin resulteerde dat de bioscoopzalen vroegtijdig leeg liepen. Toch typeert dit ondertussen de stijl van Refn, waarbij we ondanks het populaire Drive kunnen stellen dat zijn films absoluut niet voor een breed publiek geschikt zijn. Hij heeft ondertussen duidelijk zijn plek gevonden als ongeëvenaarde kunstenaar die het meest ondenkbare in zijn films durft te verwerken. Het maakt The Neon Demon wellicht niet direct tot het allerbeste werk dat Refn tot nu toe heeft afgeleverd, maar wel weer een film die lang in je hoofd zal rondspoken door de beelden die je waarschijnlijk niet snel meer van je vizier gepoetst krijgt.

• Behind the Soundtrack (5:09) Een korte featurette waarin regisseur Refn en componist Martinez, apart en samen, het sciencefiction-achtige gevoel van de muziek, disco beats en punk rock bespreken. Dit is eigenlijk gewoon een promo voor de soundtrack. Zowel de regisseur als de componist leveren enkele inzichtelijke opmerkingen.
• Audiocommentaar: Bekijk de hele film met audiocommentaar van regisseur Nicolas Winding Refn en hoofdrolspeelster Elle Fanning. Helaas is het audiocommentaar niet voorzien van Nederlandse ondertiteling.

The Neon Demon is wederom een choquerend pareltje van de hand van de eigenzinnige Deense regisseur Nicolas Winding Refn. De film is dan wel een stuk toegankelijker dan zijn voorganger Only God Forgives, maar schuwt taboes en wreedheden wederom niet. De film weet op een creatieve manier in te spelen op de oppervlakkigheid en vijandigheid die zich in de modellenwereld afspeelt, maar dan wel een manier dat je voorbij enkele gruwelijkheden moet kunnen kijken. Het is in dit soort dingen dat de hand van Refn goed zichtbaar is, waarbij hij vooral door te spelen met kleuren en muziek een grote indruk weet achter te laten. The Neon Demon is een kunstwerkje, maar het is voor mensen met een zwakke maag of tere zieltjes aan te raden om deze film over te slaan.

Met dank aan Cinéart Nederland voor het recensie-exemplaar.

27 oktober, 2016