The Water Diviner

RegieRussel Crowe
Releasedatum19-08-2015
Speelduur111 minuten
DistributeurUniversal Pictures Nederland
CastRussel Crowe, Olga Kurylenko, Yilmaz Erdogan, Cem Yilmaz, Jai Courtney & Dylan Georgiades

Joshua O’Connor is een Australische boer die het tragische nieuws krijgt te verwerken dat zijn drie zonen om het leven zijn gekomen bij de Slag om Gallipoli in 1915. Als zijn vrouw uit verdriet zichzelf van het leven berooft blijft Joshua eenzaam achter. Vastbesloten om zijn zoons alsnog terug te halen naar Australië om ze daar eervol te kunnen begraven onderneemt hij een gevaarlijke reis naar Turks grondgebied om hun lichamen te vinden. Als blijkt dat één van zijn zoons misschien nog in leven blijkt te zijn, start Joshua een zoektocht om zijn verloren zoon op te sporen en krijgt hierbij hulp van een ongewone bondgenoot die wellicht zijn enige mogelijkheid is op succes, maar tevens verantwoordelijk is voor de dood van zijn andere zonen.

Met The Water Diviner maakte Russel Crowe, bekend van zijn rollen in o.a. Gladiator, A Beautiful Mind en Les Misérables, zijn debuut als regisseur en het moet meteen gezegd worden dat de inmiddels 51-jarige acteur dat zeker niet onverdienstelijk doet. Voor zijn eerste film koos hij voor de beroemde Slag om Gallipoli als uitgangspunt, die vooral sterk in de Australische geschiedenis gegrift staat. Bij de rest van de wereld zal deze vergeten slag waarschijnlijk niet meteen een belletje doet rinkelen. Ondanks de vele prijzen die de film in de wacht mocht slepen, deed de film het internationaal gezien niet al te best op het witte doek. Doodzonde, maar gelukkig krijgt de film nu op blu-ray en dvd een nieuwe kans.

Crowe had er voor kunnen kiezen om de film een spectaculair tintje te geven door de gebeurtenissen rondom de Slag om Gallipoli in al zijn glorie weer te geven, maar kiest er juist voor om de film vooral klein te houden. We zien een radeloze vader die niks meer heeft om voor te leven vertrekken naar gevaarlijk gebied om de lichamen van zijn zonen te kun borgen. Tijdens zijn zoektocht zien we flarden van de zware strijd die in het voormalige Ottomaanse Rijk hebben plaatsgevonden en het leven van zijn zonen gekost heeft. Deze aanpak zorgt er voor dat de focus volledig op de zoektocht gericht blijft, maar je als kijker door de flashbacks toch voldoende op de hoogte wordt gesteld van de gruwelijkheden die zich in 1915 voordeden. Deze prima balans zorgt ervoor dat je als kijker tot de laatste minuut geboeid naar het regiedebuut van Russel Crowe zult blijven kijken.

Wat de film ook enorm helpt zijn de prachtige beelden die cinematograaf Andrew Lesnie schoot van het Australische en Turkse landschap. Het laatste kunstje van Lesnie, gezien hij na het voltooien van deze film helaas veel te vroeg overleed. Op werkelijk prachtige wijze komen beiden landen in beeld en dragen zo mee aan de fantastische sfeer die de film omarmt. Wat dat betreft is het haast een must om de film op blu-ray te bekijken, om zo in volle glorie van het weidse landschap te kunnen genieten. Daarnaast is ook de soundtrack prachtig gedoseerd en nergens te dik aangezet om het drama te versterken en blijft het altijd een genot om naar een acteerkanon als Russel Crowe te kijken, die naast de regie tevens de hoofdrol voor zijn rekening nam.

Extra’s: Gelukkig ligt de blu-ray niet helemaal zonder toevoegingen in de schappen en vinden we ene making of op de schijf terug van een kleine twintig minuten. In deze twintig minuten neemt Russel Crowe je mee langs alle aspecten van de film. We zien de loodzware audities die de acteur voor zijn cast in petto had, worden bijgepraat over het schieten op locatie en zien de gigantische sets die in de Sydney Studios werden gebouwd. Een prima making of dus, al zou een documentaire over de Slag om Gallipoli (voor de onwetenden over deze belangrijke veldslag) geen overbodige luxe zijn geweest. Wellicht is dat een keer een goede toevoeging voor een special edition van de film.

Russel Crowe kan zich bijna geen beter regiedebuut wensen dan The Water Diviner. De film is boeiend tot de laatste minuut en neemt je als kijker moeiteloos mee op een haast uitzichtloze zoektocht van een wanhopige vader. Crowe kiest er bewust voor om de film klein te houden om daarmee, overigens met zeer goed resultaat, het maximale uit zijn acteurs te halen. De prachtige cinematografie en ondersteunende soundtrack maken het plaatje compleet en doen reikhalzend uitkijken naar zijn volgende film als regisseur.

Met dank aan Triple P Entertainment voor het recensie-exemplaar.

21 augustus, 2015