RegieSteven Soderbergh
Jaartal2018
Releasedatum24-10-2018
Speelduur98 minuten
Distributeur20th Century Fox Home Entertainment
CastClaire Foy, Jay Pharaoh, Joshua Leonard, Juno Temple, Aimee Mullins en Amy Irving

Sawyer Valentini is een jonge vrouw die een roerige tijd met een stalker achter de rug heeft. Ze verlaat Boston en vertrekt naar New York om een nieuw leven op te bouwen. In New York ziet ze opnieuw overal haar stalker opduiken. Dan komt Sawyer in contact met het Gedragscentrum Highland Creek, een hulpinstantie die mensen behandeld die in de knoop zitten met zichzelf. Het gesprek verloopt goed, waarna ze papieren moet invullen en tekenen. Sawyer denkt dat het hierbij gaat om standaard papieren voor een vervolgafspraak. Wat ze echter niet weet, maar waar ze snel achter komt, is dat ze heeft getekend om zichzelf vrijwillig te laten opnemen. Sawyer begint aan zichzelf te twijfelen als ze denkt dat een van de medewerkers in de inrichting haar stalker is. Niemand wil haar geloven en de lijn tussen realiteit en illusie is nauwelijks nog zichtbaar voor haar is.

De 55-jarige Steven Soderbergh is een veelzijdige man. In 1989 verscheen reeds zijn eerste speelfilm Seks, Lies and Videotape, onder het pseudoniem Peter Andrews fungeert hij vaak als zijn eigen cameraman en onder de naam Mary Ann Bernard doet hij soms ook de montage. Door de jaren heen leverde Soderbergh flink wat succesvolle films af. Zo regisseerde hij naast de Ocean’s-reeks, ook prijswinnende films als Erin Brockovich en Traffic. Met het aparte en unieke Unsane bewijst Soderbergh nu ook dat hij een zeer begaafd regisseur is. Hij filmde Unsane namelijk in het geheim binnen een maand, met de iPhone 7 Plus in 4K met de app FiLMiC Pro. Hierdoor verwacht je misschien dat de kwaliteit een stuk minder is dan van een doorsnee speelfilm. Er valt inderdaad ook niet te ontkennen dat bijvoorbeeld het geluid wat hol en blikkerig klinkt in een scène in een isolatiecel. Storend is dit echter niet en het geeft Unsane juist een alledaagse en tevens enge sfeer. Hierdoor krijg je het gevoel dat je zomaar in de schoenen van Sawyer kan komen te staan.

Sawyer is een jonge vrouw die probeert een nieuw leven op te bouwen, met een nieuwe baan in een nieuwe stad. Al snel blijkt dat ze de traumatische ervaringen met haar stalker nog op haar netvlies heeft staan. Ze besluit hulp te zoeken bij een instantie en vanaf dat moment krijgt de film een andere wending. Na een goed gesprek moet ze standaard papieren invullen. Vervolgens wordt ze, onwetend van wat ze getekend heeft, tegen haar wil opgenomen in een psychiatrische inrichting. In de papieren blijkt ze toegegeven te hebben ooit wel eens aan zelfmoord te hebben gedacht. Als ze een telefoontje pleegt naar de politie, komt ze er al snel achter dat niemand haar gelooft. Dan krijgt Sawyer het aan de stok met patiënte Violet, waarna haar opname van 24 uur wordt verlengd met zeven dagen. Hiermee is Unsane een aanklacht tegen het huidige zorgsysteem. We zien de gevaren van een zorgindustrie die puur door winstbejag wordt gedreven. Zolang de verzekering betaalt, is Sawyer namelijk een winstgevende patiënt voor de inrichting en eenmaal binnen is het aan de inrichting om te bepalen wanneer een patiënt geen gevaar meer vormt.

Een andere patiënt, genaamd Nate, verteld Sawyer dat ze moet volhouden. Volgens hem zal ze worden vrijgelaten als haar verzekering ophoudt met te betalen. Dit lijkt goed te gaan totdat Sawyer denkt dat een van de medewerkers in de inrichting haar stalker is. Vanaf dat moment loopt alles volledig uit de hand, want hij heeft alle macht over haar en haar medicatie. Sawyer krijgt de ene gewelddadige uitbarsting na de andere en het lijkt er steeds meer op dat ze daadwerkelijk gek aan het worden is. Sawyer is in een persoonlijke hel belandt, waarin ze moet zien te overleven. In de rol van Sawyer zien we Claire Foy, die vooral bekend is van haar rol in de serie The Crown. Een ster in wording gezien de knappe acteerprestatie die ze neerzet in Unsane. Naast Foy zien we Joshua Leonard, die we in 1999 voor het eerst zagen in The Blair Witch Project. Sindsdien heeft hij weinig indrukwekkende uitschieters aan zijn CV toegevoegd. De rol van stalker lijkt hem echter op het lijf geschreven. Het enige echt bekende gezicht is dat van Matt Damon, die we in een kleine rol voorbij zien komen als agent die Sawyer vertelt hoe zij zichzelf tegen haar stalker kan beschermen.

Extra’s: Naast de film staat er een featurette op de release opgenomen als bonusmateriaal.
• Unsanity (04:28) Een korte blik achter de schermen.

Unsane is een naargeestige film die onder je huid kruipt doordat de film bijzonder realistisch oogt. Door het gebruik van een iPhone 7 Plus heeft Unsane namelijk een alledaagse en tevens enge sfeer gekregen. Wat dat betreft bewijst Steven Soderberg met deze film dat hij een zeer begaafd regisseur is. Daarnaast is Unsane een aanklacht tegen het huidige zorgsysteem dat behoorlijk zorgwekkend lijkt te functioneren. Claire Foy laat met deze film zien dat ze een zeer talentvolle actrice is. Het lijkt dan ook een kwestie van tijd voordat zij bij het grote publiek echt doorbreekt.

Met dank aan Team Lewis en 20th Century Fox Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

10 november, 2018

[bol_product_links block_id="bol_5be1f71bc0a7b_selected-products" products="9200000093308484,9200000093308441" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]