Zootropolis

RegieRich Moore en Byron Howard
Releasedatum22-06-2016
Speelduur108 minuten
DistributeurThe Walt Disney Company Benelux
CastGinnifer Goodwin, Jason Bateman, Idris Elba, Shakira en J.K. Simmons

Judy Hops heeft maar één droombaan voor ogen, ze wil namelijk het eerste konijn worden die politieagent is in Zootropolis. Tegen het advies van haar ouders in rondt ze haar opleiding af en gaat ze aan de slag bij de politie. Ondanks haar enthousiasme komt ze bedrogen uit, want ze wordt veroordeeld tot het bonnen uitschrijven bij de parkeerpolitie. Tijdens haar dienst ontmoet ze de sluwe vos Nick Wilde, die onterecht van een ontvoering wordt beschuldigd. Om zijn onschuld te bewijzen besluit Judy om samen met Nick een team te vormen om zo binnen de 48 uur die ze van haar baas krijgt de waarheid boven tafel te krijgen. Al snel komen ze erachter dat ze het slachtoffer zijn van een grote samenzwering.

Disney is na een aantal magere jaren de laatste jaren weer prima bezig. Na het razend populaire Frozen was Big Hero 6 opnieuw een voltreffer en dit keer komt de maatschappij met Zootropolis, in Amerika verschenen als Zootopia. Regisseurs Byron Howard, Rich Moore en coregisseur Jared Bush sloegen de handen in een om van Zootopia een echte Disney klassieker te kunnen maken. Toch wijkt de film in een aantal dingen flink af van wat we van Disney gewend zijn. Het meest in het oog springt dat liedjes opnieuw ontbreken. Maar goed, met Big Hero 6 bewees Disney dat dit een goede film niet in de weg hoeft te staan. Daarnaast is de film door de gevatte humor en de zeer leuke verhaallijn opnieuw een meer dan geslaagde film geworden.

Natuurlijk mogen we weer rekenen op animatie van het hoogste niveau, waarbij het oog voor detail duidelijk weer aanwezig is. Daarnaast is de film doorspekt met humor, die het goed doet bij zowel jong als oud. Een goed voorbeeld hiervan is de scène waarin Judy en Nick een kenteken moeten natrekken bij het kantoor dat wordt gerund door zeer trage luiaards. Maar ook over de stemmencast is weer goed nagedacht. Zo is de relatief onbekende Ginnifer Goodwin perfect ge(stemmen)cast als konijn Judy naast de Jason Bateman als vos Nick. Daarnaast hebben mannen als Idris Elba en J.K. Simmons precies dat timbre in hun stem dat personages als chief Bogo en Mayor Lionheart nodig hebben.

Natuurlijk is het plot van de film wat doorzichtig en stevent de film uiteraard af op een happy end. Het is en blijft natuurlijk een Disney film. Het is echter knap hoe de makers actuele thema’s als vooroordelen, racisme en discriminatie in de film hebben weten te stoppen. Zo draait Zootropolis uiteindelijk helemaal om hoe verschillende culturen toch in vrede met elkaar kunnen samenleven in één en dezelfde maatschappij. Het is opvallend dat Zootropolis in Nederland niet het zoveel aandacht kreeg als Frozen en Big Hero 6, want met Zootropolis zetten zij de succesvolle lijn van deze film in kwaliteit zeker voort.

De Oorsprong van het Verhaal:
(9:15) De makers nemen ons terug naar het begin, waarbij we inzicht krijgen in de inspiratie voor en de ontwikkeling van de film.
Research: Een levensecht Avontuur
(9:58) De makers dompelen zich onder in het dierenrijk om de dieren zo goed mogelijk te vertalen naar de personages.
Zoölogie: Rond de Tafel
(2:23) Een driedelige feature die inzoomt op de personages, de omgeving en de animatie zelf
De Politiedossiers: (3:23) Een snelle blik door enkele leuke hints die Disney in de film heeft gestopt.
Verwijderde scènes:
(20:52) Een zevental verwijderde scènes met optionele introducties van de regisseurs.
Niet gebruikte personages:
(3:16) Een korte blik op personages die de film niet wisten te halen.
Videoclip: Try Everything van Shakira (3:21)
• Muzitropolis
(4:59) Een kort inzicht over het maken van de muziek uit de film.

Zootropolis is een zeer geestige animatiefilm, die op enkele punten zeker afwijkt van de traditionele Disney films. Zo ontbreken de liedjes, iets wat soms bijna plichtmatig aanwezig was. Geen gemis dus, zeker niet met de sterk aanwezige humor van hoog niveau waarbij jong en oud soms niet meer zullen bijkomen van het lachen. Het een prachtige kleurenpalet van de film springt er extra uit door de hoogstaande animatie, iets waarin Disney ons de laatste jaren sowieso niet teleurstelt. Zootropolis verdient zeker een plekje tussen de Disney Classics die we allen een warm hart te dragen, al is het maar door de prachtige subtiele wijze waarop de film ook maatschappijkritisch durft te zijn. Op deze manier en met deze kwaliteit mag Disney ons ieder jaar weer verblijden met een nieuwe release!

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het recensie-exemplaar.

25 juni, 2016