Jaarlijstjes | 2017
We blijven ons verbazen hoe snel een jaar toch gaat. Het jaar 2017 loopt alweer ten einde, het jaar waarin we ons tweejarig bestaan vierde. Ook was 2017 het jaar waarin we onze site nog verder perfectioneerden met de lancering van een nieuwe, maar toch vertrouwde layout. Daarnaast is 2017 gelukkig weer een goed jaar voor ons gebleken, waarbij onze groep trouwe volgers week na week groeide en we uitgebreid voorzien werden door diverse PR bureaus en distributeurs. Dit zorgde ervoor dat onze cijfers niet alleen met regelmaat met een flinke piek te maken kregen, maar ook de standaard wederom een stuk hoger kwam te liggen dan vorig jaar. Gelukkig kunnen we daarbij bouwen op onze redactie die bestaat uit een vast team van vijf personen. Mensen die allemaal een filmhart hebben met een sterke mening én de liefde voor schrijven delen.
Toch hebben deze personen ook allemaal een eigen mening en dat kwam in de loop van het jaar dan ook regelmatig naar voren. Het einde van het jaar biedt gelukkig alle kans om zelf met die mening naar voren te komen. Het is voor filmgeeks namelijk dè tijd om hun jaarlijstjes op te maken. Voor ons is dat natuurlijk niet anders.
Belangrijk om te weten is dat wij hierbij uit zijn gegaan van de Nederlandse releasedata en dat de genoemde recensies ook van dat betreffende redactielid zijn.
Klik hieronder op de naam van een redactielid om direct naar zijn of haar lijst te gaan:
Axel Karsdorp | Michel van Beek | Richard Olthof | Marc Vulker | Ingrid Karsdorp
Axel Karsdorp
Eigenaar | Hoofdredactie | Eindredactie | Public Relations
01. Blade Runner 2049 – recensie
02. Manchester by the Sea – recensie
03. Wind River
04. Get Out – recensie
05. Your Name (Kimi no na wa.)
06. Moonlight – recensie
07. mother!
08. Dunkirk – recensie
09. Baby Driver – recensie
10. The Killing of a Sacred Deer
Toelichting:
De belangrijkste releases in het eerste kwartaal van het jaar zijn veelal films die hoge ogen gooiden bij de awardshows. Dat was dit jaar niet anders. Toch komt de frontrunner van de lijst van later uit het jaar. Blade Runner 2049 bleek een ongekend visueel spektakel, waarmee Denis Villeneuve een film neerzette die eer doet aan de klassieker van Ridley Scott uit 1982. Manchester by the Sea was lange tijd de koploper van de lijst, met dank aan het briljante acteerwerk van zowel Casey Affleck als Michelle Williams. Dat deze toch de koppositie verloor aan een film waarmee deze amper te vergelijken valt, zal dan ook puur op persoonlijke voorkeur berusten. Wind River bleek een fenomenaal slotakkoord in de Frontier Trilogy van Taylor Sheridan, die daarnaast bestaat uit Sicario en Hell or High Water die eerder present waren in mijn jaarlijst van 2015 en 2016. Get Out bleek de verrassing van dit filmjaar, door meerdere genres en thema’s op een slimme manier met elkaar te verweven. Vlak daaronder staat een van de mooiste films van het jaar, de enige animatiefilm in de lijst, het Japanse Your Name (Kimi no no wa.). Ook Moonlight nam al vroeg in het jaar een plek in op de jaarlijst. mother! bleek even prachtig als ongrijpbaar, maar juist daarom boeiend en interessant genoeg om ook na de film in te verdiepen. Met Dunkirk toonde Christopher Nolan nog maar eens zijn vakmanschap door een technisch nagenoeg perfecte film af te leveren. Baby Driver zorgde daarnaast vooral voor vermaak, zeker voor de film- en muziekliefhebber. Als laatste koos ik voor The Killing of a Sacred Deer, die Logan op het laatste moment uit de top 10 wurmde. Voor deze film geldt hetzelfde als voor mother! al ligt de herkijkwaarde voor de film iets lager.
Michel van Beek
Eigenaar | Redactie
01. mother! – recensie
02. War for the Planet of the Apes – recensie
03. Get Out
04. Manchester by the Sea
05. Brimstone – recensie
06. The Killing of a Sacred Deer
07. T2 Trainspotting – recensie
08. Star Wars: The Last Jedi
09. Coco
10. It – recensie
Toelichting:
2017 was een enerverend jaar wat mij betreft. Grote blockbusters waarbij de verwachtingen hoog lagen vielen soms enorm tegen en kleine films waarbij er soms helemaal geen verwachtingen waren bleken de films van het jaar te worden. Voor mij was dat het geval met mother!, een film die mij nog weken nadat ik hem zag bezighield. Ik bleef bezig om te ontrafelen waar ik nou eigenlijk precies naar had zitten kijken. Maar ook films als Get Out en de film die op de valreep nog in mijn top 10 kwam, Manchester by the Sea, wisten te imponeren. Laatst genoemde had ik in eerste instantie mijn twijfels over, maar toen ik mij ertoe gezet had kreeg ik een indie-drama voorgeschoteld dat mij vanaf het eerste moment bij de keel greep. Helaas zorgde juist die film ervoor dat het Nederlandse Bram Fischer uit de top 10 werd verdrongen, al bleef die inbreng gelukkig nog wel aanwezig met Brimstone. Toch was dit niet de enige titel die op de valreep mijn top 10 lijst wisten te halen. De grootste verrassing was toch wel de fantastische Disney•Pixar titel Coco die een hele mooie negende plaats in weet te nemen. Het was uiteindelijk een lastige keuze om tot tien films te komen, zo vielen films als Blade Runner 2049, Dunkirk, Logan, Spider-man: Homecoming en Guardians of the Galaxy vol. 2 net buiten mijn top 10. De grootste teleurstelling was dit jaar overigens toch wel The Dark Tower. Als groot liefhebber van Stephen King en de Donkere Toren boeken-reeks, was het onbegrijpelijk hoe de makers juist aan het bittere einde van dit epos konden beginnen. Gelukkig werd dit nog enigszins goedgemaakt door die andere King-titel dit jaar, de hekkensluiter van de lijst: It. Op voorhand leek het een onmogelijke taak om de televisie-serie te overtreffen, maar ik werd aangenaam verrast door een film die gewoonweg niet beter in elkaar gezet kon worden door de makers. Laten we hopen dat 2018 net zo’n mooi filmjaar gaat worden als dat 2017 voor mij is geworden, al twijfel ik daar op basis van de reeds aangekondigde releases absoluut niet aan.
Richard Olthof
Eindredactie
01. Verdwijnen – recensie
02. The Sense of an Ending – recensie
03. Thor: Ragnarok – recensie
04. Guardians of the Galaxy Vol. 2 – recensie
05. Loving Vincent
06. Logan
07. Spider-Man: Homecoming
08. Réparer les vivants – recensie
09. War for the Planet of the Apes – recensie
10. Valerian and the City of a Thousand Planets – recensie
Toelichting:
Het is natuurlijk leuk dat Nora El Koussour de Gouden Kalf won voor haar hoofdrol in Layla M, maar eigenlijk had Rifka Lodeizen de prijs mee naar huis moeten nemen voor haar prachtige spel in Verdwijnen. Regisseur Boudewijn Koole, die na Beyond Sleep wederom naar Noorwegen trok voor de opnamen, haalt het maximale uit zijn hoofdrolspeelster en weet daarmee, in combinatie met het kleine en ingetogen verhaal, een prachtige film af te leveren. Een daarmee voor mij persoonlijk de film die op mij de meeste indruk wist achter te laten. Maar er was gelukkig meer dit jaar om van te genieten als filmliefhebber. Zo pakte Marvel weer heerlijk uit met zijn superhelden met Thor: Ragnarok als grootste verrassing en was ook de zoveelste reboot van Spider-man een zeer aangename. En laten we de zwanenzang van Hugh Jackman als Wolverine in Logan niet vergeten als één van de hoogtepunten. Maar ook op het gebied van de kleinere titels waren er weer een paar zeer indrukwekkend te noemen zoals The Sense of an Ending (Jim Broadbent op zijn best!), Loving Vincent en het Franse Reperarer les Vivantes. En om de enigszins verrassende lijst helemaal leuk af te sluiten pakt Valerian and the City of a Thousand Planets laatste plaats van regisseur Luc Besson. Misschien niet het niveau van zijn films van weleer, maar hij komt weer verrekte dichtbij met zijn SF-spektakel. Het maakt 2017 een jaar dat op ieder gebied genoeg te bieden heeft gehad. Benieuwd wat 2018 op de planning heeft staan!
Marc Vulker
Redactie | Public Relations
01. Blade Runner 2049
02. Manchester By The Sea – recensie
03. Coco
04. American Honey – recensie
05. Moonlight
06. Thor: Ragnarok
07. Get Out
08. Your Name (Kimi no no wa.) – recensie
09. mother!
10. Thelma
Toelichting:
Het filmjaar van 2017 begon voor mij al met een vroeg hoogtepunt begin januari toen ik het aangrijpende drama Manchester By The Sea beoordeelde met een 5-sterren recensie. Hij heeft uiteindelijk tot oktober bovenaan mijn denkbeeldige lijst van dit jaar gestaan, toen Blade Runner 2049 verscheen. Het origineel van Ridley Scott uit 1982 is een tijdloze klassieker en een persoonlijk favoriet van me. Het vervolg van Denis Villeneuve loste alle grote verwachtingen in breidde de grauwe troosteloze wereld van Blade Runner uit tot ongekende hoogten. Plek 3 van mijn lijst heb ik ingeruimd voor de nieuwste Disney Pixar, Coco! Niet iedere nieuwe Pixar staat tegenwoordig nog garant voor een meesterwerk, maar met Coco hebben ze weer een prachtige animatie afgeleverd voor jong en oud. Als fervent liefhebber van arthouse heeft 2017 op dat vlak ook veel te bieden gehad. American Honey is een prachtig maar sobere roadmovie over een verloren generatie jongeren die op zoek zijn naar de aloude American Dream. Moonlight won zeer verrassend (!) de Oscar voor Beste Film en weerspiegelde het thema homoseksualiteit in een specifieke cultuur op krachtige wijze en vermeed alle gebruikelijke clichés. Voor de andere vijf uit mijn lijst heb ik gekozen voor enkele kleinschalige producties zoals de ijzingwekkende horror Get Out, de prachtige Japanse animatiefilm Your Name, het krankzinnige mother! van Darren Aronofsky en het surrealistische Thelma. Tussen al deze kunstwerkjes heeft zich ook nog een stripverfilming staande kunnen houden. Thor: Ragnarok is een buitengewoon toffe Marvel film met zeer flauwe maar uitstekend werkende humor, visuele kitsch ten top en een uitmuntende soundtrack.
Ingrid Karsdorp
Eindredactie
01. Moonlight
02. Manchester by the Sea
03. Réparer les Vivants – recensie
04. Lion
05. Brimstone – recensie
06. Logan – recensie
07. Baby Driver
08. Our Souls at Night
09. Fences – recensie
10. Loving – recensie
Toelichting:
Het aanleveren van een jaarlijstje. Het is echt iets waar je als recensent bij een filmwebsite niet omheen kunt. Ik ben een liefhebber van series wat de keuze aan films voor een jaarlijst altijd wat beperkt. Zo keek ik dit jaar onder andere naar de nieuwe series 13 Reasons Why en The Sinner. Bovenaan mijn filmjaarlijst prijkt Moonlight, een indrukwekkende film over een opgroeiende donkere jongen die worstelt met zijn ontluikende homoseksualiteit. Wat mij betreft een terechte Oscarwinnaar in de categorie Beste Speelfilm. Een andere film die ook op de eerste plaats had kunnen staan is Manchester by the Sea. Hierin is op prachtige wijze de ontwikkeling van verdriet en schuldgevoel vastgelegd en zet Casey Affleck een werkelijk voortreffelijke rol neer. Hierna zien we Réparer les Vivants, een prachtige ode aan het leven waarbij het menselijk hart centraal staat. In de film wordt op fenomenale manier gespeeld met de kracht van beeld en geluid. Op de vierde plaats staat Lion, een onroerende film waarin de zoektocht van Saroo naar zijn verleden centraal staat. De film heeft een ijzersterke cast, waarbij vooral Dev Patel eruit springt. Een film die je gezien moet hebben is Martin Koolhoven’s Brimstone, een zorgvuldig opgebouwde duistere western die gerust bestempeld mag worden als een meesterwerk van eigen bodem. Net buiten de top 5 valt Logan, een film die het superheldengenre en specifiek de X-Men reeks ontstijgt. Een sterke en waardige afsluiter rondom Wolverine, één van de meest geliefde X-Men. Op de zevende plaats is geëindigd Baby Driver. Qua verhaal is de film wellicht niet heel origineel, maar dit wordt meer dan goedgemaakt met een goede cinematografie en een heerlijke soundtrack. Hierna volgt Our Souls at Night, een prachtige film over twee mensen op leeftijd die elkaars gezelschap opzoeken. Na het zien van deze film is wel duidelijk waarom Robert Redford en Jane Fonda nog niet achter de geraniums zitten. Een film waar je van moet houden is Fences, aangezien deze overduidelijk gebaseerd is op het gelijknamige toneelstuk. De film blijft staande door de goed opgebouwde dialogen die scherp zijn geschreven en door de acteerprestaties van Denzel Washington en Viola Davis. Hekkensluiter is Loving, een prachtige film over de liefde tussen twee mensen en hun strijd om huwelijksgelijkheid in de jaren 60. Een onderwerp dat vandaag de dag helaas nog steeds behoorlijk actueel is.
En dat is het, de jaarlijstjes van de redactie… op naar 2018, een jaar waarvoor al de nodige (potentiële) topfilms zijn aangekondigd. Zoals altijd zullen er films zijn die aan de verwachtingen voldoen, net als dat er altijd films zijn die tegenvallen of juist positief verrassen. Hoe de kwaliteit ook uitvalt, je kan altijd op ons rekenen. Als we dan een voornemen moeten uitspreken voor het komende jaar, gebruiken wij graag een voornemen dat wij eerder hebben gebruikt, maar nog steeds geldt; de hoop om de site op deze voet voort te kunnen zetten, met daarbij de steun die wij nu al hebben. Dat gezegd hebbende willen wij ook van de gelegenheid gebruik maken om onze familie, vrienden en PR-relaties te bedanken voor de steun dit jaar.
Iedereen een gelukkig en vooral veilig uiteinde van 2017 gewenst!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.