99 Homes
In het zonnige Orlando, Florida, leert bouwvakker Dennis Nash dat je met ‘eerlijk hard werken’ niet ver komt in deze wereld. Hij wordt door onroerend goed makelaar Rick Carver op harde en genadeloze wijze uit zijn huis gezet. Vernederd en dakloos heeft Nash geen andere keus dan samen met zijn moeder en zijn 9-jarige zoontje te verhuizen naar een armoedig en gevaarlijk motel. Alles lijkt verloren, totdat zich een onverwachte wending voordoet en hij een akkoord sluit met Carver. Hij begint voor hem te werken, in een wanhopige poging om zijn huis terug te krijgen. Carver verleidt Nash in een riskante wereld van oplichting en bedrog tegenover de banken en de overheid. Nash begint tevens een dubbelleven te leiden wanneer hij zijn nieuwe baas probeert te verbergen voor zijn familie. Wanneer Nash serieus geld begint te verdienen, door oprechte mensen uit hun huizen te verdrijven, scheurt zijn geweten hem langzaam uit elkaar. Hij zal moeten kiezen tussen het vernietigen van een gezin of zijn ‘nieuwe’ leven op het spel zetten door tegen Carver in te gaan.
Begin dit jaar verscheen al het succesvolle The Big Short in de bioscoop, die een kritische en bij vlagen hilarische blik gaf op de complexe economische huizencrisis van 2008. In plaats van het hoe en waarom te herhalen, verschuift regisseur Ramin Bahrani met 99 Homes de focus naar de tragische consequenties voor de gezinnen. Dit resulteert in een aangrijpend drama die de werkelijk prijs van succes onderzoekt binnen een corrupt systeem. In de openingsscène maken we door middel van een krachtig en enkel shot gelijk kennis met de dubbelzinnige Rick Carver, wat ons een verhelderende eerste indruk geeft van het karakter. Nadat een door Carver ‘uit huis gezet’ slachtoffer zichzelf van het leven beroofd, switcht de camera van de brute nasleep door naar de intense blik van Carver. Dit schetst direct het heftige beeld van de zakenman en de desastreuze gevolgen van zijn werk. Hierna beantwoordt Carver telefoontjes, wimpelt de politie af en loopt door naar zijn auto. Op het eerste oog emotieloos en ongedaan, maar wie verder kijkt ziet de innerlijke strijd die Carver voert.
Deze tweestrijd tussen uiterlijke expressies van zijn werk en de interne pijn die het met zich meebrengt, is vooral de klasse van acteur Michael Shannon. Hij weet op ongekende wijze een opmerkelijke prestatie te leveren door het creëren van een veelzijdige antagonist die verwerpelijk en akelig is, zonder een eendimensionale slechterik te zijn. Ook tegenspeler Andrew Garfield weet zijn karakter Nash naar een tastbaar niveau te brengen van wanhoop en frustratie, waardoor je je als kijker makkelijk kunt inleven in zijn benarde situatie. Regisseur Bahrani gebruikt camerawerk en montage om de emotionele diepgang van het karakter te vergroten. Het kenmerkende hoogtepunt in de film is de hartverscheurende uitzetting van Nash en zijn familie, waar de filmmakers gebruik maken van chaotische handheld beelden en desoriënterende cuts om de verwarring, wanorde en het besef van verlies te benadrukken. Als kijker belandt je zo in dezelfde waanzinnige situatie als de hoofdpersoon en is zijn gemoedstoestand en wanhoop voelbaar.
99 Homes bevat vele lagen van moraal en ethiek, maar het biedt vooral een ideale gelegenheid voor twee zeer begaafde acteurs, Andrew Garfield en Michael Shannon, om hun kwaliteiten te tonen en deze twee maken de film dan ook echt het kijken waard. Voor Garfield is het zijn meest volwassen film tot op heden. Met ‘Boy A’ beleefde hij in 2007 zijn grote doorbraak als beschadigde jong volwassene die tien jaar van zijn leven vast heeft gezeten voor de betrokkenheid bij de moord op een jong meisje, en met een nieuwe identiteit zijn plek in de maatschappij moet terugverdienen. Na zijn tweede Spider-Man avontuur, die zeer matig werd ontvangen, is hij weer stripheld af en klaar voor het betere werk. Zo is hij binnenkort te zien in de nieuwe Martin Scorsese en de langverwachte WWII film van Mel Gibson. Met Michael Shannon heeft hij een gerenommeerde tegenspeler die met zijn altijd opvallende mimiek geknipt is voor de rol als arrogante zakenman die oprecht geloofd dat de Amerika een natie is die gebouwd en opgezet is voor winnaars.
Extra’s: Er is helaas geen ruimte gemaakt voor bonusmateriaal, met uitzondering van enkele promotionele trailers.
99 Homes is een boeiend drama die de huizenmarkt crash uit 2008 een menselijk gezicht geeft en een emotionele blik biedt op de impact die het heeft op de levens van normale hardwerkende mensen. Het eerste half uur van de film is erg sterk, wanneer Dennis Nash en zijn gezin uit huis worden gezet door de meedogenloze Rick Carver. De verrassende samenwerking tussen de twee die hier op volgt gaat iets te snel waardoor het een beetje inboet aan geloofwaardigheid. Ook het cliché einde is licht teleurstellend en past niet helemaal bij de rest van de film. Gelukkig heeft regisseur Bahrani met Andrew Garfield en Michael Shannon wel twee absolute klasbakken in huis die met zeer overtuigend acteerwerk de film naar een hoger niveau tillen. Het warrige camerawerk wordt op de juiste momenten toegepast en is op dusdanige wijze gemonteerd dat je je middenin de chaos bevindt. 99 Homes is een aangrijpend drama die de huizencrisis van de andere kant belicht maar bovenal wordt gedragen door twee klasse acteurs.
Met dank aan Dutch Filmworks voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.