Crawl
Terwijl een gigantische orkaan op het punt staat om over Florida te razen besluit de jonge Haley om haar vader te bezoeken die ze al een tijdje niet meer heeft gezien. Hij woont in het gebied dat getroffen zal worden, maar telefonisch contact krijgt ze niet met hem om te zien of hij naar veilige oorden is gevlucht. Terwijl ze het gebiedsverbod negeert, besluit ze om naar haar ouderlijk huis te gaan om te zien of alles in orde is met haar vader. Terwijl de storm steeds meer de kop op steekt, treft Haley haar vader zwaargewond aan in de kruipruimte onder het huis. Waarom hij zich daar bevindt en niet is gevlucht wordt Haley al snel duidelijk als blijkt dat ze niet de enige zijn. Twee gigantische alligators bevinden zich namelijk ook in de kruipruimte en beletten hen een veilige weg naar buiten. Haley doet er alles aan om haar vader weer in veiligheid te brengen, maar door de vele regen stijgt het waterpeil in de kruipruimte steeds sneller. Haley zal alles op alles moeten zetten om aan de alligators te ontsnappen, voordat het water hen zal meesleuren.
We zeiden het in onze recensie ten tijde van de bioscooprelease al: De film komt waarschijnlijk beter tot zijn recht lui op de bank in plaats van af te reizen naar de bioscoop. Nu we inmiddels ook die ervaring achter de rug hebben, kunnen we concluderen dat de uitkomst eigenlijk gelijk is. Crawl heeft op papier alles in zich om uit te groeien tot een lekker nagelbijtende thriller, maar helaas pakt het allemaal niet bijzonder goed uit voor de film van regisseur Alexandre Aja. Toch niet de minste naam als het aankomt op vermakelijke pulp. Toch weet hij het verhaal over twee alligators die de hoofdrolspelers in de kruipruimte houden terwijl het water steeds verder stijgt maar met moeite een verrassende twist te geven. Of eigenlijk helemaal geen twist, beter gezegd.
Het verhaal van Crawl is niks nieuws. Het is niet voor het eerst dat er mensen proberen te ontsnappen aan een bloeddorstig monster. Toch kan een film in zo’n geval nog best goed uitpakken als de filmmaker zichzelf en zijn materiaal niet al te serieus neemt. Doet hij dat wel, dan is het een goede zaak als het verhaal nog een paar originele wendingen in petto heeft. Alexandre Aja laveert tussen beiden uiterste waarmee Crawl een film is geworden die zichzelf bloedserieus neemt en tegelijkertijd de geplaveide paden bewandelt. Verwacht dus geen fijne twist aan het einde of goede vondst om aan de alligators te ontsnappen. Nee hoor, het handboek der clichés is uit de kast getrokken en netjes, punt voor punt, afgewerkt. Bovendien is ook het boek der logica duidelijk overboord gegooid en neemt Aja behoorlijk de vrijheid om bepaalde scenes naar zijn hand te zetten, zonder daarbij enig gevoel voor realisme. Dat laatste zou geen slecht punt hoeven zijn, maar ledematen die gewoon even teruggedrukt worden of mensen die weer opstaan alsof er niks aan de hand is terwijl ze een seconde daarvoor nog door elkaar werden geschud in de bek van een alligator, is toch een beetje teveel van het goede.
Valt er dan helemaal niks positiefs te melden over Crawl? Jawel hoor, want gelukkig heeft Alexandre Aja wel een goed oog voor detail en grafische pracht en praal. De alligators zijn uiteraard uit de computer komen rollen, maar dat zie je er zeker niet aan af. Een punt dat zeker meewerkt aan de spanning. Datzelfde geldt voor het natuurgeweld wat over je scherm heen spat en zeker werk in het voordeel van de film. Het is daardoor extra jammer om te moeten concluderen dat Crawl zo’n vervelende combinatie is geworden van cliches en ongeloofwaardigheden. Met wat meer gevoel voor spanning in het verhaal had Crawl zo maar eens kunnen uitgroeien tot een topper in het genre. Wat nu overblijft is pulp die zichzelf veel te serieus neemt, maar daarentegen ook weer te weinig doet om echt origineel uit de hoek te komen. Zonde.
Extra’s: Voor de liefhebber zijn er nog enkele fijne toevoegingen als bonusmateriaal op de Blu-ray release te vinden.
· Intro Alternate Opening (00:25) Een introductie van regisseur Alexandre Aja voor de alternatieve opening van de film.
· Alternate Opening (04:49) Een alternatieve opening als comic voor de film waarbij een familie vast zit en gevaar loopt door de naderende alligators.
· Deleted & Extended Scenes (06:03) Drie scenes die de film niet hebben gehaald. Of als ingekorte versie.
·Beneath Crawl (28:05) De welbekende making of van de film die inzoomt op de echte natuurramp, het namaken daarvan voor de film en andere aspecten die nodig waren om Crawl te realiseren.
· Category 5 Gators: The VFX of Crawl (11:57) Een blik op de digitale alligators.
· Alligator Attacks (01:32) Een montage van de meest gruwelijke stukken uit de film.
Crawl is één grote brei aan clichés en ongeloofwaardigheden die zich in een moordend tempo opstapelen. De film had een hele fijne thriller kunnen worden over een vader en een dochter die proberen te ontsnappen uit hun huis terwijl ze worden opgejaagd door twee alligators en een tornado, maar nergens lijkt het erop dat regisseur Alexandre Aja het idee had om een keer iets nieuws te proberen. Het is iets dat de gehele film voelbaar is; zwaargewonde mensen staan weer op alsof er niks is gebeurd, risico’s worden zonder duidelijk doel genomen en waarom zou je makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Crawl is alleen nog te genieten door zijn prachtig geanimeerde alligators en meer dan prima noodstorm die je doet verlangen naar een regenjas, maar het is allemaal niet genoeg om Crawl met een voldoende te belonen.
Met dank aan Triple P Entertainment en Paramount Pictures voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.