F1 – How It Was
De lichten gaan uit, de race die volgt is op zijn limiet. Waar voor de ene coureur alles op zijn plek valt, zit bij de ander juist alles tegen. Hoe maak je het verschil en vooral, hoe ga je om met de druk? Aan de hand van interviews met de hoofdpersonen worden we langs 11 legendarische Formule 1 races geleid. Races die bijzonder werden en in het geheugen van velen gegrift staan. Races die uit meer bestonden dan alleen de kwaliteit van de rijder en zijn materiaal. How It Was neemt de kijker mee naar de meest iconische momenten uit de geschiedenis van de Formule 1.
How It Was, het is niet alleen een titel die goed gekozen is vanwege de inhoud, maar ook omdat we beeldmateriaal voorgeschoteld krijgen uit het pre-Verstappen tijdperk. En dat zal toch het moment zijn waarop veel Nederlanders zijn begonnen met kijken, al dan niet het kijken weer opgepakt hebben. Het maakt dat deze release interessant is voor zowel de liefhebbers die met nostalgische gevoelens naar de beelden kijken omdat ze de Formule 1 al decennia lang een warm hart toedragen, maar ook zeker voor de kijkers die pas net in aanraking zijn gekomen met deze bloedsnelle sport. Want dan blijkt opeens dat Niki Lauda zoveel meer is dan die man die ondertussen een haat-liefdeverhouding heeft met de jonge Hollander.
Op deze release vinden we elf legendarische races terug. Ze staan op het eerste gezicht op zichzelf en lijken behalve het legendarische ogenschijnlijk willekeurig gekozen. Zo zien we niet alleen seizoenfinales, maar ook races die om een andere reden het stempel legendarisch hebben gekregen. Het nadeel hieraan is dat de liefhebbers dan ook zat races zullen weten te noemen die hier ontbreken. Laten we dan ook vooral hopen dat dit het begin is van een reeks. Want wat we wel te zien krijgen is zeer boeiend, namelijk een verslag van de races aan de hand van een interview met de hoofdpersoon en winnaar van de betreffende race. Dat er soms meerdere hoofdrolspelers waren in een race laten wij maar even voor wat het is, er kan er tenslotte maar eentje winnen.
· 1984 GP van Portugal, Estoril – met een interview met Niki Lauda
· 1986 GP van Australië, Adelaide – met een interview met Alain Prost
· 1987 GP van Engeland, Silverstone – met een interview met Nigel Mansell
· 1990 GP van USA, Phoenix – met een interview met Jean Alesi
· 1994 GP van Duitsland, Hockenheim – met een interview met Gerhard Berger
· 1997 GP van Europa, Jerez – met een interview met Jacques Villeneuve
· 1999 GP van Europa, Nürbürgring – met een interview met Johnny Herbert
· 2000 GP van Frankrijk, Magny Cours – met een interview met David Coulthard
· 2007 GP van Europa, Nürbürgring – met een interview met Fernando Alonso
· 2011 GP van Canada, Gilles Villeneuve – met een interview met Jenson Button
Wat voor de echte liefhebbers vooral leuk is om te zien, zijn de dingen die de sport zo aantrekkelijk maken. Denk aan de invloed van regen en de verschillen tussen banden. Ook zien we hoe de ontwikkeling in de Formule 1 niet heeft stilgestaan. Dat dit vooral ook door noodzakelijke regelwijzigingen tot stand is gekomen blijkt uit diverse ongelukken die we ook voorbij zien komen. Zo zien we coureur Pedro de la Rosa in 1999 ondersteboven en met maar verdomd weinig ruimte in de grindbak belanden en zien we de pitbrand van Jos Verstappen in 1994. Ook zien we een ‘unsafe release’ uit de pitstraat voorbij komen. Het zijn zaken die voor wijzigingen zorgde in auto’s en regelgeving, waardoor de sport zo veilig is als we vandaag de dag denken. Denken, want het gevaar ligt natuurlijk altijd op de loer als je met 300 kilometer per uur over het asfalt jaagt.
Behalve de interviews levert het weinig nieuw beeldmateriaal op. Het is dan ook vooral een leuk document voor mensen die het leuk vinden om dergelijke momenten nog eens (terug) te kijken. Een klein puntje van kritiek gaat wel uit naar de soms matige ondertiteling. Zo wordt ‘practice’ vertaald als ‘praktijk’ in plaats van ‘training’ en zien we ‘F11’ voorbij komen in plaats van ‘F1’. Maar goed, dat is echt voor de azijnpissers onder ons. Wat wel opvalt is dat Schumacher vooral negatief in beeld wordt gebracht. Zo wordt zijn clash met Damon Hill in de seizoensfinale van 1994 getoond in het deel waarin hij ook al niet zo lekker naar voren komt in de seizoensfinale met Villeneuve. Op zich geen onwaarheden, maar de herinnering aan dat hij soms acties had die wereldkampioen onwaardig waren. En dat is toch niet de manier waarop wij hem vandaag de dag graag herdenken. Daar had best iets moois tegenover kunnen staan.
Extra’s: Helaas moet deze release het stellen zonder extra’s. Op zich begrijpelijk gezien de inhoud, want van verwijderde scènes of een blik achter de schermen is geen sprake.
F1 – How It Was is een selectie die smaakt naar meer! Deze release is namelijk zoveel meer dan alleen een verzameling van hoogtepunten uit legendarische races. Voor de mensen die pas net Formule 1 kijken (en dat zijn er in Nederland sinds het succes van Max Verstappen vast veel) een leuk kijkje op de veranderingen in de sport. Zo zien we meerdere facetten van ontwikkeling van de sport zelf, regelwijzingen, veiligheid en betrouwbaarheid voorbij komen. Soms wellicht wat zijdelings, maar toch duidelijk waarneembaar. Het maakt van F1 – How It Was een interessante selectie van legendarische races, waarin nog maar eens blijkt dat de Formule 1 meer is dan een strijd tegen soortgenoten van auto en mens.
Met dank aan Source 1 Media voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.