Get Out

RegieJordan Peele
Releasedatum30-08-2017
Speelduur104 minuten
CastDaniel Kaluuya, Allison Williams, Bradley Whitford, Catherine Keener en Caleb Landry Jones

De Afro-Amerikaanse Chris Washington gaat met zijn blanke vriendin Rose Armitage mee naar haar ouderlijk huis om daar kennis te maken met haar ouders; neurochirurg Dean en psychiater/ hypnotherapist Missy en haar broer. Het lijkt een kennismaking zoals je vaker ziet, waarbij iedereen zijn best doet om Chris een warm welkom te geven. Chris raakt echter afgeleid door het vreemde gedrag van de eveneens zwarte tuinman Walter en de huishoudster Georgina. Die avond slaapt Chris onrustig en rookt buiten een sigaretje. Missy blijkt ook nog wakker en brengt hem onder hypnose om van het roken af te komen. Als Chris wakker wordt lijkt er veel meer aan de hand dan een ogenschijnlijk onschuldige hypnose.

Eens in de zoveel tijd is er wel zo’n film die vriend en vijand weet te verrassen. Een film die met een beperkt budget het veelvoudige binnenhaalt en kan rekenen op goede kritieken. Dit jaar is die eer voorbehouden aan Get Out, het verrassende regiedebuut van regisseur Jordan Peele. De film werd gemaakt voor ‘maar’ 4,5 miljoen dollar en heeft inmiddels al een bedrag van maar liefst 252,4 miljoen dollar weet binnen te harken. Dat Peele aan het roer staat van deze vreemde, unieke, enge, grappige en gewelddadige film is opmerkelijk, aangezien hij als acteur voornamelijk verbonden was aan komedies. Get Out is zeker geen meesterwerk, maar komt daar door zijn originele en unieke benadering dichtbij.

Dat de film voor weinig geld is gemaakt, zien we ook aan de relatief onbekende cast. De bekendste naam is die van Catherine Keener, die bekend is van rollen in films als Into the Wild en The 40 Year Old Virgin. Zij speelt hier de schoonmoeder en één ding is zeker; na deze film zullen weinig mensen het aandurven om met haar een kopje thee te drinken. Het jonge koppel wordt gespeeld door Daniel Kaluuya, die een kleine rol had in Sicario, en Allison Williams. Williams is vooral bekend van haar rol als Marnie Michaels in de HBO serie Girls en speelt hier een sterke rol als de verliefde vriendin, die twee gezichten blijkt te hebben. De rol van schoonvader is voor de hier bebaarde Bradley Whitford, bekend van zijn rol in The West Wing. Het is mooi om te zien hoe bijna alle acteurs steeds spelen met de twee kanten van hun personage, waarbij Kaluuya vooral moet spelen met zijn emoties.

De film scoort vooral door de wijze waarop meerdere genres met elkaar verweven zijn. Zo begint de film vrij normaal, waarin een jongen bang is voor de vooroordelen van zijn aanstaande schoonouders. Uiteindelijk lijkt alles mee te vallen, maar waar in andere films kleine dingen opeens behoorlijk opgeblazen kunnen worden, slaat Get Out een totaal andere weg in. Wat Get Out hierin interessant maakt, is de uitwerking van thema’s als rassenhaat en eigenlijk zelfs slavernij. Toch liggen er onder de oppervlakte ook nog wat andere thema’s, vooral op sociaal vlak. Wat dat betreft is Get Out even actueel als politiek, maar wel aantrekkelijk verpakt, dat wel! Wat dat betreft is het einde wellicht dan ook een beetje een dooddoener, al wordt dat goed gemaakt met het alternatieve, en wellicht op dat vlak realistischere, einde dat onder de extra’s is te vinden.

Extra’s: Naast de verrassend goede hoofdfilm is er aardig wat ruimte gemaakt voor bonusmateriaal. Hieronder wat interessante andere perspectieven in de verwijderde scènes, maar ook het nodige achtergrondmateriaal.
∙ Alternate Ending (3:39) Een interessant alternatief, en misschien nog wel beter, einde voor de film. Met optioneel commentaar van regisseur Peele.
∙ Deleted Scenes (23:02) Meerdere verwijderde scenes, met ook meerdere variaties op de climax van de film.
∙ Unveiling the Horror of Get Out (8:50) Een wat korte blik op de structuur van de film, waarnaast er ook veel aandacht is voor Peele’s werk als regisseur.
∙ Q&A Discussion with Writer/Director Jordan Peele and the Cast (5:28) Een leuke, maar korte, Q&A met cast en regisseur, begeleid door Chance the Rapper.
∙ Commentary with Writer/Director Jordan Peele: Het welbekende audio-commentaar waarin regisseur Jordan Peele uitgebreid stilstaat bij alle facetten van de film.

Get Out is de verrassing van het jaar op filmgebied! Doordat er meerdere genres en thema’s op een slimme manier met elkaar verweven zijn, laat de film zich lastig in een hokje te stoppen wat maakt dat de film op zichzelf staat en uniek is in zijn soort. Over het algemeen wordt er sterk geacteerd, maar de echte ster van de film is zonder meer regisseur Peele. Hij levert met Get Out een even gewaagde als geslaagde film af, die in niets doet denken aan zijn werk als acteur in komedies. Get Out is dan wel grappig, maar meer nog eng en spannend en zet je vooral ook aan het denken. Zijn visie op uitgekauwde kwesties als slavernij en rassenhaat werkt verfrissend en doet ons reikhalzend uitkijken naar zijn volgende project.

Met dank aan Triple P Entertainment en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.

12 september, 2017

[bol_product_links block_id="bol_597b056862c25_selected-products" products="9200000076203360,9200000076202617" name="Bol.com" sub_id="" link_color="003399" subtitle_color="000000" pricetype_color="000000" price_color="CC3300" deliverytime_color="009900" background_color="FFFFFF" border_color="D2D2D2" width="250" cols="1" show_bol_logo="0" show_price="1" show_rating="1" show_deliverytime="1" link_target="1" image_size="1" admin_preview="1"]