I nostri ragazzi
De spanningen tussen twee broers en hun familie lopen hoog op nadat er een video op tv wordt getoond waarbij een dakloze vrouw wordt mishandeld door twee tieners. De broers denken dat hun eigen kinderen in de video te zien zijn, waardoor al snel de lastige en morele vraag oprijst hoe om te gaan met deze lastige situatie. Het zet de broers nog lijnrechter tegen elkaar en vraagt van beiden het uiterste om deze nachtmerrie het hoofd te kunnen bieden. Maar is ontwaken uit deze nachtmerrie überhaupt mogelijk tussen deze twee tegenpolen?
Vergeet met een gerust hart de Nederlandse verfilming die vorig jaar het daglicht zag van Herman Koch’s zeer succesvolle roman Het Diner. Deze Italiaanse adaptatie overstijgt met het grootste gemak de productie uit eigen land en komt als een mokerslag binnen bij de kijker. Misschien kunnen we zelfs stellen dat de morele kwestie die centraal staat zelfs nog beter tot zijn recht komt in I nostri ragazzi dan het bronmateriaal, maar dat is aan ieder om zelf te beslissen. Feit blijft dat regisseur en schrijver Ivano De Matteo een waar meesterwerk heeft gemaakt van één de meest succesvolle Nederlandse boeken allertijden.
Op de poster prijkt de tekst “vrij bewerkt naar “Het Diner” van Herman Koch” waarmee in feite wordt aangegeven dat er flink wordt afgeweken van het boek. Dat klopt, want naast het wijzingen van de titel, I nostri ragazzi betekent “onze kinderen”, heeft De Matteo veel zaken naast zich neergelegd en veel toevoegingen gedaan om het verhaal op een andere manier aan de kijker te presenteren. Een risicovolle aanpak, maar in het geval van I nostri ragazzi pakt het waanzinnig sterk uit. De Matteo houdt de essentie van het boek, hoe om te gaan met onmenselijke gebeurtenissen als dierbaren hierbij betrokken zijn, namelijk kaarsrecht overeind en laat de kwestie door zijn sterke opbouw nog harder bij de kijker binnen komen.
In plaats van het vasthouden aan één locatie zoals in het boek en de Nederlandse film van Menno Meyes vinden er maar weinig scènes plaats aan de bewuste dinertafel. In plaats daarvan duikt De Matteo veel meer in de privéomgeving van de karakters wat er voor zorgt dat we meer inzicht krijgen in hun individuele leefomgeving, waardoor hun overdenkingen en reacties nog meer in perspectief worden geplaatst. Het maakt de personages tevens een stuk menselijker doordat we veel meer van hun achtergrond meekrijgen. Sympathie voor sommige personages is er waarschijnlijk al snel bij de kijker en daar weet De Matteo op meesterlijke wijze gebruik van te maken om zijn boodschap nog beter over te brengen over de morele kwesties waar het verhaal over handelt.
Je kunt je afvragen of I nostri ragazzi geslaagd is als boekverfilming als het overduidelijk zoveel afwijkt van het bronmateriaal, maar misschien is het in dit geval beter om de film vooral te zien als individueel meesterwerk in plaats van een adaptatie van Herman Koch’s boek. Toch handelt de film over exact dezelfde thema’s maar dan net even in een beter zitten jasje. Daarnaast laat De Matteo wel degelijk zien dat hij het boek van Herman Koch hoog heeft zitten, getuige de vele subtiele verwijzingen die de film rijk. Dus voor wie het zich afvraagt: Jazeker, de beroemde pink van de ober is ook in deze film aanwezig en ook de kreeft heeft een kleine rol in deze waanzinnige film van Italiaanse bodem.
I nostri ragazzi zet met het grootste gemak de Nederlandse verfilming van Het Diner in de schaduw en weet de essentie van Herman Koch’s wereldberoemde boek nog beter naar het witte doek te vertalen. Zo goed zelfs, dat je je kunt afvragen of deze film wellicht stiekem nog meer indruk weet te maken dan het bronmateriaal. De Matteo houdt de essentie kaarsrecht overeind, maar weet deze met zijn eigen interpretatie nog beter naar de kijker over te brengen. I nostri ragazzi is een weergaloze film die de kijker nog lang zal heugen en een waar meesterwerk is van Italiaanse bodem.
Beoordeling
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.