Inside Out 3D

Informatie

RegiePete Docter
Jaartal2015
Releasedatum18-11-2015
Speelduur95 minuten
DistributeurThe Walt Disney Company Benelux
CastOriginele versie: Amy Poehler, Phyllis Smith, Bill Hader, Lewis Black, Kaitlyn Dias, Diane Lane en Kyle MacLachlan | Nederlandse versie: Peggy Vrijens, Marjolein Algera, Richard Groenendik, Marcel Hensema en Georgina Verbaan

Wanneer Riley samen met haar ouders verhuist naar San Francisco zorgt dit voor een golf aan nieuwe invloeden in haar nog jonge leven. Ze kan haar draai niet direct vinden en laat zich leiden door haar emoties in de vorm van Joy, Sadness, Fear, Anger en Disgust. Zij bewonen het hoofdkwartier, de kamer in Riley’s hoofd waaruit zij haar voorzien van raad en zorgen voor het veilig stellen van herinneringen. Als Joy dreigt te verdwijnen uit het leven van Riley moet zij haar weg terug zien te vinden naar het hoofdkwartier. Daar zetten de overgebleven emoties hun beste beentje voor om Riley zo goed mogelijk te ondersteunen en de afwezigheid van Joy op te vangen.

Heb je weleens dat je naar iemand kijkt en benieuwd bent wat diegene denkt? Dat is precies wat we te zien krijgen in Inside Out. Hoe blijf je origineel in een filmwereld die de laatste jaren lijkt te teren op remakes, reboots en boekverfilmingen? Het is een vraag die Disney/Pixar zichzelf ook stelde, met in het achterhoofd de gedachte dat zij met Cars 2 en Monsters University twee weinig inspirerende vervolgfilms hadden afgeleverd. Dit terwijl de studio in het verleden baanbrekende films afleverde, zowel animatie- als verhaaltechnisch, als Monsters Inc. en Up. Inside Out bleek een gouden greep om Disney/Pixar uit het dalletje te trekken. Er werd hierbij een beroep gedaan op regisseur Pete Docter, die eerder verantwoordelijk was voor Up en dankzij het succes van die film de kans kreeg om aan de slag te gaan met Inside Out.

Inside Out is namelijk vreselijk origineel te noemen en bevat weer een paar memorabele karakters die het hart van jong en oud zullen winnen. Want hoe geweldig is bijvoorbeeld de emotie Anger, wiens hoofd voorzien wordt van een fikse steekvlam als hij zijn naam eer aan doet. De stem van Lewis Black, in de Nederlandse versie die van Marcel Hensema, doet de rest. Met de stemmencast zit het sowieso wel goed met mensen als Amy Poehler, Phyllis Smith en Bill Hader die de emoties van stem voorzien en de stem van Diane Lane en Kyle MacLachlan als de ouders van Riley. De Nederlandse stemmencast, vooral voor de jongsten onder ons, doet daar weinig voor onder met Peggy Vrijens, Richard Groenendijk en Georgina Verbaan.

Toch staat en valt een animatiefilm natuurlijk bij de animatie en in de loop der jaren heeft met name Pixar de lat hierbij onnoemelijk hoog gelegd. Het is dan ook knap dat Inside Out het hoge niveau biedt dat we van een Disney/Pixar productie mogen verwachten. Zelfs in het 3D van je thuisbioscoop blijft de kleurenpracht aantrekkelijk voor ieder en ondanks de serieuze noot in de film, die de film juist voor volwassenen zo interessant maakt, worden de kleintjes absoluut niet vergeten. Inside Out is dan ook een film van herkenbaarheid, want bij het zien van de emoties zal menigeen de stemmetjes in zijn eigen hoofd herkennen. Daarbij wordt dat alles allemaal mooi gevangen in het personage van Riley, een 11-jarig meisje dat net begint te puberen. Iets wat natuurlijk voer is voor complete chaos onder de emoties.

Toch zit het echte avontuur van Inside Out in de reis van de emotie Joy, die min of meer per ongeluk buiten het hoofdkwartier terecht komt. Het zorgt bij Riley voor een puberaanval die zijn weerga niet kent, iets wat niet geholpen wordt als de overige emoties het verlies van Joy proberen op te vangen. Joy doet verwoede poging om terug te keren bij het hoofdkwartier, iets waarbij ze hulp krijgt van bijvoorbeeld een kleurrijk personage als Bing Bong. Het zorgt uiteindelijk voor een komische noot in de reis van Joy, die overigens eindigt met een traan die menig niet onberoerd zal laten. Het tekent nog maar eens de grote klasse van Disney/Pixar die met Inside Out één van hun beste werken afleveren en zeker één van de beste animatiefilms van dit jaar.

Extra’s: Bij het opstarten van de Blu-ray krijgen we een preview te zien, in dit geval de trailer voor The Good Dinosaur. Verder staat er naast de hoofdfilm weer het nodige bonusmateriaal op de schijf, zoals je dat bij een Disney/Pixar release mag verwachten. Natuurlijk een korte film, in dit geval Lava, die ook in de bioscoop voor de hoofdfilm te bewonderen was. Er is op dit vlak een naam hoog te houden en Lava doet dat met gemak, want de ‘short’ is prachtig en vertederend. ‘Riley’s eerste date’ is een hoofdfilm gerelateerde korte film waarin de bekende emoties van Riley, haar ouders en haar vriendje helemaal los kunnen. ‘De weg naar Pixar: de vrouwen van Inside Out’ is een leuke featurette, met interviews met de vrouwen van de cast en crew. We missen hierbij een mannelijke tegenhanger, maar het zijn elf zeer informatieve minuten over de gang van zaken achter de schermen. Het zeven minuten durende ‘gemengde emoties’ toont ons de gedachten achter de verschillende emoties. Als laatste optie is de film ook te bekijken voorzien van een audiocommentaar van de regisseur en producenten.

Inside Out is een creatieve, originele animatiefilm die op een werkelijk prachtige wijze is vormgegeven. De stemmencast brengt de personages verder tot leven en de Nederlandse versie doet hier zeker geen afbreuk aan. Als Disney/Pixar eens in de zoveel tijd een juweeltje aflevert van het niveau van Inside Out vergeven wij hen de gemakzucht van een sequel op een eerdere succesfilm. Voor nu begint men goed, want deze maand nog mogen wij The Good Dinosaur tegemoetzien.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het recensie-exemplaar.

18 november, 2015

Beoordeling

Film
Extra
Eindcijfer

Trailer