M3GAN
Nadat de negenjarige Cady haar ouders is verloren bij een tragisch auto-ongeluk, neemt haar tante Gemma de zorg voor haar op zich. Gemma werkt als roboticus bij een hightech speelgoedbedrijf. In het geheim en tegen de zin van haar bazen werkt ze daar aan M3GAN (Model 4 Generative Android), een humanoïde robotpop die wordt aangedreven door kunstmatige intelligentie en moet dienen als ultieme metgezel voor een kind. Tijdens een mislukte test met M3GAN ontdekt David, Gemma’s baas, het project en beveelt haar om het werk eraan te staken. Als Gemma echter toch doorzet en David niet veel later opnieuw geconfronteerd wordt met M3GAN, ziet hij het potentieel van M3GAN en bereidt hij een grootschalige lancering voor. Intussen krijgt Cady een steeds betere band met M3GAN, maar als die al snel doorslaat in een ongezonde relatie en ook de programmering op hol slaat krijgt de bezorgdheid van M3GAN om haar eigenaar al snel een nieuwe dimensie.
In de bioscopen van Nederland werd dit filmjaar afgetrapt met M3GAN. De film zelf was al even onderweg. Zo werden de opnames zelfs al voltooid voordat Nieuw-Zeeland, een van de belangrijkste opnamelocaties, werd gesloten vanwege de uitbraak van de coronapandemie. Maar naast de pandemie gooide vooral ook re-shoots in het eten. Re-shoots die nodig waren om een PG-13 classificatie veilig te stellen nadat een eerdere versie als te gewelddadig werd beschouwd. Ook werd de postproductie goed benut om Amie Donalds’ optreden als M3GAN te verbeteren door de toevoeging van digitale effecten. En zo zag het nieuwe kindje van filmmaker James Wan het levenslicht. En ondanks dat hij enkel optreedt als producent is een nieuwe film van de man achter de Saw-, Insidious- en The Conjuring reeks natuurlijk altijd iets om rekening mee te houden.
En dat bleek. Want M3GAN werd gemaakt voor een bescheiden budget van 12 miljoen dollar en wist maar liefst 176,3 miljoen dollar in het laatje te brengen. Daarnaast mocht de film op positieve reacties rekenen van zowel het bezoekende publiek als de filmcritici, waarbij vooral de campy mix van horror en humor op veel lof kon rekenen. En ergens is dat toch opvallend, want M3GAN is eigenlijk weinig meer dan een soort moderne interpretatie van Child’s Play. En het mag haast geen toeval heten dat juist die genreklassieker uit 1988 in 2019 een volledig op zichzelf staande remake kreeg met toch wel opvallende overeenkomsten met M3GAN. Maar ondanks dit alles houdt M3GAN zichzelf vrij gemakkelijk staande en kan deze makkelijk op eigen benen staan.
Dit is vooral te danken aan de focus op de kunstmatige intelligentie, een actueel item in de wereld waarbij technologie steeds meer onderdeel wordt van het wereldbeeld. Hieraan zitten uiteraard grote voordelen, maar uiteraard is er ook angst. Want wat als AI veiligheidsrisico’s met zich meebrengt door een slecht ontwerp, misbruik of een hack? En hoe zit het met het extreme geval als de AI de mens op den duur weet af te troeven. M3GAN flirt hier op speelse wijze mee, zonder zichzelf al te serieus te nemen. Toch is de film op zijn sterkst op de verontrustende, maatschappijkritische momenten. Zo wordt je als ouder nog even met je neus op de feiten gedrukt wat er kan gebeuren als je veel van de opvoeding overlaat aan technologie. Het is dan ook jammer dat als de film zich richting de climax manoeuvreert het er allemaal niet beter van wordt. De film wil slaat door, wil teveel en probeert geforceerd een paar versnellingen op te schakelen. Jammer, want ondanks dat het allemaal niet bijster origineel is heeft de film zeker potentie.
Extra’s: Naast de bioscoopversie is op de Blu-ray ook een iets explicietere unrated cut van de film te vinden, daarnaast zijn er een drietal vrij korte featurettes toegevoegd als bonusmateriaal.
· A New Vision of Horror (05:51) Een feature die zich richt op het basisidee voor de film, de betrokkenheid van James Wan en tal van andere, voor technische aspecten.
· Bringing Life to M3GAN (05:22) Een blik op M3GAN zelf en hoe zij in de film tot leven is gewekt.
· Getting Hacked (03:45) Aandacht voor het doel van M3GAN en hoe de kunstmatige intelligent een moordmachine van haar maakt.
M3GAN is weliswaar een weinig originele, maar toch geslaagde mix van horror en humor. Dit komt vooral door de toevoeging van kunstmatige intelligentie. Niet alleen zorgt het voor een goede spanningsboog betreft de ‘geestelijke’ staat van M3GAN, ook drukt het vooral ouders met het neus op de feiten betreft de hoeveelheid technologie we (veelal haast onvermijdelijk) op onze kroost loslaten. Het wordt allemaal slim gebracht en met een (sadistisch) lachje, maar ondertussen krab je je regelmatig even achter je oren. Dit zijn de momenten waarop M3GAN op z’n sterkst is en het is dan ook jammer dat de uiteindelijk climax helemaal doorslaat en weinig eer doet aan de opbouw. Een succes stond het niet in de weg en wat heet, want Universal was zo tevreden met de resultaten dat ze besloten om groen licht te geven voor een vervolg. Het lijkt erop dat we zowel de regisseur en hoofdpersonages terug gaan zien, dus alles lijkt erop dat James Wan binnenkort een nieuwe succesvolle franchise op zijn visitekaartje kan laten zetten.
Met dank aan Day One MPM en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer