Maryland
Vincent Loreau keert getraumatiseerd terug uit Afghanistan en kan via vrienden aan de slag als lijfwacht van een zakenman en zijn gezin. Vincent begint echter al snel een vreemde fascinatie te krijgen voor de vrouw des huizen, Jessie. Ondertussen vecht hij tegen zijn angstaanvallen en hallucinaties waar hij bijna aan ten onder gaat. Het paradijselijk domein ‘Maryland’ hoort daarin een oase van rust te zijn, maar Vincent pikt toch bedreigingen van buitenaf op. Als de rijke zakenman op zakenreis gaat, staat Vincent voor de loodzware klus om Jessie en haar zoontje te beschermen tegen elke vorm van gevaar. Als de bedreiging echter serieuze vormen begint aan te nemen zet Vincent zijn leven op het spel om Jessie te beschermen, waar dit misschien wel ten koste gaat van zijn mentale gezondheid.
Regisseuse Alice Winocour regisseert met Maryland haar tweede langspeelfilm die goed werd ontvangen op het filmfestival van Cannes. Zij stond ook garant voor het verhaal en had bij het schrijven Matthias Schoenaerts al op het oog voor de hoofdrol, waarna de zij samen twee jaar werkten aan dit project. De carrière van de Vlaamse acteur zit de laatste jaren flink in de lift, waarbij hij zelfs grote rollen weet te bemachtigen in Hollywoodproducties. Zo speelde hij onder meer in The Drop, waarbij hij tegenspel kreeg van Tom Hardy, en in het indrukwekkende Blood Ties. Als tegenspeelster heeft hij de Duitse actrice Diane Kruger, die de rol van Jessie vertolken. Kruger loopt al flink wat jaren mee en zou je zomaar kunnen herkennen uit films als Troy en Inglourious Basterds. Bepaald geen beroerde cast dus en dat schroeft de verwachtingen toch wel hoog op.
Van een pakkende thriller kunnen we helaas niet spreken, want daarvoor is Maryland te bij tijd en wijlen te saai en oppervlakkig. Zo is het natuurlijk te verwachten dat Vincent zwaar getraumatiseerd is na zijn terugkomst uit Afghanistan en daarmee maakt Winocour zich er in onze ogen te gemakkelijk vanaf. De beklemmende sfeer die er het grootste deel van de film zou moet hangen leidt hier dan ook ernstig onder. Het is begrijpelijk dat Winocour een poging doet tot uitdieping van de karakters, maar helaas kiest ze hierbij de verkeerde methoden. Zo zien we veel loze beelden die eindeloos lang gesmeerd worden. Dit zorgt er dan ook voor dat je binnen een half uur redelijk verveeld raakt.
Deze mislukte vorm van uitdieping van het karakter zorgt ervoor dat wanneer er na een dik uur eindelijk iets gebeurd in de film, de kijker waarschijnlijk allang zijn interesse heeft verloren. En ondanks dat de aftiteling voor velen als een verlossing zal komen, is de eindscène direct de meest geslaagde scène van de film. Dit ligt echter puur aan het verhaal, want Schoenaerts zet wederom een fenomenale rol neer. We kunnen dan ook stellen dat Maryland, of Disorder zoals de internationale titel luidt, vooral interessant zal zijn voor de liefhebbers van Schoenaerts. Voor ieder ander is Maryland een tamelijk oninteressante film.
Extra’s: De dvd bevat geen bonusmateriaal.
Maryland is een tergend trage en vooral saaie film geworden waarbij de aftiteling voor velen als een verlossing zal komen. Hoewel het verhaal de nodige potentie heeft en erg interessant in de oren zou kunnen klinken, is de uitwerking op elk vlak oppervlakkig. Op het moment dat je denkt dat de vaart erin gaat komen smijt de regisseuse haar kijkers steeds allemaal loze en nietszeggende beelden om de oren, waarna het lastig wordt om de film niet af te zetten. Dat deze film op gerenommeerde festivals als Cannes hoge ogen heeft gegooid is een niet te ontkennen feit, maar het is duidelijk dat de film niet voor een groot publiek bestemd is. Het is bijna vreemd om een fenomenaal acterende cast te zien in een verhaal dat zo oninteressant is deze van Maryland.
Met dank aan Remain In Light voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.