Midway
In de morgen van 7 december 1941 valt Japan Pearl Harbor aan, een verrassingsaanval waarmee ze hopen om de volledige Amerikaanse vloot tot zinken te kunnen brengen. Ondanks de zware verliezen zorgt de aanval er echter vooral voor dat Amerika zich nu ook gaat mengen in de Tweede Wereldoorlog. Met hun overgebleven vliegdekschepen gaat Amerika de strijd aan met Japan in de strijd om de heerschappij over de Grote Oceaan. Na de grote successen van de Japanse Keizerlijke Marine staat uiteindelijk alleen het geïsoleerde atol Midway, door Amerikaanse soldaten bewoond, een invasie van Hawaï in de weg. De Amerikaanse marine is dus genoodzaakt de aanval op Midway af te slaan en daarmee ook de aangenomen onoverwinnelijkheid van de Japanse Keizerlijke Marine te ontkrachten. Deze slag betekent een keerpunt in de Tweede Wereldoorlog en is allesbepalend voor zowel de Amerikanen als de Japanners.
Bijna iedereen is wel bekend met de Japanse aanval op Pearl Harbor, een verrassingsaanval door de Japanse Keizerlijke Marine op de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbor in Hawaï, op zondagochtend 7 december 1941. Het leverde eerder al een spectaculaire film op van regisseur Michael Bay, simpel getiteld; Pearl Harbor. Dit keer gaat het verhaal echter niet om de aanval op Pearl Harbor, maar op de slagen die zich in de nasleep hierna afspeelden. “Master of Disaster” regisseur Roland Emmerich – die bekend is van films als Independence Day en Godzilla (1998) – had de taak om van Midway een interessante film te maken. Roland Emmerich wilde beide kanten van de oorlog laten zien en hoe een slag wordt voorbereid. Daarnaast wilde hij graag de dapperheid en moed van mensen in deze oorlog laten zien.
Voor het maken van Midway besloot Roland Emmerich iedereen van de cast en crew aan te raden om zich zo veel mogelijk in te lezen over deze evenementen van de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast werden ook de nodige historici geraadpleegd om hun verder te helpen met het doen van onderzoek. Emmerich wilde met Midway laten zien dat Amerika in de Tweede Wereldoorlog verenigd was om een fascistische vijand te verslaan. Ook scenarioschrijver Wes Tooke was erg geïnteresseerd en geïnspireerd om dit verhaal over Midway te vertellen. Zijn grootvader zat namelijk in de marine. Tooke groeide op met een grote fascinatie voor de Tweede Wereldoorlog. De cast en crew wilden het verhaal van Midway zo historisch accuraat en zo goed mogelijk vertellen. Alle momenten in deze oorlogsfilm zijn als feiten en in een chronologische volgorde verteld. Helaas zorgt dit niet altijd voor een film die daadwerkelijk goed is.
De film laat namelijk vooral zien dat de makers van Midway een iets te grote vaderlandsliefde hebben, wat vergezeld gaat veel grote tot kleine (film-)clichés. Zo krijgen we overdreven portretten van arrogante, dappere of bange piloten te zien. Geen enkel personage in deze film heeft een diep uitgewerkt karakter of motief anders dan: wraak, wraak en schieten! Elk personage krijgt helaas maar een karaktereigenschap. Hierdoor is het direct ook een stuk minder interessant om deze personages in het verhaal te volgen. Daarnaast worden personages halverwege de film geïntroduceerd. Deze personages krijgen dan hooguit 10 minuten tijd op het grote scherm, voordat ze weer verdwijnen en we niks meer van ze afhoren tot het einde van de film. Het maakt Midway tot een film die heel vaak in herhaling valt. Meer dan de helft van de film bestaat uit intense actie-scènes, waar we Amerikaanse en Japanse piloten op elkaar zien schieten. Dit gebeurd constant op dezelfde manier, waardoor verveling op de loer ligt.
Extra’s: De Blu-ray release van Midway bevat meer dan genoeg extra’s om je ook na de film nog mee te vermaken.
· Audio Commentary Regisseur Roland Emmerich verteld in zijn audio commentaar over de levensverhalen van de personages die we op het scherm zien. Daarnaast krijgen we ook meer te horen over de historische nauwkeurigheden, de casting en het filmen op locatie.
· Getting it Right: The Making of Midway (14:16) Een aantal crewleden vertellen in interviews over de moeite die ze hebben gedaan om deze historische nauwkeurigheden te bereiken.
· The Men of Midway (12:24) Een collectie van hoogtepunten van de helden uit de film met onder andere biografische informatie.
· Roland Emmerich: Man on a Mission (04:57) Een aantal van interviews over regisseur Roland Emmerich’s passie voor deze film en het verhaal van de film.
· Turning Points: The Legacy of Midway (15:00) Een diepgaand onderzoek in detail over het gevecht om Midway.
· Joe Rochefort: Breaking the Japanese Code (06:14) Deze extra laat zien hoe het cryptoanalist Joe Rochefort is gelukt om informatie over de Japanners te verkrijgen.
· We Met Midway: Two Survivors Remember (09:29) Deze extra bevat een emotionele discussie tussen twee veteranen over het gevecht om Midway en de evenementen van de film.
Midway is duidelijk gemaakt door filmmakers met grote passie voor hun werk, dat maakt alleen niet direct een goede film. De bekende ‘Master of Disaster’ regisseur heeft hiermee dan ook (onbedoeld) opnieuw voor een “disaster” van een film gezorgd. De personages, die gebaseerd zijn op echte mensen, komen enorm levenloos en cliché over. Dit is zelfs zo erg, dat het bijna als een belediging naar deze echte helden kan overkomen. De film volgt misschien dan de feiten van de oorlog in chronologische volgorde, maar dit zorgt wel voor een rare opbouw van de film. Midway springt van moment naar moment, zonder enige realistische overgang er tussen. Hierdoor voelt Midway ook minder aan als een film die goed uitgedacht is en meer als een film vol momentopnames. Uiteindelijk is dit allemaal erg zonde, want de helden van de slag om Midway hadden een betere film verdiend.
Met dank aan Dutch FilmWorks voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.