Mijn Rembrandt

Informatie

RegieOeke Hoogendijk
Jaartal2020
Releasedatum08-05-2020
Speelduur97 minuten
DistributeurCinéart Nederland
Castn.v.t.

Als de Franse baron Éric de Rothschild twee Rembrandts op de markt brengt, is dit het begin van een verbeten politieke strijd tussen het Rijksmuseum en het Louvre. Dankzij een uitzonderlijke verwerving zijn de portretten nu voor altijd te zien voor het publiek, afwisselend in het Rijksmuseum en in het Louvre. Toch ging er een verbeten diplomatieke strijd tussen het Rijksmuseum en het Louvre vooraf aan de aanschaf. Ook volgt de film kunsthandelaar Jan Six als hij bij het Britse veilinghuis Christies een schilderij koopt waarvan hij meent dat dit een Rembrandt. Het is het begin van een zenuwslopende ontdekkingsreis waarbij hij zijn grootste jongensdroom lijkt waar te maken. Zijn wereld dreigt echter ineen te storten als hij ervan wordt beschuldigd een afspraak met een andere kunsthandelaar te hebben verbroken.

In 1634 schildert Rembrandt twee portretten van de jong gehuwden Marten Soolmans en Oopjen Coppit in Amsterdam. Nooit had de toen 28-jarige Hollandse meester kunnen bevroeden dat de meer dan twee meter hoge portretten vervolgens bijna 400 jaar in privébezit zouden verblijven. Dat verandert als de werken worden verkocht door Frans bankier en wijnbouwer Éric de Rothschild. Het leidt eind januari 2016 tot de gezamenlijk aanschaf, door het Nederlandse Rijksmuseum en het Frankse Louvre, voor een bedrag van maar liefst 160 miljoen euro. 2016 is sowieso het jaar dat centraal staat in deze documentaire. Het blijkt namelijk niet alleen het jaar van deze sensationele aanschaf van twee portretten van Rembrandt, maar ook het jaar van de ontdekking van een nieuwe Rembrandt. En zo worden we als kijker deelgenoot van de intieme band tussen verschillende liefhebbers en ‘hun’ Rembrandt.

En zo volgen we naast de verwikkelingen rondt de portretten van Marten & Oopjen ook kunsthandelaar en kunsthistoricus Jan Six. Als kind groeide Six op in Amsterdam in een pand waar onder andere het portret van Rembrandt van een van zijn voorvaderen, de Amsterdamse regent en schrijver Jan Six I, aan de muur hing. In Mijn Rembrandt zien we hoe Six eind 2016 voor 137.000 pond een schilderij koopt bij een kunstveiling bij Christie’s, waarvan hij direct vermoedt dat het geschilderd werd door Rembrandt van Rijn. Het is een toeschrijving die uiteindelijk wordt bevestigd door Rembrandt-kenner Ernst van de Wetering. Daarbij geeft Van de Wetering ook aan dat hij denkt dat het portret een restant is van een oorspronkelijk groter groepsportret. Alles krijgt een nieuwe dimensie als bekend wordt dat Six in conflict is met de Nederlandse kunsthandelaar Sander Bijl, die zegt dat hij een afspraak had met Six om het schilderij samen te kopen.

Het zijn deze twee hoofdonderwerpen die zorgen voor een fascinerende blik achter de schermen van de kunstwereld. Waar je normaal naar bijvoorbeeld het Rijksmuseum afreist voor een bezichtiging, zie je hier welke weg een schilderij zelf aflegt om daar te geraken. En Mijn Rembrandt heeft in iets meer dan anderhalf uur voldoende inhoud om de aandacht moeiteloos vast te houden. Niet alleen is het verslag van de aanschaf van Marten & Oopjen fascinerend, niet alleen door de enorme hoeveelheid geld hiermee gemoeid gaat, maar vooral ook door het politieke gekonkel tussen Frankrijk en Nederland, het segment rond Jan Six waarin hij voor het eerst sinds 1974 een onbekend doek van Rembrandt herontdekt heeft welhaast thriller elementen. En dan is er ook nog het, weliswaar wat ondergeschikte, verhaal van de hertog van Buccleuch en Queensberry, die onder zijn imposante en kapitale kunstcollectie een pracht Rembrandt werk huist dat hij laat verplaatsen om er beter naar te kunnen kijken.

Extra’s: Naast de documentaire is er, behalve twee trailers van andere Cinéart releases, geen bonusmateriaal op de dvd release opgenomen.

Mijn Rembrandt is een fascinerende blik in de kunstwereld. Een wereld die vooral bestaat uit zakenlieden, adel, oud geld en bovenal uit liefhebbers. Toch heeft Mijn Rembrandt meer in zich dan je op basis van de synopsis zou denken. Niet alleen is het een verslag van de liefhebbers en ‘hun’ Rembrandt, ook bevat de documentaire momenten van spanning en menselijkheid. Spanning als Jan Six in conflict raakt met een voormalig beoogd partner en menselijkheid als we vroeg in de documentaire een flard zien van de band tussen vader en zoon Six. Dat een onderwerp dat zo statig is als de schilderijen waar men om handelt zorgt voor een zo wervelende documentaire is vooral te danken aan regisseuse Oeke Hoogendijk, waarbij zij geholpen werd door de veelgeprezen filmmaker Boudewijn Koole, bekend van films als Beyond Sleep. Hoogendijk onderstreept hier nog maar eens waarom zij een innige band onderhoudt met de kunstwereld. Het maakt Mijn Rembrandt tot een fraai portret van de kunstwereld.

Met dank aan Cinéart Nederland voor het recensie-exemplaar.

5 mei, 2020

Beoordeling

Film
Eindcijfer

Bol.com

Trailer