Self/less
Damian is een miljardair op leeftijd die nog steeds met de nodige plannen rondloopt. Hij wordt hierbij echter beperkt door zijn eigen lichaam nu zijn leven wordt bedreigd door kanker. Met nog maar korte tijd te leven ziet hij zich genoodzaakt tot een behoorlijke investering. Met een hypermoderne ingreep wordt zijn geest namelijk verplaatst in een speciaal voor hem gekweekt lichaam. Het blijkt een ingreep met de nodige gevolgen. Zo moet Damian zijn oude leven achter zich laten en zijn dood in scène zetten. De problemen beginnen pas echt als Damian visioenen krijgt uit een ander leven. Langzaam maar zeker komt hij achter de waarheid en blijkt het bedrijf achter zijn ingreep over lijken te gaan om hun geld te verdienen. Het zorgt ervoor dat Damian moet vechten voor zijn leven, terwijl hij meer en meer ontdekt dat dat misschien wel niet alleen zijn eigen leven is.
Reboots en remakes zijn zichtbare tekens van de creatieve armoede in Hollywood de laatste jaren. Ook deze futuristische actiethriller is een remake, namelijk van Seconds van vermaard regisseur John Frankenheimer. Het is een film die wellicht niet zo bekend is, maar die nog steeds staat als een huis. Die film stamt echter al van 1966 en men moet hebben gedacht dat het tijd werd voor een moderne uitvoering. Het resultaat is het middelmatige Self/less. Voor de regie tekende Tarsem Singh, bekend van vooral visueel indrukwekkende films als The Cell en The Immortals. Ondanks dat het een futuristische film betreft is het juist op het visuele vlak dat Self/less vrij ingetogen is. Het zorgt ervoor dat de hand van Singh niet echt terug te zien is in de film. Dit terwijl het onderwerp zich hier juist voor leent.
De hoofdrol in de film is voor Ryan Reynolds waarvan onlangs nog het verrassend sterke The Voices verscheen, een home entertainment release. Waar die wat vreemde film een beroep deed op de zwarte humor is dit een vrij rechttoe rechtaan actiethriller. Dat zijn personage de geest bevat van een ander is eigenlijk nergens in terug te zien. De persoon wiens geest hem overneemt wordt vertolkt door Ben Kingsley. Kingsley zagen we eerder dit jaar ook in The Walk en natuurlijk is hij bij vele bekend van zijn bijrollen in grote films als Schindler’s List en Hugo. Degene die hoopt op een hoofdrol van Kingsley komt bedrogen uit, want al na een kwartier verdwijnt zijn Damian van het scherm om vervolgens niet meer terug te keren.
Het verhaal van de film is er een die we natuurlijk al vele keren eerder voorbij hebben zien komen. Dit keer resulteert het in een vrij standaard kat-en-muisspel tussen Damian en het bedrijf dat hem in een nieuw lichaam plaatste. De wending die hiernaast als extra plot bedacht is, is helaas te opzichtig. Het zal menig kijker al snel duidelijk zijn hoe de vork in de steel zit, waarna het hooguit nog interessant is hoe de film eindigt. Helaas wordt hierbij ook gekozen voor de makkelijkste en daarnaast sentimenteelste weg. Het is een nogal ‘van dik hout zaagt men planken’ manier om een eind te breien aan de film.
Als je echter bereid bent om verhaaltechnisch het één en ander met een flinke korrel zout te nemen is Self/Less een film die zeker zijn weg naar de thuisbioscoop van mensen zal vinden. Natuurlijk zal Reynolds met alleen zijn uiterlijk al een select (vrouwelijk) publiek trekken, maar gelukkig zetten hij en Kingsley hun rol degelijk neer. Beste paard van stal in deze film is in dit geval Matthew Goode, die duidelijk plezier heeft in zijn rol als baas van het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de geestverwisseling. Daarnaast zorgen de vermakelijke actiescènes in deze lange achtervolging die de film eigenlijk is ervoor dat je als kijker niet hoeft te vervelen.
Extra’s: Over de grens bevatte de release nog wel wat extra’s die vooral dieper in gingen op het maken van de film. Deze schitteren hier helaas door hun afwezigheid, want naast de hoofdfilm zijn er geen extra’s te bespeuren op de Blu-ray uitgave.
Self/less is een vermakelijke actiethriller, die verhaaltechnisch helaas flink tekort schiet. Zo is de film allesbehalve origineel en zorgt de voorspelbaarheid ervoor dat het geen film is die je lang zal bijblijven. Wie zou verwachten dat het futuristische element van de film zich ook zou uiten op visueel vlak komt bedrogen uit. Het is daarom te hopen dat regisseur Singh zich bij zijn volgende film vooral op dit vlak weer meer zal laten gelden. Gelukkig staat dit alles een vermakelijke en vlotte film niet in de weg. Wel eentje die je snel weer vergeten zal zijn.
Met dank aan Entertainment One Benelux voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.