Tanna
Diep in de Australische bossen leeft de al eeuwenoude stam Tanna nog steeds volgens haar even zo oude traditie. In deze traditie is het gebruikelijk dat meisjes die veranderen in vrouwen uitgehuwelijkt worden aan een andere stam. Wawa is zo’n jonge vrouw, maar eigenlijk is zij heimelijk verliefd op Dain van haar eigen stam. Omdat de liefde tussen hen verboden is, besluiten ze om samen op de vlucht te slaan om zo samen een gelukkig leven te kunnen leiden. Maar waar de geliefden ook verblijven, telkens worden ze opgejaagd door hun eigen stam en door de stam die op hun kersverse nieuwe vrouw zit te wachten. Kunnen ze een plek in de bossen vinden waar ze gelukkig kunnen zijn? Of brengen ze daarmee wellicht ook hun eigen stam in gevaar?
Als je bovenstaande synopsis zo leest, dan zal ongetwijfeld het wereldberoemde verhaal van Romeo en Juliet van Shakespeare door je hoofd heen schieten. Niet zo’n gekke gedachte, maar ware het niet dat het verhaal over de onmogelijke liefde in Tanna wel degelijk is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal dat zich eind jaren ’80 afspeelde. Een goede basis dus voor een mooi liefdesverhaal over een verboden liefde tussen twee mensen die niks liever willen dan bij elkaar zijn.
Centraal in het verhaal staat de liefde tussen de uitgehuwelijkte Wawa en de eenzame Dain die op jonge leeftijd zijn ouders heeft verloren die vermoord werden door een andere stam. Het toeval wil dat Wawa juist aan die stam wordt uitgehuwelijkt, iets wat de situatie voor Dain nog ondragelijker maakt. Zodra de tortelduifjes op de vlucht staan begint het verhaal pas echt op stoom te komen en lijken ze nergens veilig te kunnen zijn. Gelukkig geven debuterend regisseurs Martin Butler en Bentley Dean voor het zover is de karakters alle tijd om zich te ontwikkelen en wordt zeker het eerste halfuur van de film gewijd aan de Tanna stam en hun gewoonten zodat de kijker de moeilijke situatie waar zij zich bevinden beter kan begrijpen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de film hierdoor een wat trage start kent waar je als kijker wel even doorheen zal moeten.
Het mag geen verrassing heten dat de makers ook meteen van de mogelijkheid gebruik maken om ook het Australische landschap een belangrijke rol te geven in de film. Toch houden Butler en Dean, laatstgenoemde is overigens ook verantwoordelijk voor cinematografie, het op dat vlak vrij ingetogen in vergelijking met soortgelijke producties waar vaak een overdaad aan totaal schots van het natuurgeweld zich aan de kijker tentoonspreidt. Daarbij kiezen ze er duidelijk voor om ook op dat vlak de film klein te houden. Een goede keuze, want daardoor blijft de focus vooral liggen bij de twee hoofdrolspelers wiens verhaal de basis is van de film. Belangrijk detail om hierbij te vermelden is dat er voor de gehele film overigens geen gebruik gemaakt is van acteurs en actrices, maar leden van de Yakel-stam die dus zonder enige acteerervaring de geschiedenis van de Tanna-stam uit de doeken doen. En ondanks dat niet iedere vertolking daardoor even goed uit de verf komt, draagt het wel degelijk bij aan het realisme wat de film aan alle kanten wil uitstralen.
Tanna is een bijzonder liefdesverhaal tussen twee mensen die graag bij elkaar willen zijn, maar door een eeuwenoude traditie niet de liefde bij elkaar mogen vinden. De link met het wereldberoemde verhaal van Romeo en Juliet is daarbij al snel gemaakt, maar daarmee doe je de film wel te kort. Tanna kan prima op eigen benen staan wat te danken is aan de makers die de film over de hele linie boeiend weten te houden, al moet daarbij wel gezegd worden dat de film even op goed op gang moet komen. Voor ieder wie benieuwd is naar een bijzonder verhaal uit de Australische geschiedenis zit goed met het zeer fraaie Tanna.
Met dank aan Film Incompany voor het beschikbaar stellen van een screenerlink.
Beoordeling
- Eindcijfer
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.