White God [Fehér Isten]

Informatie

RegieKomél Mundruczó
Jaartal2014
Releasedatum17-12-2015
Speelduur114 minuten
DistributeurCinemien
CastZsófia Psotta, Sándor Zsótér & Lili Horváth

Lili en haar hond Hagen zijn onafscheidelijk, maar als ze noodgedwongen voor drie maanden bij haar vader moet verblijven zet dat hun sterke band onder druk. Haar vader wil namelijk niet voor de hond zorgen en bovendien wil de overheid geen bastaardhonden meer. Hierdoor belandt Hagen op straat om zijn dagen te slijten als zwerfhond en komt hiermee oog in oog te staan met de menselijke wreedheid. Hagen sluit zich aan bij een grote groep andere straathonden en samen komen ze in opstand tegen de mensheid. Kan Lili haar voormalige beste vriend nog tot inkeer brengen om zo een ramp te voorkomen?

Wij hebben het als mensheid soms maar zwaar in films met een apocalyptische ondertoon waarin dieren de macht dreigen over te nemen. Zo liet Hitchcock met zijn klassieker The Birds al zien dat vogels ons alles behalve goedgezind waren en hebben we de strijd tegen de apen ook meerdere malen verloren in de Planet of the Apes-films. De Hongaarse regisseur Kornél Mondruczó doet ook een duit in het zakje en zet de mensen lijnrecht tegenover een grote groep honden in de film Fehér Isten die beter bekend is onder zijn internationale titel White God.

Regisseur Mondruczó heeft goed gekeken naar de eerder genoemde en zeer succesvolle voorbeelden en bouwt net als in die twee films de spanning langzaam op. Hij gebruikt de eerste akte van de film om de relatie tussen Lili en de hond Hagen goed neer te zetten, zodat dit als basis dient voor de verdere opbouw van het verhaal. Hij doet dit door gebruik te maken van de moeizame relatie die Lili heeft met haar vader die ze eigenlijk nooit meer ziet na de scheiding, maar bij wie ze toch noodgedwongen drie maanden zal moeten wonen. Hagen is hier in haar enige steun en toeverlaat die abrupt van haar wordt afgenomen als de overheid lucht krijgt van de bastaardhond.

Na deze zorgvuldige opbouw is het tijd voor de volgende akte waarin Hagen de hoofdrol in de film overneemt en wordt geconfronteerd met de menselijke wreedheden. Hij wordt geslagen, geschopt, uitgehongerd en ingezet tijdens illegalen hondengevechten wat er toe resulteert dat Hagen al zijn vertrouwen in de mensheid verliest. Hiermee wordt ook meteen de sfeer van de film een stuk grimmiger en krijgt het verhaal een horrorrandje die verder wordt uitgediept in het slotstuk van de film waarin de confrontatie tussen de mensheid en de grote groep zwerfhonden zijn hoogtepunt bereikt.

De zorgvuldige opbouw werkt fantastisch voor de film en voor de kijker die zo langzaam wordt voorbereidt voor de alles beslissende strijd die komen gaat. Het maakt het des te jammer dat het slotstuk helaas niet zoveel indruk weet te maken als het eerste gedeelte van de film. Want ondanks dat regisseur Mondruczó maar liefst 250 honden losliet over straat om de opstand in beeld te brengen (overigens een record voor een film), is de dreiging niet altijd even voelbaar. Bovendien is de reactie van de mensen op de invasie soms best knullig te noemen, wat de film in zijn laatste minuten toch een nare nasmaak geeft.

Extra’s: Het is ontzettend jammer dat de uitgave gepaard gaat zonder extra’s, want het was enorm interessant geweest om te zien hoe de makers de 250 honden in toom wisten te houden. Na een snelle check op het wereldwijde web blijkt namelijk dat alle honden in de film afkomstig waren uit het asiel en een soort van basistraining kregen van meerdere trainers bij wie zij allen uiteindelijk een nieuw thuis vonden. Wie weet worden we ooit nog eens verrast met een luxere uitgave van de film.

White God kent een fantastische opbouw die zich kan meten met succesvolle genregenoten als The Birds en Planet of the Apes. Toch gaat de film helaas onderuit in zijn slotakte waarin de uiteindelijk confrontatie tussen de mensheid en de honden zijn hoogtepunt bereikt. Deze komt helaas niet helemaal overtuigend uit de verf waardoor de film toch een soort nare nasmaak meekrijgt. Het neemt overigens niet weg dat White God zeker de moeite van het kijken waard is, maar met een beter en overtuigender einde had de film vast een blijvendere indruk op de kijker kunnen achtergelaten.

Met dank aan Homescreen voor het recensie-exemplaar.

5 januari, 2016

Beoordeling

Film
Eindcijfer

Trailer

Auteursinformatie: Richard Olthof