Abigail
De 12-jarige balletdanseres Abigail wordt ontvoerd door zes criminelen en meegenomen naar het afgelegen landgoed Wilhem Manor. Voordat ze mogen vertrekken, draagt hun mysterieuze leider Lambert hun op om Abigail nog 24 uur te bewaken voordat ze een gelijk van de losprijs van 50 miljoen dollar zullen ontvangen die haar vader zal betalen. De groep, waarvan ieder een valse naam gebruikt om elkaar niet te kunnen identificeren, ontdekken pas dan dat Abigail de dochter is van een machtige onderwereldfiguur. De moed zakt hun nog verder langzaam in de schoenen als ze tot hun grote schrik ontdekken dat ze niet met een normaal meisje zitten opgesloten.
In april van vorig jaar werd bekend gemaakt dat Ready or Not- regisseurs Matt Bettinelli-Oplin en Tyler Gillett waren aangesteld om een monsterthriller te regisseren voor Universal Pictures. Het project zou een moderne bewerking worden van een van de Universal Classic Monsters en daarmee in de voetsporen treden van The Invisible Man (2020) en Renfield (2023). Het is na het floppen van The Mummy (2017), wat gelijk zorgde voor een vroege dood voor het alreeds uitgebreid geplande Dark Universe, opnieuw een film die bedoeld is om een frisse wind te laten waaien door het horrorgenre met kleinere en goedkopere films. De film belande nog even in de ijskast, maar nadat de regisseurs ook Scream VI hadden afgeleverd kwam het er in rap tempo van.
Voor de hoofdrol vielen Bettinelli-Oplin en Gillett terug op Melissa Barrera, die eerder te zien was in hun twee Scream-films. Ze krijgt gezelschap van Dan Stevens, Kevin Durand, Kathryn Newton, Will Catlett, Giancarlo Esposito en de te jong overleden Angus Cloud, die zijn opnames voor zijn dood op 31 juli 2023 reeds voltooide. Toch is de meest opvallende rol voor de pas 14-jarige Alisha Weir. De geboren Ierse maakte al op jonge leeftijd naam in het theater en was te zien in Netflixs’ musicalbewerking van Matilda the Musical. Toch zet ze werkelijk iedereen in haar schaduw met deze performance. Ze leerde ballet voor de rol en voerde ook nog eens haar eigen stunts uit. Hard werk dat zich uitbetaalde in een angstaanjagend optreden als kleine bloedzuiger, welke ze bovendien ook nog eens met een goed getimed en heerlijk gevoel voor sarcasme neerzet.
Als we dan naar de film kijken, kunnen we niets anders concluderen dan dat de makers in hun opzet zijn geslaagd. Abigail heeft een sterke cast, daverende actiescènes en een spervuur van wendingen. Om het nog maar niet te hebben over een buitensporige hoeveelheid bloed. En dat terwijl je het eerste half uur nog naar een vrij normale thriller zit te kijken waarin een jong meisje wordt ontvoerd door een samengestelde groep criminelen. Het maakt Abigail dan ook eigenlijk zo’n film die je zonder enige voorkennis op moet zetten. De verrassing zal des te groter zijn! Het resultaat is een heerlijke vampierfilm met een moderne frisheid, die alles in zich heeft om de horrorliefhebber weer wakker te schudden die door een gebrek aan die frisheid toch wat ingedut zal zijn.
Extra’s: Naast de film is er ook wat bonusmateriaal op de Blu-ray release opgenomen. Niks wereldschokkends, maar zeker een leuke aanvulling op de film.
· Deleted and Extended Scenes (06:52) Een drietal scenes, verwijderd of extended. Hieronder de uncut versie van Abigail’s dans uit de openingsscène, de momenten na Joey’s eerste ontmoeting met Abigail als ze Dean ontmoet en een scène later in de film als Abigail een gesprek heeft met Joey.
· Gag Reel (09:41) De welbekende bloopercompilatie met gekheden en blunders vanaf de set.
· Blood Bath (07:04) Cast- en crewleden bespreken de veelal praktische effecten en liters nepbloed die zijn gebruikt voor de film.
· Hunters to Hunted (05:36) Een korte featurette over de casting, de wapentraining voorafgaand aan het filmen en wat ieders inbreng is als onderdeel van het groepje criminelen.
· Becoming a Ballerina Vampire (04:29) De regisseurs en actrice Alisha Weir bespreken de transformative van het normale meisje tot een vampier, inclusief haar dans- en vechtstijl.
· Directing Duo Matt & Tyler (05:40) De regisseurs bespreken wat hun aantrok in dit project, waarbij ze ook uitgebreid ingaan op hun poging om een modernere vampierenfilm neer te zetten.
· Audiocommentaar: In deze commentaartrack, die twee weken voor diens première werd opgenomen, gaan regisseurs Matt Bertinelli-Olpin en Tyler Gillett samen met editors Michael P Shawver dieper in op de film. Denk hierbij aan filmlocaties, special effects, gevechtschoreografie en de casting van Abigail.
Abigail is stijlvol, eng, soms grappig, maar vooral ook heel erg bloederig. Nadat Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett eerder al nieuw leven wisten te blazen in de flink doodgebloede Scream-franchise, zetten ze met Abigail nu al één van de beste horrorfilms van het jaar neer. Het is haast wonderlijk dat Universal na het pijnlijk falen van hun Dark Universe op deze manier opeens toch een groeiende groep uitstekende horrorfilms weet neer te zetten. Na The Invisible Man en, in mindere mate, Renfield is Abigail dan ook opnieuw een origineel en gedurfd idee dat zorgt voor de beoogde opleving in het genre. In dit geval zijn ze veel dank verschuldigd aan Alisha Weir, die hier als eeuwenoude vampier in de huid van een 12-jarige meisje een indrukwekkende rol neerzet. De grote wending is waarschijnlijk voor veel kijkers al bekend, maar toch is Abigail en zonder meer boeiend. Nu maar hopen dat Universal Pictures deze lijn voortzet met hun horrorfilms, dan zijn wij fan… ‘pinky promise?’.
Met dank aan Day One MPM en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer