Asteroid City
Informatie
Regie | Wes Anderson |
Jaartal | 2023 |
Releasedatum | 06-09-2023 |
Speelduur | 105 minuten |
Distributeur | Universal Pictures Home Entertainment |
Cast | Jason Schwartzman, Scarlett Johansson, Tom Hanks, Jeffrey Wright, Tilda Swinton, Bryan Cranston, Edward Norton, Adrien Brody, Liev Schreiber, Hope Davis, Stephen Park, Rupert Friend, Maya Hawke, Steve Carell, Matt Dillon, Hong Chau, Willem Dafoe, Margot Robbie, Tony Revolori, Jake Ryan en Jeff Goldblum |
In een retro-futuristische versie van de jaren vijftig introduceert een televisiepresentator een live productie van Asteroid City, een toneelstuk in een filmsetting van de hand van de beroemde toneelschrijver Conrad Earp. In het stuk wordt een jeugdastronomieconventie gehouden in het fictieve stadje Asteroid City. De gebeurtenissen in het stuk worden afgebeeld in breedbeeld en gestileerde kleuren, terwijl de televisiespecial te zien is in het traditionele televisiebeeld in zwart-wit. We zien hoe leerlingen en hun ouders vanuit het hele land bij elkaar komen voor onderlinge kameraadschap en wetenschappelijke competitie, maar ook hoe hun samenzijn spectaculair wordt verstoord door wereldschokkende gebeurtenissen.
Een nieuwe film van Wes Anderson is altijd iets voor de fijnproevers onder de filmliefhebbers. Zijn mix tussen humor en arthouse komt steevast tot leven in een even origineel als visueel indrukwekkend plaatje, waarin de hand van de Texaan goed te herkennen is. Waar zijn films keer op keer goed zijn voor een zekere kwaliteit, wist hij de laatste jaren met zijn films ook een steeds groter publiek te bereiken. De film waarbij dit het meest tot uiting kwam was The Grand Budapest Hotel, die maar liefst vier Oscars mee naar huis mocht nemen. Ondanks de kwaliteit en kenmerkende stijl zullen veel van zijn kijkers echter ook aangetrokken worden door de sterrencast die zijn films meer en meer bevolken. Dat is bij Asteroid City niet anders, net als in veel zijn films zien we de grootste sterren in de kleinste rolletjes. Al met al is het weer een cast om je vingers bij af te likken.
Wat echter opvalt aan de laatste werken van Anderson is dat hij door middel van een strakke regie toch de benodigde emotie uit het oog verliest. Zo maakte hij met stop-motionfilm Isle of Dogs een film in lijn van zijn Fantastic Mr. Fox, al haalde het nergens dat niveau. En miste The French Dispatch eigenlijk de emotie en een overkoepelend thema wat van The Grand Budapest Hotel zo’n succes maakte. In zijn streven naar technische controle en perfectie worden allesbepalende emoties het ondergeschoven kind. Onder een laag zand en flink op afstand, aldus in Asteroid City. Alles ziet er fenomenaal uit. De raamvertelling, het kleurgebruik, het is er allemaal en zo smetteloos als maar zijn kan. Meer Wes Anderson dan Asteroid City zal een film niet worden. En dat maakt deze film voer voor de nerds onder de filmliefhebbers.
Natuurlijk zit de film weer volgestopt met leuke grapjes. Zoals de televisiepresentator (overigens gespeeld door Bryan Cranston) die uit zijn zwart-wit wereld is gestapt en in de kleurenwereld tot de ontdekking komt dat dit niet zijn scène is. Het zijn korte momenten van briljantie, maar die zijn er hier gewoonweg te weinig. De focus ligt lijkt volledig op stijl te hebben gelegen, waarbij het script duidelijk ondergesneeuwd is geraakt. Daarnaast riekt de film soms naar een schaamteloze zelfverheerlijking van een wat inspiratieloze regisseur die wordt toegejuicht door groeiende groep ja-knikkers. Maar goed, het zou veel te ver gaan om dit een slechte film te noemen. Het is misschien meer dat Anderson toch wat te beperkt is. Echter, zijn liefhebbers zullen zich zonder meer met de film vermaken, maar waar Anderson met The Grand Budapest Hotel een brug leek te slaan naar het grote publiek is Asteroid City een film die die afstand weer terugbrengt naar de tijd voor zijn meest succesvolle werken.
Extra’s: De Blu-ray wordt gesierd door maar een featurette. Wat summier, zeker gezien een paar minuten op YouTube al meer materiaal oplevert.
· The Making of Asteroid City (07:17) Een making of gesplitst in een viertal hoofdstukken; Desert Town, Doomsday Carnaval, Montana and the Ranch Hands en The Players. Aan de hand van Wes Anderson worden we meegenomen in het tot leven brengen van een stadje in de midden van een woestijn, een blik op de kostuums, de muziek en uiteindelijk natuurlijk de acteurs.
Asteroid City is een beetje teveel Wes Anderson van het goede. De film heeft zijn momenten, maar per saldo zijn het er te weinig. Het is een pretentieus werk geworden dat soms zo kenmerkend Wes Anderson is dat het haast een parodie lijkt. Het grootste punt van serieuze kritiek wat je tegen Asteroid City kan hebben is dat de focus meer dan eens ontbreekt. Daarnaast ontbreekt enkele vorm van verrassing. Het maakt van Asteroid City gewoon weer een prachtig geschoten film vol oogstrelende, symmetrische en snaarstrakke shots, alles uiteraard in de ook weer kenmerkende opvallende kleuren. En zelfs al die grote acteurs in de kleinste rolletjes die zich mogen uitleven in de meest waanzinnige personages lijken een dingetje te worden. Slecht kan je het onmogelijk noemen, maar als de films van Wes Anderson je nooit hebben kunnen bekoren is Asteroid City nimmer de film om je over de streep te trekken.
Met dank aan Day One MPM en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer