Godzilla x Kong: The New Empire 4K
Drie jaar na het verslaan van Mechagodzilla heeft Kong zijn nieuwe territorium gevestigd in Hollow Earth en is hij op zoek naar zijn soortgenoten. Op het aardoppervlak blijft Godzilla de handhaven tussen de meisheid en gigantische monsters, beter bekend als Titans. Het lot bepaald echter dat de almachtige en angstaanjagende wezens samen ten strijde meoten trekken als er een kolossale, onontdekte bedreiging verborgen ligt in Hollow Earth: de Scar King. Het oeroude beest, dat in staat is om de energie uit de holle aarde naar zijn hand te zetten, stelt hun levens en die van de mensheid op de proef. Terwijl de mythische strijd op handen is, ontdekken we meer over de oorsprong van Godzilla en Kong, evenals de mysteries van Skull Island en daarbuiten.
Films over King Kong en Godzilla komen al bijna 100 jaar uit natuurlijk en vermaken het publiek al die tijd al flink. Met de komst van Godzilla in 2014 werd er een nieuw Monsterverse gecreëerd waarin er langzaam werd toegewerkt naar de samenkomst van de reusachtige aap King Kong en de nucleaire hagedis Godzilla. Helaas werd de reeks er niet beter op, want na Godzilla uit 2014 en Kong: Skull Island uit 2017, kregen we in 2019 het verschrikkelijk slechte Godzilla: King of Monsters voorgeschoteld. Diens opvolger Godzilla vs. Kong uit 2021 bracht het universum vervolgens maar minimale beterschap. Bij de lancering van de trailer voor deze film bleek daarnaast al snel dat we wederom een CGI festijn tegemoet mochten gaan zien. Zonde, want het Japanse Godzilla Minus One liet nog maar eens zien dat het allemaal zo anders kan zijn.
Naast de overvloed aan CGI is het verhaal helaas ook echt te dom voor woorden. Dat begint al direct vanaf het begin van de film, als Kong kiespijn blijkt te hebben. Eenmaal naar de normale wereld wordt met een technologisch hoogstandje de kies van Kong getrokken. De film gaat verder en men wordt meegenomen naar de portalen naar Hollow Earth, waar Monarch de titanen in de gaten houdt. Ondertussen slaapt Godzilla in het Italiaanse Colosseum in Rome en krijgt Kong het aan de stok met een aantal andere apen uit Hollow Earth. Hij komt daar de kleine aap Suko tegen, waarna uiteindelijk de gevreesde Scar King aan bod komt. Het is allemaal weinig hoogstaand. Ilene Andrews is een onderzoeker bij Monarch en heeft Jia van Skull Island, een van de laatste overlevenden van haar stam, onder haar hoede genomen. Waarom ze vervolgens bij de extreem paranoïde blogger Bernie Hayes uitkomt is echt nog steeds een groot raadsel. Hayes’ karakter voegt dan ook echt niets toe aan het verhaal.
En dan is er natuurlijk nog het CGI festijn. Grote delen van de film krijg je bijna het gevoel alsof je naar een animatiefilm zit te kijken. Natuurlijk, op de CGI effecten zelf valt weinig aan te merken, het is allemaal best mooi gemaakt, maar je kan je oprecht afvragen wat er nog wel echt is. Adam Wingard concentreert zich hierbij opvallend vaak ook op het kleurgebruik in de film en werkt met best wel wat lens flares (waarschijnlijk om de 3D versie die in de bioscoop draaide wat te versterken). Naar het einde toe gaat de film helemaal los en belanden de titans in Egypte en Brazilië waar werkelijk beide wereldsteden volledig gesloopt worden. Alles moet kapot! Toch is juist dit het meest vermakelijke deel van de film, want het gooi en smijtwerk en de vernietiging van complete gebouwen worden onophoudelijk naar het scherm gebracht. Natuurlijk speelt het allemaal wel heel erg leentjebuur bij veel te veel andere films in het genre. Toch is de grootste smet op deze film nog wel de relatief kleine rol voor Godzilla, die eigenlijk alleen het laatste half uur aan bod komt. De film had dan ook net zo goed Kong: Hollow Earth kunnen heten, want het verhaal draait verder grotendeels enkel om de grote CGI aap.
Extra’s: Sinds kort levert Warner Bros. geen gewone Blu-ray meer met zijn 4K UHD releases, dat betekent gelukkig niet dat er geen bonusmateriaal meer te vinden op.
· Audiocommentaar: een commentaartrack die vooral op technisch vlak zeer informatief is, ingesproken door regisseur Adam Wingard, VFX supervisor Alessandro Ongaro, production designer Tom Hammock en editor Josh Schaeffer.
· Behind the Scenes Featurettes: Flink wat featurettes over diverse aspecten van de totstandkoming van de film. Helaas zijn ze wel alleen los van elkaar af te spelen.
· GxK: Day of Reckoning (05:58)
· Evolution of the Titans (11:17) bestaande uit Godzilla Evolved en From Lonely God to King.
· Into the Hollow Earth (11:25) bestaande uit Visualizing Hollow Earth en Monsters of Hollow Earth.
· The Battles Royale (15:55) bestaande uit A Titanic Fight Among the Pyramids, The Zero Gravity Battle en The Titans Trash Rio.
· The Intrepid Director (07:27) bestaande uit Big Kid en Set Tour.
· The Imagination Department (03:47)
· The Monarch Island Base: Portal to Another World (05:32)
· The Evolution of Jia: From Orphan to Warrior (05:58)
· Bernie’s World: Behind the Triple Locked Door (03:28)
Godzilla x Kong: The New Empire 4K is een film met een overdosis aan CGI waarbij je verder vooral niet op het verhaal moet letten. De effecten en bombastische actie zijn namelijk prima en wat dat betreft vliegt de tijd wel voor voorbij. Wat de toevoeging is van bepaalde karakters in de film blijft nog een groot raadsel en grote delen van het verhaal slaan echt helemaal nergens op. Het laatste half uur (misschien zijn het veertig minuten) zijn het meest vermakelijk, waarbij alles kapot moet en de strijd der titanen losbarst. Vooral het gebruik van felle kleuren en de lens fares en natuurlijk het overmatige CGI gebruik laten je meevoeren in een wereld die door monsters wordt geregeerd. Voor de rest is de film echt niks bijzonders en als de aftiteling begint te rollen zit je je eigenlijk af te vragen wat je hier nou van moet gaan vinden. Een ding is wel zeker, het is 100% beter dan Godzilla: King of the Monsters, maar een beetje gelijk aan Godzilla vs. Kong. Dus vermaak biedt de film zeker wel, dus misschien is het het beste om maar niet op het verhaal zelf te gaan letten.
Met dank aan Day One MPM en Warner Bros. Home Entertainment Benelux voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer