RegieChad Stahelski
Jaartal2023
Releasedatum23-03-2023
Speelduur169 minuten
DistributeurIndependent Films
CastKeanu Reeves, Donnie Yen, Bill Skarsgård, Laurence Fishburne, Hiroyuki Sanada, Shamier Anderson, Lance Reddick, Rina Sawayama, Scott Adkins & Ian McShane

Na zijn val van het Continental Hotel in New York wordt aangenomen dat John Wick inmiddels niet meer onder de levenden is. Helaas blijkt die aanname voor een hele rits aan personen niet de juiste. Vooral niet voor het internationale moordenaarsgilde dat bekend staat als The High Table. John Wick is uit op wraak om zijn vrijheid voor eens en voor altijd weer terug te verdienen, maar die strijd blijkt geen gemakkelijke. Terwijl de prijs op zijn hoofd met de minuut lijkt te stijgen, trekt hij de wereld rond op zoek naar zijn vijanden en voormalige vrienden die hij nog kan vertrouwen. Maar wie staat er nog aan zijn zijde en wie kiest er voor de torenhoge beloning die boven zijn hoofd hangt? John Wick zal al zijn talenten moeten aanwenden om niet alleen de constante stroom aan vijanden het hoofd te kunnen bieden en de regen van kogels te ontwijken, maar ook om zijn doel te bereiken: het verbreken van zijn beloftes aan de High Table en eindelijk te ontsnappen aan de wereld die hem zijn vrijheid heeft afgenomen.

Het is best noemenswaardig dat een actiefilm als John Wick, voor ‘slechts’ 20 miljoen Dollar gemaakt in 2014, inmiddels toe is aan zijn derde vervolg en niet meer weg te denken lijkt uit Hollywood. Want wat ooit de wereld in werd geslingerd als een zeer stijlvolle actiefilm is inmiddels uitgegroeid tot zijn eigen filmuniversum met spin-offs en een tv-serie die binnenkort de wereld van John Wick en de High Table verder zullen uitbreiden. Maar wat vooral noemenswaardig te noemen is, is het feit dat niet één van de vervolgen aan kracht weet in te boeten. De makers weten het gegeven van een man die wraak neemt op de organisatie waar hij ooit deel van uitmaakte op dusdanig creatieve wijze uit te melken, zonder dat één van de films er echt onder te lijden heeft. En dat is, bij een industrie die drijft op makkelijk succes met een snel gemaakt vervolg, toch vrij opmerkelijk te noemen. In positieve zin uiteraard.

En dat er klaarblijkelijk nog genoeg rek zit in het universum rond Keanu Reeves’ John Wick blijkt wel uit het feit dat dit vierde hoofdstuk een speelduur heeft meegekregen van maar liefst 169 minuten. Precies, dat is op tien minuten na drie uur aan stijlvol geweld in een wereld vol huurmoordenaars. Je zou bij zo’n monsterlijke speelduur denken dat er vooral veel dialogen aan te horen zal zijn om de wereld van John Wick nog net wat verder op te rekken, maar dat blijkt niet het geval. Regisseur Chad Stahelski, ook verantwoordelijk voor de vorige delen, gebruikt zijn extra minuten vooral om actiescènes nog net even wat langer te laten duren. Schuurt Tom Cruise een minuutje rond de Arc de Triomph op zijn motor voor een toffe stunt in Mission: Impossible, Keanu Reeves gaat er dik tien minuten aan de slag om een heel leger aan vijanden van zich af te schudden. Daarbij versterkt door de meeste creatieve manieren om ze over de klink te jagen. De film zit tjokvol met dit soort uitgerekte scenes, maar daarin schuilt ook een lichtelijk gevaar.

Op de kwaliteit van de scènes valt weinig tot helemaal niks af te dwingen. De afrekeningen zijn creatief en spectaculair en een genot om naar te kijken. Maar de kijker zal mogelijk wel lichtelijk vermoeid raken door de lengte van de scènes. Na een paar minuten ken je het trucje wel als het zoveelste lijk door een auto op spectaculaire wijze door de lucht wordt geslingerd. Vermakelijk blijft het allemaal zeker, maar op sommige momenten had de schaar er best even in gemogen. Al lijkt het inmiddels ook een beetje de blauwdruk voor de franchise te zijn: stijlvolle en lange actiescènes met een onverwoestbare held in het midden. Toch zit er wel een maximum aan de lengte van dat soort scènes. Een grens die dit vierde hoofdstuk blijft opzoeken en iedere keer een beetje verder probeert uit te rekken. Rust valt daardoor nauwelijks te bespeuren, maar laten we eerlijk zijn: Je gaat juist naar een John Wick-film om vooral heel veel creativiteit op het grote scherm te zien. Wat dat betreft dient de film meer dan eens zijn publiek.

De momenten van rust die er wel zijn worden uiteraard gebruikt om het verhaal tussen John Wick en de High Table verder uit te breiden en op te zetten voor de toekomst. Want ook na dit vierde hoofdstuk valt er nog meer dan genoeg te vertellen en zijn nog steeds niet alle kaarten gespeeld. Maar mondjesmaat krijgen we met ieder deel weer iets meer te weten over de gilde die bovenaan de voedselketen staat en de regels bepaald. Dit vierde deel introduceert weer een nieuw personage dat hoog op de moordenaars-ladder staat in de vorm van acteur Bill Skarsgård, maar het blijft allemaal nog steeds bijzonder vaag hoe de High Table precies werkt en wie zich bovenin de piramide bevindt. Met een vijfde deel, een spin-off en een tv-serie zijn we voorlopig nog niet toe aan een definitief antwoord op die vragen. Zolang de makers de kwaliteit zo hoog als nu blijven houden dan hopen we stiekem dat we er voorlopig ook nog geen antwoord op zullen krijgen.

John Wick: Chapter 4 laat zien dat er nog meer dan genoeg in het vat zit als het aankomt op John Wick en zijn strijd met de High Table. De film heeft een stevige speelduur van maar liefst 169 minuten, maar weet het voor elkaar te krijgen om niet één daarvan te vervelen. Uiteraard zijn er scènes die best op de montagetafel hadden kunnen sneuvelen, maar ze zijn eigenlijk te spectaculair om ze als liefhebber te willen missen. Het maakt dit vierde deel haast een aaneenschakeling van lange, maar creatieve en visueel sterke, actiescènes, maar gelukkig kent de film nog een paar minuten van rust om de wereld van John Wick weer net wat verder uit te breiden. Voorlopig zijn we nog niet van John Wick en zijn eigen universum af en afgaande op de kwaliteit van dit vierde hoofdstuk is dat voor filmliefhebbers maar goed ook.

25 maart, 2023