The End We Start From
Aanhoudende stormen en hevige regenval zorgen ervoor dat Londen overstroomt, net op het moment dat een vrouw bevalt van haar zoontje Seb. Door de aanhoudende regen verspreidt de overstroming zich naar andere laaggelegen gebieden in Groot-Brittanië, wat leidt tot een landelijke crisis. Samen met haar man en Seb wordt de vrouw gedwongen om naar zijn ouders te vluchten. Als zijn moeder echter wordt vertrapt bij een voedseldistributie, pleegt zijn vader zelfmoord. Hierop besluit het stel naar een lokaal opvangcentrum te gaan, maar een kind mag maar een ouder mee hebben. Het stel raakt gescheiden, en als ook op het opvangcentrum wordt aangevallen door plunderaars, besluit de vrouw met Zeb noordwaarts te trekken naar een commune op een eiland voor de kust van Schotland.
In mei 2017 verwierf Benedict Cumberbatch met zijn productbedrijf SunnyMarch de filmrechten op Megan Hunters debuutroman The End We Start From, nog voor publicatie van het boek. Hij roemde het als adembenemend verhaal over moederschap, over een gezin dat vecht om te overleven en iedereen aan het denken zal zetten over wat voor planeet we achterlaten voor onze kinderen. Niet alleen een nobele visie, maar ook erg actueel. De film sluit namelijk naadloos aan bij de actuele klimaatveranderingen. Dat de film ook nog eens een sterke vrouwenrol toont zal menig feminist positief stemmen.
In de hoofdrol zien we Jodie Comer, die doorbrak met haar rol als sociopathische huurmoordenaar Villanelle in Killing Eve. Sindsdien was zij onder regie van Ridley Scott te zien in The Last Duel en zal zij ook een aanzienlijke rol hebben in het aanstaande 28 Years Later. En we kunnen kort zijn; zeer terecht. The End We Start From is zeker niet perfect, maar Comer laat zien dat zij vaardig genoeg is om de film te kunnen dragen. Naast haar zien we vooral een paar kleinere rollen. Zo is daar Katherine Waterston als gelijkgestemde vrouw met eveneens een klein kind voor wie zij zorg draagt. Ook zijn er bijrollen voor Mark Strong als haar schoonvader en is Benedict Cumberbatch te zien als man die de vrouwen een tijdelijk onderkomen biedt.
Maar niet perfect dus. De focus van de film ligt vooral op de vrouw en dat zij keer op keer beschermend optreed voor haar zoontje, voor wie zij het beste wil. De feministische toon is wat drammerig, want ‘ze kan het allemaal zelf wel’. En kijk; er is nog een dame die het net zo doet. Het is een toontje waar je even voorbij moet kunnen kijken. Dat de vrouwen wel degelijk menselijk zijn blijkt uit flarden van angst, al lijken de zorgen op andere momenten soms ver weg te zijn. De feiten over het hoe en wat van de omgeving worden verder ook achterwege gelaten. En ondanks dat er van alles steeds op de loer ligt, loopt alles steeds weer goed af en blijft een echte verrassing verder uit. Wat dat betreft had hier zeker meer mee gedaan kunnen worden, al ligt de oorzaak hiervan wellicht ook in het bronmateriaal.
Extra’s: Zoals ondertussen bekend van releases van The Searchers, is er naast de film geen bonusmateriaal op de Blu-ray release te vinden.
The End We Start From is een sterk feministische film afgezet tegen het actuele klimaatthema. Aan de hand van een uitstekende Jodie Comer worden we meegenomen in de reis van een moeder die alles doet om haar zoon het beste te bieden. Hierbij wordt soms een beetje vergeten dat er meer dingen belangrijk zijn. Zo wordt de importantie van de vaderrol wel erg makkelijk terzijde geschoven. Ook mist de film soms wat impact op essentiële momenten. Ondanks al het onheil is het allemaal vrij veilig en gebeurt er per saldo eigenlijk heel erg weinig. Het gevoel overheerst dan ook dat hier zeker meer in had gezeten. Zo focus de filmt zich vooral op het menselijke aspect en blijft verdere informatie over de situatie in de (rest van de) wereld verder uit. Het maakt van The End We Start From een meer dan aardige film over een moeder die constant de beste keuzes poogt te maken voor zichzelf en haar kroost in een steeds barbaarser wordende samenleving.
Met dank aan The Searchers in samenwerking met Remain In Light voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer