The Exorcist: Believer 4K
In Haïti zijn fotograaf Victor Fielding en zijn zwangere vrouw Sorenne op huwelijksreis. Hun geluk wordt verstoord als er een enorme aardbeving plaatsvindt. Sorenna raakt ernstig gewond en de artsen vertellen Victor dat hij de keuze moet maken om of zijn vrouw of zijn kind te redden. Dertien jaar later voedt Victor hun dochter Angela alleen op in Georgië. Op een dag na schooltijd waagt Angela zich met haar vriendin Katherine in het bos om een seance te houden, in een poging om contact te krijgen met Angela’s overleden moeder. De meisjes raken echter vermist en er volgt een driedaagse klopjacht. Als de meisjes worden gewonden zijn de meisjes getraumatiseerd, maar verder redelijk in orde al hebben ze geen idee wat er met hen is gebeurd. De volgende dag gebeurt er echter een reeks gebeurtenissen waarbij Victor al snel vermoed dat de twee bezeten zijn en hij de confrontatie met het kwaad aan moet gaan.
The Exorcist uit 1973 spreekt 50 jaar na diens release nog steeds tot de verbeelding en staat vandaag de dag bekend staat als een van de grote horrorklassieker. De film rond een demonische bezetenheid van een meisje die gered moet worden door middel van een uitdrijving, zette dan ook een standaard die sindsdien nooit meer overtroffen is. Toch was de ontvangst bij critici destijds gematigd. De makers van The Exorcist: Believer hopen wellicht dat de geschiedenis herhaalt, want dit directe vervolg kreeg flink wat negatieve recensies voor zijn kiezen. Groot verschil is dat de kwaliteit hier gewoonweg ontbreekt. Nadat zijn nieuwe Halloween-trilogie van best goed naar kwaad en erger ging, lijkt de aftrap van deze nieuwe The Exorcist-trilogie van de hand van David Gordon Green dan opnieuw een mislukte poging om een oude horrorreeks nieuw leven in te blazen.
Wat Green wel weer voor elkaar krijgt, is dat hij leden van de originele cast wist te verleiden tot een terugkeer. Nu moet je vooral niet te enthousiast opveren, want Ellen Burstyn is weliswaar opnieuw te zien als Chris MacNeill, maar het heeft allemaal veel te weinig om te lijf en doet vooral weinig eer aan haar personage waar dit vast juist wel beoogd werd. Haar verschijning zal dan ook vooral te maken hebben met een flinke zak geld en dat het een welkome gimmick is om mee te kunnen pronken in de promotie, want verder is het vooral allemaal erg gezocht en geforceerd. De belangrijkste rol in de film is voor Leslie Odom Jr. als Victor Fielding, die zijn horizon als acteur duidelijk wat verder probeert te verbreden. Toch ontstijgt het de degelijkheid amper. Toch begint de film nog alleraardigst met de aardbeving. Al kunnen we niet ontkennen dat het allemaal wat traag op gang komt,.
Zo neemt Green veel teveel tijd om de personages van Victor Fielding en zijn dochter Angela uit te diepen. Het maakt mede dat de spanning uitblijft en dat is natuurlijk een kwalijke zaak voor een horrorfilm. Het is werkelijk wachten tot er iets gebeurt dat je doet opveren, maar dat blijft uit. Dan is het nog hopen dat het tweede uur wat goedmaakt op dit vlak, maar het houdt allemaal niet over. De film wordt gewoonweg nergens eng, en laat dat nou juist de kracht van het origineel zijn; zelfs 50 jaar na dato! Oh en wat heeft Green toch met die drammende boodschap over gemeenschap, in dit geval een groepen exorcisten die samenkomen om het kwaad te lijf te gaan, iets wat hij ook al liet zien in zijn Halloween-films? Als aan het einde ook Linda Blair nog even voorbij komt als Regan MacNeill lijken we ons met The Exorcist: Deceiver op te kunnen maken voor de verdere terugkeer van haar personage. Toch is het vooral de vraag of het nog wel zover komt.
Extra’s: De 4K UHD uitgave wordt voorzien van een Blu-ray disc als bonus. Helaas loopt de release niet over van bonusmateriaal.
· Making a Believer (08:45) Een featurette met een drietal centrale onderwerpen; zo bespreken Jason Blum en David Gordon Green enkele zaken van de originele film overneemt en toch zijn eigen weg bewandelt. Daarnaast bespreekt Leslie Odom Jr. dat hij fan is van het origineel en laat Ellen Burstyn weten hoe haar personage is veranderd in de 50 jaar die verstreken zijn sinds de eerste film.
· Linda and Ellen Reunited (04:32) Jason Blum, David Gordon Green, Linda Blair en Ellen Burstyn bespreken hier het onderwerp wat qua titel eigenlijk al veel teveel verklapt als je de film nog moet gaan zien.
· Stages of Possession (06:03) Christopher Nelson, de man achter de make-up effecten, bespreekt de verschillende lagen van make-up die nodige waren voor de twee vrouwelijke hoofdrolspelers om zo het groeiende kwaad in hun weer te geven.
· The Opening (06:18) David Gordon Green en editor Timothy Alverson bespreken het maken van de opening van de film in Haïti en hun wens om hierbij elementen uit The Exorcist (1973) na te bootsen.
· Editing and Exorcism (04:34) Editor Timothy Alverson neemt ons aan de hand bij zijn werkzaamheden. Spreekt over het belang van geleid en de samenwerking David Gordon Green.
· Mattes of Faith (04:24) Regisseur David Gordon Green bespreekt zijn onderzoek naar bezetenheid en exorcisme.
· Audiocommentaar: Regisseur David Gordon Green neemt samen met de nodige cast- en crewleden een commentaartrack voor zijn rekening die meer weg heeft van een soort filmdiscussie.
The Exorcist: Believer 4K is een tegenvallend en gewoonweg matig direct vervolg op de klassieker die dit jaar zijn 50-jarig bestaan viert. Dat de term ‘direct vervolg’ met een flinke korrel zout genomen dient te worden blijkt wel als je eigenlijk niets anders kan dan constateren dat de connectie er eigenlijk enkel met de haren bij wordt gesleept om goede sier te maken. Het onderstreept eigenlijk vooral nog maar eens hoe goed het script destijds was in combinatie met het continu aanwezige gevoel van naderend onheil met ook nog eens een fenomenale climax. Deze film heeft eigenlijk niets van dit alles en dat zal er mede voor gezorgd hebben dat David Gordon Green ontslagen is voor de regie van The Exorcist: Deceiver, welke ook direct van de releasekalender is geschrapt. Het zijn allemaal geen goede voortekenen en misschien is het eigenlijk ook maar beter om het hierbij te laten, zeker als het op deze manier moet.
Met dank aan Day One MPM en Universal Pictures Home Entertainment voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Extra
- Eindcijfer