The Marsh King’s Daughter
De jonge Helena woont in de wildernis van Noord-Michigan, samen met haar moeder Beth en haar vader Jacob Holbrook. Jacob leert Helena dagelijks hoe ze zichzelf staande kan houden in de bossen, bijvoorbeeld door haar te leren jagen. Als Jacob op een dag weg is, arriveert er een verdwaalde man. Beth smeekt de man haar te helpen en haar en haar dochter mee te nemen voordat Jacob weer arriveert. Eenmaal ontsnapt doet Beth bij de sheriff uit de doeken dat Jacob haar jaren geleden heeft ontvoerd. Helena heeft een nauwe band met Jacob en weigert haar moeder te geloven. Jaren later woont een volwassen Helena met haar man en dochter in een buitenwijk als de politie haar informeert dat Jacob is ontsnapt.
Toen The Marsh King’s Daughter van Karen Dionne in 2017 verscheen, werd het uitgeroepen toe een van de beste thrillers van het jaar. Het boek werd vertaald in 25 talen en de filmrechten werden verkocht. Amper een jaar later werd de film aangekondigd, onder regie van Morten Tyldum zou Alicia Vikander de hoofdrol op zich nemen en eind juli 2019 zouden de opnames van start gaan. Maar zoals we vaker zien, vervolgens werd het vervolgens ijzig stil rond het project. Pas twee jaar later kwam er weer een update. Tyldum en Vikander waren niet langer meer betrokken bij het project. De regie ligt in handen van Neil Burger, die eerder verantwoordelijk was voor The Illusionist en Limitless en Daisy Ridley tekende voor de hoofdrol.
Voor Ridley betekent deze rol een nieuwe stap weg van haar doorbraak als Rey in de Star Wars sequelreeks. Na de trilogie lijkt ze zoekende naar wat ze wil, met een flinke hoeveelheid rollenin compleet diverse films die eigenlijk vooral gemeen hebben dat geen van alles echt groot weten te scoren aan de box-office. Deze film betekent in elk geval een kleine Star Wars-reünie -al speelden de twee niet samen-, want we zien hier ook Australiër Ben Mendelsohn als Marsh King uit de titel. Hij was eerder namelijk te zien in onder andere Star Wars spin-off Rogue One. Andere rollen zijn er voor Garrett Hedlund als man van Helena, Caren Pistorius als moeder en Gil Birmingham als sheriff.
Voor de mensen die niet bekend zijn met het boek van Dionne begint de film met een hechte vader-dochter relatie. Al merk je al snel dat de relatie niet helemaal gezond is, vooral ook door de band met moeders. Het verhaal ontvouwt zich in een vrij traag tempo, waarbij er eigenlijk niet te veel verrassends gebeurt. Een vergelijking met Room uit 2015 ligt op de loer, maar waar die film zich vooral richtte op het leven na de gevangenschap, ligt hier vooral de aandacht op band tussen vader en dochter. Op zich wordt het allemaal goed opgebouwd. Het is dan ook jammer dat de film in het tweede deel zich ontvouwt als een vrij standaard kat-en-muisspel, waarin de vader zich wil mengen in het leven van de dochter en de dochter er ondanks hun verleden alles aan is gelegen haar gezin te beschermen.
Extra’s: Zoals ondertussen bekend van releases van The Searchers, is er naast de film geen bonusmateriaal op de Blu-ray release te vinden.
The Marsh King’s Daughter is een aardige thriller, waarbij de prachtige natuur een hoofdrol opeist. Ridley lijkt niet in staat om haar personage meer emotionele diepgang mee te geven en de altijd prima Mendelsohn heeft te weinig om te mee te werken. Het ontstijgt de middelmaat allemaal maar met moeite, waarbij de film niet wordt geholpen door het soms wel erg trage tempo. Ook kent het scenario flink wat gaten, waarbij vooral richting het slot veel dingen maar overboord worden gegooid om tot een soort van enerverende climax te komen. De film is zeker goed voor twee uur vermaak op een regenachtige dag, maar werkelijk nergens valt het aan de film af te zien dat een literaire bestseller aan de basis stond van deze film. En dat mag toch niet de bedoeling zijn geweest.
Met dank aan The Searchers in samenwerking met Remain In Light voor het recensie-exemplaar.
Beoordeling
- Film
- Eindcijfer